Український театр і кінематограф на початку ХХ століття: аспекти взаємодії та новаторські тенденції
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185704Ключові слова:
українське мистецтво, театр, кінематограф, художній образ, модернізм, новаторські концепціїАнотація
Мета роботи – дослідження процесу розвитку та взаємодії українського кінематографа та театру XX століття у контексті світового видовищного жанру, виявлення новаторських тенденцій, характерних для історичних умов того часу. Методологія дослідження полягає в застосуванні емпіричного, теоретичного та структурно-функціонального методів, спрямованих на накопичення фактичного матеріалу, порівняння окремих параметрів і сукупних ознак досліджуваних об’єктів, спостереження за динамікою розвитку жанрових розмаїть та встановлення відмінностей і подібностей між ними, а також, при аналізі теоретичних праць мистецького напряму та творів екранного та театрального мистецтв. Спираючись на аналітичний метод дослідження проведено аналіз історичних умов, літератури, подій, факторів впливу на кіно та театр у мистецькому просторі. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ході кінознавчого аналізу виявлено актуальні тенденції та пріоритети розвитку українського кінематографа і театру першої половини ХХ століття. Висновки. Характерні для початку XX століття кризові явища (війни, революції та соціальні конфлікти) сприяли створенню депресивного стану соціуму на теренах Західної та Східної Європи та визначили умови створення нового напряму мистецького розвитку – модернізму. Український театр і кінематограф на початку XX століття набули нових рис та аспектів взаємодії: сформувався новий суб’єктивний підхід митця до творчого процесу, на базі сталих традицій виникли новаторські тенденції у методах поєднання різних компонентів часу і простору в межах єдиної екранної реальності. Модернізм надав видовищним жанрам мистецтва додаткових можливостей: ефективно впливати на свідомість глядача через нові засоби художнього мислення, відтворюючи реальний навколишній світ і світогляд людини, заглиблюючись в її духовний стан і особисті переживання.Посилання
Andreev, L., 1972. Siurrealizm [Surrealism]. Moscow: Iskusstvo.
Antonovych, D., 2003.Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619-1919 [Three hundred years of the Ukrainian theater. 1619-1919]. Kyiv: Dnipro.
Bazhan, N., 1987. Pod znakom L. Kurbasa. Stati i vospominaniia o L. Kurbase [Under the sign of L. Kurbas. Articles and memories of L. Kurbas]. Literaturnoe naslednie. Moscow: Krug.
Buriak, B.S. red., 1986. Istoriia ukrainskoho radianskoho kino [History of the Ukrainian Radian Film Center]. In: Vol. 1: 1917-1930. Kyiv: Mystetstvo.
Veselovska, A., 2011. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Kyiv: Mystetstvo.
Garms, R., 1927. Filosofiia filma [The philosophy of the film]. Leningrad: Academia.
Hoseiko, L., 2007. Istoriia ukrainskoho kinematohrafu [History of the Ukrainian Knematograf]. Kyiv: Mystetstvo.
Grigorian, Ar., 1974. Khudozhestvennyi stil i struktura obraza [Artistic style and structure of the image]. Yerevan: Publishing House of the Academy of Sciences of the Armenian SSR.
Dmitrieva, N., 1988. Zhivoe proshloe [The living past]. Inostrannaia literatura, 11, pp.202-203.
Iermakova, N., 2012. Berezilska kultura: Istoriia, dosvid [Berezіlska culture: History, dosvіd]. Kyiv: Dnipro.
Zhdan, V., 1982. Estetika filma [The aesthetics of the film]. Moscow: Era.
Kornienko, N., 1987. Teatralnaia estetika Lesia Kurbasa. Stati i vospominaniia o Lese Kurbase [Theater aesthetics of Les Kurbas. Articles and memories of Les Kurbas]. Moscow: Znanie.
Kurbasa, L., 1929. Treba pereminyty okuliary [Requirement of eyepiece removal]. Radianskyi teatr, 2-3, p.38.
Lotman, Iu., 1973. Semantika kino i problemi kinoestetiki [The semantics of cinema and problems of film aesthetics]. Tallinn: Eesti Raamat.
Mamontov, Ya., 1967. Teatralna publitsystyka [Theatrical publication]. Kyiv: Mystetstvo.
Marten, M., 1959. Iazyk kino [The language of cinema]. Moscow: Iskusstvo.
Mikhailova, A., 1978. Obraz spektaklia [Image of the play]. Moscow: Iskusstvo.
Opanasiuk, O., 2004. Khudozhnii obraz: strukturna fenomenolohiia i typolohiia form [Artistic image: structural phenomenology and typology of forms]. Drohobich: Kolo.
Petrov, S., 1957. O realizme kak khudozhestvennom metode [On realism as an artistic method]. Voprosy literatury, 2, pp.3-49.
Rylskyi, M.T. ed., 1957. Ukrainskyi dramatychnyi teatr. Narysy istorii. Radianskyi period [Ukrainian Ukrainian Drama Theater. Essays on history. The Soviet period]. Kyiv: Ukraina.
Samarin, R.M. ed., 1962. Realizm i ego sootnosheniia s drugimi tvorcheskimi metodami [Realism and its relationship with other creative methods]. Moscow: Izdatelstvo Akademii nauk SSSR
Chechel, N., 1993. Ukrainske teatralne Vidrodzhennia [Ukrainian Theatrical Theater]. Kyiv: Dnipro
Shchedrina, G.K., 2001. O khudozhestvennoi kulture modernizma: v razvitie odnoi idei [On the artistic culture of modernism: the development of a single idea]. Seriia ″Mysliteli″, V diapazone gumanitarnogo znaniia, 4. Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Роман Ширман, Діана Мирошниченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.