Специфіка композиційно-колажної побудови відеоряду в сучасному документальному кіно
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.2.2025.347803Ключові слова:
форма, колаж, композиція, колір, драматургія, монтаж, кіно, кадр, режисерАнотація
Мета статті – дослідити специфіку поєднання кадрів у композиційно-колажній структурі сучасного документального кіно; виявити закономірності впливу драматургічних конструкцій на емоційні прояви глядача; проаналізувати й узагальнити основні аспекти побудови документального фільму-колажу з провідним зображально-оповідальним складником; встановити можливі засоби чуттєвого впливу форм, фактур, кольору та монтажної драматургії на глядача; довести важливість надання екранному зображенню образності та змістовності; мотивувати молодих митців до поглиблення знань у контексті дослідження впливовості поетичної екранної мови на глядача. Методологія дослідження. Використано такі наукові методи: теоретичний – полягає в комплексному вивченні структурності фільму-колажу на основі аналізу праць видатних теоретиків і прикладів світового кінематографа, дослідженні зображальних, образних і чуттєвих засобів впливу на глядача, а також психологічних і фізіологічних чинників людського сприйняття аудіовізуального твору; порівняльний – для встановлення паралелей між побудовами відеоряду різних типів сучасних документальних фільмів; практичний – для моделювання конкретних прикладів поєднання кадрів на екрані. Наукова новизна. Уперше проаналізовано феномен колажного відображення дійсності в документальному кіно, виокремлено інструменти впливу на глядача за допомогою колірної драматургії, колажно-композиційної побудови відеоряду та форми зображення. Поглиблено досліджено змістовність застосування монтажних конструкцій, що впливають на підсвідомість глядача та його емоційні реакції. Висновки. У статті досліджено специфіку поєднання кадрів у композиційно-колажній структурі сучасного документального кіно. Виявлено закономірності впливу драматургічних конструкцій на емоційні прояви глядача. Узагальнено ключові аспекти побудови документального фільму-колажу. Встановлено значущість засобів чуттєвого впливу на глядача, зокрема монтажу, колірної тональності, форм і фактур. Доведено важливість поглибленого опрацювання образного та змістовного компонентів екранного зображення. Проаналізовано особливості сприйняття глядачем екранного твору.
Посилання
Bezruchko, O. and Bardyn, V., 2021. Master’s Photo Art Project "Ethnic Language of the Sacred". Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.29-304. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248780
Berzruchko, O. and Bardyn, V., 2022a. Predmetne seredovyshche kultovykh sporud Boikivshchyny u konteksti vysvitlennia v ekrannykh mystetstvakh [Subject environment of cult buildings of Boykos region in screen arts]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [e-journal] 46, pp.191-197. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258793
Bezruchko, O. and Bardyn, V., 2022b. Presentation of the Sacred Heritage of Boikos by Means of Audiovisual Art. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.38-45. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.256950
Bezruchko, O. and Hryftsov, V., 2025. Documentary style in fiction film. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 8 (1), pp.60-78. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332389
Bezruchko, O. and Manuliak, A.-N., 2019. Vplyv koloru na hliadatsku audytoriiu interaktyvnoho telebachennia [The Color Influence on the Audience of Interactive Television]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.208-215. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185711
Block, B., 2008. The Visual Story Creating the Visual Structure of Film, TV, and Digital Media. Amsterdam: Focal Press.
Chmil, H. and Buriak, Ye., 2022. Human and Nature in Documentary Films. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.46-53. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257175
Chmil, H. and Pshenychna, K., 2018. Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film Editing: From Avant-garde Films to Modern Editing Practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.98-106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823
Chorna, K.V., 2020. Transformatsiia khudozhnikh form ukrainskoi dokudramy v konteksti tendentsii postmodernu [Transformation of artistic forms of ukrainian docudrama in the context of postmodern trends]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [e-journal] 43, pp.147-153. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220238
Havran, I. and Botvyn, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary cinema in contemporary screen discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649
Havran, I. and Popova, Ya., 2019. Rol kinematohrafa u zhytti suchasnoi liudyny [The role of cinematography in the life of a modern person]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.181-187. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185700
Itten, J., 1973. The art of color : the subjective experience and objective rationale of color. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold.
Katz, S.D., 1991. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Michigan: Focal Press.
Klochko, D. comp., 2013. Serhii Paradzhanov. Kollazh. Assambliazh. Predmet [Serhiy Paradzhanov. Collage. Assemblage. Subject]. Kyiv: Dukh i Litera.
Kotliar, S. and Kuzmenko, Ya., 2023. Kino ta serialna produktsiia yak rezultat spivpratsi rezhysera ta prodiusera [Film and series production as a result of collaboration between director and producer]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.177-185. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289286
Kracauer, S., 1961. Nature of Film: The Redemption of Physical Reality. London: Dobson.
Kunderevych, O.V., Kyrylenko, K.M. and Beniuk, O.B., 2021. Imersyvnist yak mystetska stratehiia pochatku XXI stolittia (analiz teatralnoho dosvidu ta yoho filosofskykh pidvalyn) [Imersiveness as the twenty-first-century art strategy (analysis of theatre experience and its philosophical bases]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [e-journal] 45, pp.174-182. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390
Murch, W., 1995. In the blink of an eye: a perspective on film editing. Los Angeles: Silman-James Press.
Shyrman, R. and Syz, D., 2020. Osoblyvosti spetsyfiky vtilennia rezhyserskoho zadumu ekrannoho tvoru [Peculiarities of the Implementation Specificity of the Director’s Idea in the Screen Work]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.75-82. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202663
Shyrman, R., Kotliar, S. and Suprun-Zhyvodrova, A., 2018. Semiotychna kontseptsiia v kinematohrafi [Semiotics of Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.79-88. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151819
Shyrman, R.N., 2019. Rezhyserske vyrishennia ekrannoho tvoru [Director's solution of a screen work]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre.
Skurativskyi, V. and Hlushchenko, V., 2023. Muzychna ta shumova palitra zvukovoho suprovodu zobrazhennia peizazhiv v audiovizualnomu tvori [Musical and Noise Palette of the Soundtrack for Landscape Images in an Audiovisual Work]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.64-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279238
von Goethe, J.W., 1840. Theory of Colours. Translated by, S.Ch.L. Eastlake. London: J. Murray.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.