Творчий апарат кіноактора та мистецтво дубляжу

Автор(и)

  • Олена Москаленко-Висоцька Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1474-7741
  • Антон Ющенко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0002-6686-4672

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.2.2025.347786

Ключові слова:

актор дубляжу, екранний герой, зовнішні та внутрішні дані, перевтілення в екранного героя, дубляжна увага

Анотація

Мета дослідження – визначити окремі складники творчого апарату актора, які найбільш актуалізовані в процесі здійснення акторського дубляжу ігрових фільмів. Провести чітке структурування визначених творчих даних актора відповідно до їх усталеного поділу на зовнішні та внутрішні складники творчого апарату. Визначити певні творчі завдання, виконання яких забезпечується цілком конкретними якостями творчого апарату актора. Методи дослідження. Застосовано такі методи: аналітичний – для різнобічного дослідження й осмислення практики мистецтва акторського дубляжу, визначення специфічних акторських даних творчого апарату, необхідних для творчості в мистецтві дубляжу, та їх структурування; компаративний – для порівняльного аналізу роботи актора в дубляжі, театрі та кіно; логіко-узагальнюючий – для підбиття підсумків дослідження та формулювання висновків. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в теорії акторського мистецтва здійснюється спроба виокремлення даних творчого апарату актора, які актуалізуються в окремому напрямі акторської діяльності – мистецтві дубляжу ігрових фільмів; запропоновано чіткий поділ цих складників на зовнішні та внутрішні й окреслено конкретні творчі завдання, виконання яких вони забезпечують. Висновки. Доведено, що специфіка дубляжу передбачає наявність низки специфічних якостей творчого апарату актора, відсутність хоча б однієї з яких унеможливлює професійне виконання дублювання ігрового фільму або істотно знижує його художню цінність, наближаючи результат до рівня фандубінгу. Водночас реалізація вже наявних якостей творчого апарату зазнає певних трансформацій з огляду на нові умови дубляжної практики. Так, словник мистецтва акторської творчості доповнюється новими поняттями, а саме: специфічно акторський слух, емпатія, емоціональний інтелект, мобільність реакції та дубляжна увага. Саме ці якості забезпечують здатність актора дубляжу точно розпізнавати, розуміти та відчувати емоції екранних героїв, проникати у їхні внутрішні мотиви та психологічні потреби.

Біографії авторів

Олена Москаленко-Висоцька, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент, заслужений працівник культури України

Антон Ющенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач кафедри режисури кіно і телебачення

Посилання

Agost, R., 1999. Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona: Ariel.

Barnych, M. and Horbachuk, N., 2021. Aktorska maisternist: vid uiavy do perevtilennia [Acting: From Imagination to Transformation]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.18-27. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235062

Barnych, M. and Rozhko, H., 2020. The act of impersonation in the cinema and the theatre. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, [e-journal] 3 (2), pp.182-189. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217638

Barnych, M., Matiiv, I. and Venher, O., 2021. Peculiarities of Voice, Intonation and Speech Tone of the Actor in the Role. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.199-207. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248669

Bezruchko, O. and Stepanenko, N., 2024. Cinema as a Basis for the Formation / Creation of Modern National Identity. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.20-30. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302756

Bezruchko, O., Cherkasov, V. and Shiutiv, T., 2023b. Formation of Readiness for Creative Activity in the Field of Audiovisual Art and Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.38-46. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279232

Bezruchko, O., Chmil, H., Korablova, N., Demchuk, R. and Kuznietsova, I., 2025. Methodological analysis of the criteria for the cultural space of digitalization of the generation of Higher Education applicants. Revista Conrado, [online] 20 (104), e4490. Available at: <https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/6d09d144-b446-4d82-8544-71ad06ac31c0/content> [Accessed 30 May 2025].

Bezruchko, O.V., 2014a. Kursovi, bakalavrski, mahisterski roboty studentiv kafedry Kino-, telemystetstva ITKT KyMU: metodychni vkazivky ta pryklady T. 1: Bakalavrat [Course, bachelor’s, master’s theses of students of the Department of Cinema and Television Arts of the Kyrgyz State University: methodological guidelines and examples Vol. 1: Bachelor’s degree]. Kyiv: Kyiv International University.

Bezruchko, O.V., 2014b. Kursovi, bakalavrski, mahisterski roboty studentiv kafedry Kino-, telemystetstva ITKT KyMU: metodychni vkazivky ta pryklady T. 2: Mahistratura [Course, bachelor’s, master’s theses of students of the Department of Cinema and Television Arts of the Kyrgyz State University: methodological guidelines and examples Vol. 2: Master’s degree]. Kyiv: Kyiv International University.

Bezruchko, O.V., Cherkasov, V.F. and Shiutiv, T.M., 2023a. Kryterii ta pokaznyky formuvannia hotovnosti do tvorchoi diialnosti u sferi audiovizualnoho mystetstva ta vyrobnytstva [Criteria and indicators of the formation of readiness for creative activity in the field of audiovisual art and production]. In: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo: dosvid, problemy ta perspektyvy [Audiovisual art and production: experience, problems and prospects]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre. Vol. 10, pp.5-27.

Bezruchko, O.V., Desiatnyk, H.O., Ishchenko, M.S., Poleshko, S.M. and Porozhna, S.H., 2015. Maisternist televiziinoho veduchoho yak navchalna dystsyplina ta metodyka yii vykladannia [Mastery of the television presenter as an academic discipline and methodology for its teaching]. Kyiv: Kyiv International University.

