Трансформація спостерігального документального кіно від минулого до сьогодення: жанр машиніма

Автор(и)

  • Ганна Чміль Київський національний університет культури і мистецтв; Інститут культурології Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-6569-1066
  • Олександр Гойсан Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0006-9930-0557

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.2.2025.347805

Ключові слова:

документальне кіно, реальність, спостереження, відеоігри, машиніма, анімадок, віртуальний світ

Анотація

Мета статті – проаналізувати зміни в підходах до створення спостерігального документального кіно, зокрема пошуки способів вираження «об’єктивної реальності», а також простежити його трансформацію в умовах гібридизації жанрів і впливу медіатехнологій. Розкрити сучасний дистрибуційний потенціал документалістики, зумовлений цифровими платформами та інтерактивними форматами. Дослідити появу жанру машиніма, його роль у сучасному аудіовізуальному дискурсі, перспективи розвитку та вплив на кінематограф. Окреслити засади формування методу створення анімаційно-документального кіно, побудованого на спостереженні віртуального світу. Методологія дослідження базується на використанні низки наукових методів. Теоретичний метод зосереджується на аналізі літературних джерел щодо історії та традицій створення спостерігального документального кіно різними течіями й авторами, процесів трансформації та гібридизації кіно, а також виникнення відеоігор і подальшого формування жанру машиніма. Емпіричний метод передбачає дослідження розвитку спостерігального документального кіно та появи жанру машиніма через ретроспективний аналіз ключових авторів та їх робіт, які безпосередньо вплинули на становлення цього жанру як частини кінематографічного контексту. Порівняльний метод застосовано для окреслення паралелей між відеоіграми та кінематографом. Наукова новизна. Вперше проаналізовано гібридизацію спостерігального документального кіно та роль відеоігор як медіума, що впливає на кінематограф. Встановлено ключові етапи виникнення та розвитку жанру машиніма, окреслено специфіку його впливу на формування анімаційно-документального кіно через спостереження внутрішньоігрового документального середовища. Висновки. В статті проаналізовано підхід до створення спостерігального документального кіно, його трансформацію та сучасний крос-жанровий дискурс. Визначено значущу роль відеоігор у розвитку аудіовізуального мистецтва та їх взаємодоповнювальний вплив на кінематограф. Досліджено появу жанру машиніма та його подальший вплив на сучасне спостерігальне документальне кіно.

Біографії авторів

Ганна Чміль, Київський національний університет культури і мистецтв; Інститут культурології Національної академії мистецтв України

Доктор філософських наук, професор, академік Національної академії мистецтв України

Олександр Гойсан, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Alforova, Z., Marchenko, S., Shevchuk, Y., Kotlyar, S. and Honcharuk, S., 2021. Contemporary Ukrainian cinema into the European context (2014-2019). Linguistics and Culture Review, [e-journal] 5 (S2), pp.274-283. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS2.1345

Bezruchko, O. and Hryftsov, V., 2025. Documentary Style in Fiction Film. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 8 (1), pp.60-78. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332389

Bezruchko, O. and Kachmar, N., 2021. The Development of Contemporary Ukrainian Cinema. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.208-216. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248680

Bezruchko, O. and Kostenko, K., 2019. Komertsializatsiia ukrainskoho telebachennia v suchasnomu informatsiinomu prostori [Commercialization of Ukrainian Television in the Modern Informational Space]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (1), pp.92-98. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170877

Bezruchko, O. and Starosta, M., 2018. Osoblyvosti y umovy rozvytku rehionalnoho audiovizualnoho mystetstva ta vyrobnytstva v Ukraini [Peculiarities and Conditions for Development of the Regional Audio-visual Art and Production in Ukraine]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.12-21. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151756

Bezruchko, O. and Sukhin, M., 2023. Animated Documentaries in Modern Cinematic Art: Specifics of Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Chmil, H. and Bielikova, A., 2021. Producer Activity in Audiovisual Production: Ukrainian Aspects. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.59-66. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235082

Crane, S., 2023. Making movies in video games: why the film world is finally ready to take "machinima" seriously. The Conversation, [online] May 16. Available at: <https://theconversation.com/making-movies-in-video-games-why-the-film-world-is-finally-ready-to-take-machinima-seriously-205518> [Accessed 14 May 2025].

Ebert, R., 2000. The ghost in the Machinima: Will the use of video game technology to make movies result in art or kitsch? Yahoo! Internet Life, 68.

