Драматургія як інструментарій кінематографа у відображенні реальності та моделюванні глядацького сприйняття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332418

Ключові слова:

аудіовізуальне мистецтво, драматургія, механізм, реальність, глядацьке сприйняття, конфлікт

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати роль драматургії у кінематографі, зокрема в процесі створення реальності на екрані, передавання глибоких почуттів і впливу на сприйняття глядачів. Визначити особливості використання технічних засобів для створення емоційного зв’язку з аудиторією, а також дослідити можливості сюжетних ліній і конфліктів у досягненні реалістичності в кінематографічному мистецтві. Методологія дослідження. У статті застосовано такі методи: теоретичний – для аналізу телевізійних фільмів, інформаційних джерел; емпіричний – для систематизації власного досвіду в короткометражних кінофільмах драматичного характеру; узагальнення – для виявлення впливу драматургії на кінематограф у цілому, визначення взаємозалежності її механізмів у моделюванні глядацького сприйняття. Наукова новизна. Вперше проаналізовано ключові аспекти драматургії в контексті впливу на кінематограф, проведено детальний аналіз взаємозалежності цих механізмів у моделюванні глядацького сприйняття, за допомогою теоретичного аналізу телевізійних фільмів визначено інструменти кіномистецтва, які впливають на відображення реальності та формування власного бачення. Проведено порівняльний аналіз драматургічних підходів між кіно та іншими формами мистецтва (театром, літературою). Переосмислено класичні аспекти конфлікту в контексті сучасних технологій або змін у суспільстві. Висновки. У статті розкрито ключові механізми драматургії. За допомогою аналізу телевізійних фільмів встановлено її функцію в кінематографі. Детально опрацьовано інструменти, які відображають реальність у мистецтві та моделюють глядацьке сприйняття. Предметно доведено роль структурних елементів драматургії щодо створення реалістичності відображення та модифікації дійсності. Досліджено еволюцію кінематографа з огляду на розвиток нових технологій і зміни глядацьких звичок.

Біографії авторів

Ганна Чміль, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Іван Ліньов, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Alforova, Z., 2020. "Nove" ukrainske kino v konteksti suchasnoho audiovizualnoho mystetstva ["New" Ukrainian Cinema in the Context of Contemporary Audiovisual Art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.213-221. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217646

Alforova, Z., Marchenko, S., Shevchuk, Y., Kotlyar, S. and Honcharuk, S., 2021. Contemporary Ukrainian cinema into the European context (2014-2019). Linguistics and Culture Review, [e-journal] 5 (S2), pp.274-283. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS2.1345

Bazin, A., 2004. What is Cinema? Berkeley: University of California Press, Vol.I. https://doi.org/10.1525/9780520931251

Bezruchko, O. and Fedorova, O., 2024. Vzaiemodiia mystetstva y nauky v osiahnenni zakoniv vsesvitu: analiz filmu "Tenet" Kristofera Nolana [The interaction of art and science in understanding the laws of the universe: an analysis of the film "Tenet" by Christopher Nolan]. The Culturology Ideas, [e-journal] 26 (2), pp.151-161. https://doi.org/10.37627/2311-9489-26-2024-2.151-161

Bezruchko, O. and Manuliak, A.-N., 2019. Vplyv koloru na hliadatsku audytoriiu interaktyvnoho telebachennia [The Color Influence on the Audience of Interactive Television]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.208-215. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185711

Bezruchko, O., 2024. In-depth Study of Children’s Images in Works of Audiovisual Art in the Genre of Horror. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.155-165. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302777

Bezruchko, O., Gavran, I., Hrabarchuk, O., Kostiuk, N. and Kot, H., 2020. Ideological concepts in the cinematography of the interwar period. ASTRA Salvensis, 1, pp.669-690.

Bezruchko, O., Gavran, I., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. Stage costume as an important element of the subject environment in cinema and theatre. E-Revista De Estudos Interculturais, [e-journal] 12, pp.1-21. https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5777

Bezruchko, O., Pogrebnіak G., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. The Scenery as Compositional and Artistic Components of the Subject Environment in Ukrainian Screen and Stage Culture. Herança, [e-journal] 7 (2), pp.125-137. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i2.831

Bondarets, N., Humenchuk, V. and Petryk, V., 2024. Harmoniia ta dysonans: analiz vykorystannia muzychnoho suprovodu dlia pidsylennia emotsiinoho vplyvu u suchasnomu kinematohrafi [Harmony and dissonance: an analysis of the use of musical accompaniment to enhance emotional impact in modern cinema]. Youth & market, [e-journal] 5 (225), pp.77-82. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305426

Chmil, H. and Vitoshkin, M., 2024. Peculiarities of Implementing a Director’s Idea in Contemporary Audiovisual Art. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (2), pp.275-287. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.319000

Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment: justifiably and limits of the index. Convergences-Journal of Research and Arts Education, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235

Chmil, H.P., Korablova, N.S. and Bezruchko, O.V., 2024. Homo villicus u suchasnomu ekrannomu seredovyshchi [Homo villicus in the modern screen environment]. In: Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol.10, pp.214-240.

Demeshchenko, V.V., 2023. Osoblyvosti formuvannia zhanru v kinomystetstvi XXI stolittia [Peculiarities of genre formation in 21st century cinematography]. The Culturology Ideas, [e-journal] 23, pp.55-67. https://doi.org/10.37627/2311-9489-23-2023-1.55-67

Donchenko, N.P., 2016. Tvorchyi protses stvorennia literaturnoho stsenariiu riznomanitnykh teatralizovanykh form [The creative process of writing a literary scenario of various theatrical forms]. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 37, pp.174-181.

Gavran, I., Levchenko, O. and Pasichnyk, O., 2021. Terror Through Screen Images as a Power Discourse. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.28-34. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235066

Gavran, I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I. and Pletsan, K., 2023. Visual practices of human creation in postmodern culture. Herança, [e-journal] 6 (2), pp.245-254. https://doi.org/10.52152/heranca.v6i2.721

Hrubych, K. and Hychka, A., 2020. Dramatychnyi konflikt: diia-protydiia [Dramatic Conflict: Action-counteraction]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.20-28. https//doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202650

Huron, D., 2006. Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6575.001.0001

Moskalenko-Vysotska, O.M., 2020. Substytutsiia zhanru i styliu v ukrainskii ekranizatsii [Substitution of genre and style in the Ukrainian film adaptation]. National Academy of Culture and Arts Management Herald, [e-journal] 2, pp.296-300. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220606

Pidlisna, H.N., 2004. Antychna literatura dlia vsikh i kozhnoho [Ancient literature for everyone]. 2nd ed. Kyiv: Tekhnika.

Shyrman, R., Kotliar, S. and Suprun-Zhyvodrova, A., 2018. Semiotychna kontseptsiia v kinematohrafi [Semiotics of Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.79-88. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151819

Skurativskyi, V. and Andriienko, V., 2023. Spetsyfika zvukovykh efektiv v ihrovomu kino [Specifics of Sound Effects in Feature Films]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.204-212. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289307

Sofokl, 1989. Trahedii [Tragedies]. Kyiv: Dnipro.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Чміль, Г., & Ліньов, І. (2025). Драматургія як інструментарій кінематографа у відображенні реальності та моделюванні глядацького сприйняття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(1), 118–128. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332418

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