Образ дитини у фільмах жахів ХХ–ХХІ ст.

Автор(и)

  • Володимир Миславський Харківська державна академія культури; Національна академія мистецтв України, Україна http://orcid.org/0000-0003-0339-1820
  • Дмитро Коновалов Харківська державна академія культури, Україна http://orcid.org/0000-0001-7951-9718

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332430

Ключові слова:

хоррор, фільми жахів, сучасна аудіовізуальна культура

Анотація

Монографія Х. Баталіної «Дитина як втілення зла у фільмах жахів ХХ–ХХІ ст.» (2023) присвячена одному з найцікавіших типів сучасного екранного хоррору. Авторка в рецензованій монографії, що є продовженням попередніх досліджень в авторефераті дисертації (Січна, 2018a), дисертації кандидатки мистецтвознавства «Образ дитини як центрального персонажа у фільмах жахів другої половини XX – початку XXI століття» (Січна, 2018b), а також у статтях «До історії створення та інтерпретацій одного з міфів сучасного кінематографічного "хоррору"» (Костюк, 2011), «До історії розвитку образу дитини у фільмах жахів» (Костюк, 2012а), «Передумови для виникнення образу дитини як носія зла в сучасному українському та російському кінематографі» (Костюк, 2012b), «Екранні мистецтва як засіб формування сучасної міфологічної свідомості» (Костюк, 2013a), «Містичні мотиви у творчості Юрія Іллєнка» (Костюк, 2013b), «Італійський хоррор 60-х: ірраціональний жах на екрані» (Костюк, 2016), «Насильство в контексті історії світового кіно» (Batalina and Kostiuk, 2022), аналізує наслідки введення дитячого образу в систему загроз, що знаменувало радикальну трансформацію у сфері ціннісних координат сучасного суспільства. У роботі також розглянуто найбільш знакові фільми в межах обраного напряму за тематичними, жанровими та стилістичними ознаками.

Біографії авторів

Володимир Миславський, Харківська державна академія культури; Національна академія мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, професор; член-кореспондент

Дмитро Коновалов, Харківська державна академія культури

Кандидат філософських наук

Посилання

Batalina, Kh. and Kostiuk, N., 2022. Violence in the Context of World Cinema History. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.54-63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178

Batalina, Kh.F., 2023. Dytyna yak vtilennia zla u filmakh zhakhiv XX–XXІ st. [The Child as the Embodiment of Evil in Horror Films of the XX-XXI Centuries] Kyiv: KUC Publishing Centre.

Bezruchko, O., 2019. Retsenziia na navchalnyi posibnyk Oleny Mykolaivny Moskalenko- Vysotskoi "Osnovy prodiuserskoi diialnosti" [Review of the textbook by Olena Mykolaivna Moskalenko-Vysotskaya "Fundamentals of Producer Activity"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.220- 222. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185718

Bezruchko, O., 2020. Retsenziia na monohrafiiu Romana Natanovycha Shyrmana "Rezhyserske vyrishennia ekrannoho tvoru" [Review of the monograph by Roman Natanovich Shirman "Director’s solution of a screen work"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.153-154. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202690

Bezruchko, O., 2021a. Retsenziia na monohrafiiu Yu. S. Shevchuk "Reklama yak skladova chastyna kinotvoru" [Review of the monograph by Yu. S. Shevchuk "Advertising as a component of a film work"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.305-307. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248781

Bezruchko, O., 2021b. Retsenziia na navchalnyi posibnyk M. M. Honcharenka, O. M. Priadka "Tekhnolohiia kino-videoreiestratsiinykh protsesiv" [Review of the textbook by M. M. Goncharenko, O. M. Pryadka "Technology of film and video recording processes"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.183- 185. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235108

Bezruchko, O., 2024. An in-depth study of children’s images in works of audiovisual art in the genre of horror. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.155-165. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302777

Chmil, H., 2020. Retsenziia na navchalnyi posibnyk Oleny Mykolaivny Moskalenko-Vysotskoi "Osnovy prodiuserskoi diialnosti" [Review of the textbook by Elena Mykolayivna Moskalenko- Vysotskaya "Fundamentals of Production Activities"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.150-152. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202688

Horevalov, S., 2021. Retsenziia na navchalnyi posibnyk O. V. Bezruchka, I. A. Havran, A. O. Medvedievoi, H. P. Chmil "Mahisterski proiekty zi spetsialnosti “Audiovizualne mystetstvota vyrobnytstvo” v Kyivskomu universyteti kultury" 1 i 2 tt. [Review of the textbook by O. V. Bezruchka, I. A. Gavran, A. O. Medvedev, G. P. Chmil "Master's projects in the specialty “Audiovisual art and production” at the Kyiv University of Culture" 1 and 2 vols]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.178-180. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235105

Horpenko, V., 2019. Retsenziia na monohrafiiu Volodymyra Naumovycha Myslavskoho "Pershe desiatylittia kinematohrafichnoi tvorchosti Oleksandra Dovzhenka" [Review of the monograph by Volodymyr Naumovich Myslavsky "The First Decade of Cinematographic Creativity of Oleksandr Dovzhenko"]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.216-219. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185716

Horpenko, V., 2020. Retsenziia na navchalnyi posibnyk O. V. Bezruchka, I. A. Havran, S. V. Zheliezniaka, S. V. Kotliar, H. P. Chmil "Mahisterski proiekty zi spetsialnosti “Audiovizualne mystetstvo ta vyrobnytstvo” v Kyivskomu natsionalnomu universyteti kultury i mystetstv" 1 i 2 tt. [Review of the textbook by O. V. Bezruchka, I. A. Gavran, S. V. Zheleznyaka, S. V. Kotlyar, G. P. Chmil "Master's projects in the specialty “Audiovisual art and production” at the Kyiv National University of Culture and Arts" 1 and 2 vols.]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.349-351. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217664

Kostiuk, Kh., 2011. Do istorii stvorennia ta interpretatsii odnoho z mifiv suchasnoho kinematohrafichnoho "khorroru" [To the history of the creation and interpretations of one of the myths of modern cinematic "horror"]. Researches of the fine arts, 1, pp.99-109.