Bezruchko, O.V., Havran, I.A., Kotliar, S.V. and Chmil, H.P., 2020. Mahisterski proiekty zi spetsialnosti "Audiovizualne mystetstvo ta vyrobnytstvo" v Kyivskomu natsionalnomu universyteti kultury i mystetstv [Master’s projects in the specialty "Audiovisual art and production" at the Kyiv National University of Culture and Arts]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre. Vol. 1.

Bezruchko, O.V., Havran, I.A., Medvedieva, A.O. and Chmil, H.P., 2020a. Mahisterski proiekty zi spetsialnosti "Audiovizualne mystetstvo ta vyrobnytstvo" v Kyivskomu universyteti kultury [Master’s projects in the specialty "Audiovisual Art and Production" at the Kyiv University of Culture]. Kyiv: KUC Publishing Centre. Vol. 1.

Bezruchko, O.V., Havran, I.A., Medvedieva, A.O. and Chmil, H.P., 2020b. Mahisterski proiekty zi spetsialnosti "Audiovizualne mystetstvo ta vyrobnytstvo" v Kyivskomu universyteti kultury [Master’s projects in the specialty "Audiovisual Art and Production" at the Kyiv University of Culture]. Kyiv: KUC Publishing Centre. Vol. 2.

Bezruchko, O.V., Zheliezniak, S.V., Kotliar, S.V. and Chmil, H.P., 2020. Mahisterski proiekty zi spetsialnosti "Audiovizualne mystetstvo ta vyrobnytstvo" v Kyivskomu natsionalnomu universyteti kultury i mystetstv [Master’s projects in the specialty "Audiovisual art and production" at the Kyiv National University of Culture and Arts]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre. Vol. 2

Chaume, F., 2013. Research paths in audiovisual translation: The case of dubbing. In: C. Millán and F. Bartrina, eds. The Routledge Handbook of Translation Studies. London: Routledge, pp.306-320.

Chmil, H. and Linev, I., 2025. Dramaturgy as a Cinematographer’s Tool for Representing Reality and Simulating Audience Perception. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 8 (1), pp.118-128. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332418

Cuenca, M.J., 2006. Interjections and Pragmatic Errors in Dubbing. Meta, [e-journal] 51 (1), pp.20-35. https://doi.org/10.7202/012991ar

Danan, M., 1991. Dubbing as an Expression of Nationalism. Meta, [e-journal] 36 (4), pp.606-614. https://doi.org/10.7202/002446ar

Duro, M. ed., 2001. La traducción para el doblaje y la subtitulación. Madrid: Cátedra.

Fodor, I., 1962. Film Dubbing: Phonetic, Semiotic, Esthetic and Psychological Aspects. Hamburg: Buske.

Gambier, Y., 1997. Josephine Dries, 1995:Dubbing and Subtitling. Guidelines for production and distribution. Babel, [e-journal] 43, pp.373-375. https://doi.org/10.1075/babel.43.4.18gam

Gardner, H., 2011. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Gavran, I. and Marandin, Y., 2022. Features of Sound Recording in Open Space. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.173-180. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269520

Havran, I., & Polovko, Y. (2025). Psykholohichni stratehii aktora v protsesi vtilennia rolei u teatri ta kino [Psychological Strategies of Actors in the Process of Role Implementation in Theatre and Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 8 (1), pp.20-31. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332380

Havran, I., & Popova, Y. (2019). Rol kinematohrafa u zhytti suchasnoi liudyny [The Role of Cinematography in the Life of a Modern Person]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.181-187. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185700

Khlystun, O.S., 2018. Aktorska uiava yak skladova tvorchoho protsesu perevtilennia [Actor Imaging as Constituent Creative Transformation Process]. The culturology ideas, 14, pp.52-59. https://doi.org/10.37627/2311-9489-14-2018-2.52-59

Kozhukhova, T.V., n.d. Uiava [Imagination]. Farmatsevtychna entsyklopediia. [online] Available at: <https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/4269/uyava> [Accessed 30 May 2025].

Levchenko, O. and Pasichnyk, O., 2021. Using of Human Behavior Manners in the Process of a Film Actor Preparing for a Role. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.35-42. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235071

Medvedieva, A., 2018. Tekhnika transformatsii yak svoieridna forma perevtilennia aktora [Technology of Transformation as a Peculiar Form of Reincarnation of the Actor]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 1, pp.18-27. https://doi.org/10.31866/2617-2674.1.2018.140832

Mobilnist [Mobility], n.d. Slovnyk.me. [online] Available at: <https://surl.li/fuwlpi> [Accessed 30 May 2025].

Postolenko, I., Vozniuk, A., Kyrychenko, R., Gavran, I., Brukhovetska, O. and Chausova, T., 2021. Formation of Empathy in Applicants for Higher Education of Pedagogical Profile in the Process of Educational Activity. International Journal of Computer Science and Network Security, [e-journal] 21 (11), pр.11-16. https://doi.org/10.22937/ijcsns.2021.21.11.2

Shapar, V.B., 2007. Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Xarkiv: Prapor.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Москаленко-Висоцька, О., & Ющенко, А. (2025). Творчий апарат кіноактора та мистецтво дубляжу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(2), 182–197. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.2.2025.347786

Номер

Розділ

ТЕЛЕЖУРНАЛІСТИКА ТА МАЙСТЕРНІСТЬ АКТОРА