Fraser, E., 2023. What Is Cinéma Vérité? A Guide to This Vital Filmmaking Technique. Backstage, [online] February 15. Available at: <https://www.backstage.com/magazine/article/what-is-cinema-verite-examples-75673> [Accessed 18 May 2025].

Gavran, I., Hutsal, R. and Kushnarov, D., 2022. Specific Features of TV Journalist’s Work at the World Film Events. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.16-22. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.256947

Havran, I. and Botvyn, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary Cinema in Contemporary Screen Discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649

Honcharuk, S. and Provolovskyi, O., 2020. Postanovcha realnist dokumentalnoho kino: proiavy ta smysly [The Staged Reality of Documentary Films: Manifestations and Meanings]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.83-91. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202664

Honcharuk, S., Levchenko, O. and Tsimokh, N., 2022. Zhanr mokiumentari yak kinematohrafichnyi fenomen doby postmodernu [Mockumentary Genre as a Cinematic Phenomenon of the Postmodern Age]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.181-188. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269523

Johnson, P. and Pettit, D., 2012. Machinima: The Art and Practice of Virtual Filmmaking. Jefferson: McFarland.

Manetas, M., 1996. Videos after videogames. [online]. Available at: <http://www.manetas.com/art/videoaftervideogames/index.html> [Accessed 17 May 2025].

Manetas, M., 1997. Manifesto of Art After Videogames. Cargocollective, [online] Available at: <http://cargocollective.com/manetas/AFTER-VIDEOGAMES/ART-FROM-VIDEOGAMES> [Accessed 17 May 2025].

Medvedieva, A. and Seredytskyi, O., 2022. Special Aspects of the Cameramen’s Work at the "A" List Film Festivals. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.8-15. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.256946

Niewalda, S., 2023. Against Gravity. The Art of Machinima. Experimental Cinema, [online] February 14. Available at: <https://expcinema.org/site/en/events/against-gravity-art-machinima> [Accessed 20 May 2025].

Novikova, L.Ie., 2012. Ukrainskyi kinematohraf i protsesy natsionalnoi identyfikatsii na rubezhi XX-XXI stolit [Ukrainian cinema and processes of national identification at the turn of the 20th-21st centuries]. Candidate of Sciences. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of National Academy of Sciences Ukraine.

Realnist u dokumentalnomu kino: konspekt lektsii Serhiia Ksaverova [Reality in documentary cinema: lecture notes by Serhiy Ksaverov], 2017. Docuclub, [online] February 10. Available at: <https://docuclub.docudays.ua/news/realnist-u-dokumentalnomu-kino> [Accessed 17 May 2025].

Solomon, P. and Aldouby, H., 2020. Interview with Phil Solomon. Art Journal, [online] 79 (2), pp.80-86. Available at: <http://www.jstor.org/stable/45295649> [Accessed 10 August 2025].

Turner, M., 2019. Art within the machine: how machinima turns the camera on videogames. British Film Institute, [online] April 2. Available at: <https://www2.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/features/machinima-videogames-cinema-art> [Accessed 15 May 2025].

Vallejo, A. and Taillibert, C., 2023. Finding Allies in Pandemic Times: Documentary Film Festivals and Streaming Platforms. In: M. de Valck and A. Damiens, eds. Rethinking Film Festivals in the Pandemic Era and After. [e-book] Cham: Palgrave Macmillan, pp.101-127. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14171-3_6

Vseliubska, S., 2022a. "Neskinchennist za Florianom": portret myttsia na tli arkhitekturnoi pamiatky ["Infinity according to Florian": a portrait of an artist against the background of an architectural monument]. Moviegram, [online] August 31. Available at: <https://moviegram.com.ua/neskinchennist-za-florianom-portret-myttsia-na-tli-arkhitekturnoi-pamiatky> [Accessed 18 May 2025].

Vseliubska, S., 2022b. Oleksandr Hoisan: "Normalna liudyna u fundamenti ne mozhe buty sohodni apolitychnoiu, a kino u svoiemu fundamenti zavzhdy politychne" [Oleksandr Hoysan: "A Normal Person Cannot Be Fundamentally Apolitical Today, but Cinema is Fundamentally Always Political"]. Moviegram, [online] July 09. Available at: <https://moviegram.com.ua/oleksandr-hoysan-interview> [Accessed 11 May 2025].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Чміль, Г., & Гойсан, О. (2025). Трансформація спостерігального документального кіно від минулого до сьогодення: жанр машиніма. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(2), 236–248. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.2.2025.347805

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