Kostiuk, Kh., 2012a. Do istorii rozvytku obrazu dytyny u filmakh zhakhiv [To the history of the development of the image of a child in horror films]. Researches of the fine arts, 1, pp.102-109.

Kostiuk, Kh., 2012b. Peredumovy dlia vynyknennia obrazu dytyny yak nosiia zla v suchasnomu ukrainskomu ta rosiiskomu kinematohrafi [Prerequisites for the emergence of the image of a child as a bearer of evil in modern Ukrainian and Russian cinema]. Researches of the fine arts, 3, pp.59-65.

Kostiuk, Kh., 2013a. Ekranni mystetstva yak zasib formuvannia suchasnoi mifolohichnoi svidomosti [Screen arts as a means of forming modern mythological consciousness]. Researches of the fine arts, 3-4, pp.14-22.

Kostiuk, Kh., 2013b. Mistychni motyvy u tvorchosti Yuriia Illienka [Mystical motifs in the work of Yuri Illenko]. Almanac of Ukrainian Studies, 11, pp.202-204.

Kostiuk, Kh., 2016. Italiiskyi khorror 60-kh: irratsionalnyi zhakh na ekrani [Italian horror of the 60s: irrational horror on the screen]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 18, pp.89-98.

Myslavskyi, V. and Markhaichuk, N., 2022. Kinomelodrama XX stolittia i trofeini filmy: ekrannyi dyskurs [Twentieth-century Film Melodrama and Trophy Films: Screen Discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.122-126. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257187

Myslavskyi, V., 2023a. Perervanyi polit. Vitchyzniane kino chasiv Vseukrainskoho fotokinoupravlinnia [Interrupted Flight. Ukrainian Cinema of the All-Ukrainian Photo and Film Administration Era]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.309-313. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289316

Myslavskyi, V., 2023b. Filmy zhakhiv: dyfuziia zhanru (1970-1980-ti rr.) [Horror films: diffusion of the genre (1970-1980s)]. In: Mystetstvoznavstvo. Kulturolohiia. Mediapedahohika [Art history. Culturology. Media pedagogy]. Materials of the International Scientific and Practical Conference. Kyiv, Ukraina, 18 October 2023. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Ch.2, pp.77-79.

Myslavskyi, V., 2024. Analiz zvukovoho komponenta audiovizualnoho tvoru: suchasni doslidzhennia [Analysis of the Audiovisual Work’s Sound Component: Modern Research]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.166-173. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302778

Peresetskyi, R., 2020. Retsenziia na monohrafiiu Volodymyra Naumovycha Myslavskoho "Istoriia ukrainskoho kino 1896–1930: fakty i dokumenty" 1 i 2 tt. [Review of Volodymyr Naumovych Myslavskyi Monograph “History of Ukrainian Cinema 1896–1930: Facts and Documents” 1 and 2 Vols.]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.355-358. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217668

Pohrebniak, H., 2022. Antyrezhysura kinoperetvorennia yak tryvka perepona ekrannoi adaptatsii metadramaturhii Oleksandra Korniichuka [Anti-directing of Film Transformation as a Lasting Obstacle to Screen Adaptation of Oleksandr Korniichuk’s Metadramaturgy]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.264-271. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269549

Polishchuk, O., 2021. Retsenziia na navchalnyi posibnyk O. V. Bezruchka, I. A. Havran, S. V. Zheliezniaka, S. V. Kotliar, H. P. Chmil "Mahisterski proiekty zi spetsialnosti "Audiovizualne mystetstvota vyrobnytstvo" v Kyivskomu natsionalnomu universyteti kulturyi mystetstv" 1 i 2 tt. [Review of the Textbook "Master's Projects in "Audiovisual Art and Production" at the Kyiv National University of Culture and Arts" by O. V. Bezruchko, I. A. Gavran, S. V. Zhelezniak, S. V. Kotliar, H. P. Chmil, 1 and 2 Vols.]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.175-177. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235104

Riabukha, N., 2022. Ukrainian Film Music: History and Modernity. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.127- 130. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257188

Sichna, Kh.F., 2018a. Obraz dytyny yak tsentralnoho personazha u filmakh zhakhiv druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [The image of a child as a central character in horror fi lms of the second half of the 20th – early 21st centuries]. Abstract of PhD Dissertation. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of National Academy of Sciences Ukraine. Sichna, Kh.F., 2018b. Obraz dytyny yak tsentralnoho personazha u filmakh zhakhiv druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [The image of a child as a central character in horror fi lms of the second half of the 20th – early 21st centuries]. Candidate of Sciences. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of National Academy of Sciences Ukraine.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Миславський, В., & Коновалов, Д. (2025). Образ дитини у фільмах жахів ХХ–ХХІ ст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(1), 156–164. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332430

Номер

Розділ

РЕЦЕНЗІЇ. ВІДГУКИ. ОГЛЯДИ