Аудіовізуальний зміст екрана як основа втілення режисерського творчого задуму

Автор(и)

  • Олександр Бутко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-5054-284X
  • Вікторія Арустамова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0009-0004-5497-5767

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332390

Ключові слова:

режисерський задум, режисер, сценарій, монтаж, кіномистецтво, суспільна свідомість, аудіовізуальне мистецтво

Анотація

Мета статті – проаналізувати вплив аудіовізуальних творів на суспільну свідомість, встановити роль сценарію у конструюванні ідейно- художнього осердя фільму, дослідити особливості використання монтажу задля утримання уваги аудиторії. Проаналізувати праці науковців і систематизувати складники аудіовізуального змісту екрана з метою впливу на глядача. Окреслити методи та засоби, які можуть бути використані для втілення режисерського авторського задуму. Методологія дослідження. Було застосовано такі методи: теоретичний – для аналізу та систематизації наявних інформаційних джерел і вивчення методів впливу на глядача, дослідження монтажних засобів в екранних творах; науковий – для опрацювання технічно-наукового матеріалу; емпіричний – для систематизації власного досвіду. Також застосовано системно-аналітичний підхід щодо визначення цілей і стратегій наукового дослідження, а саме: за допомогою спеціальних методів проаналізовано аудіовізуальний зміст екрана як основу втілення режисерського задуму, окреслено можливості впливу аудіовізуальних творів на суспільну свідомість. Наукова новизна. Вперше проаналізовано аудіовізуальний зміст екрана як основу втілення режисерського творчого задуму з метою впливу на глядача; за допомогою теоретичного аналізу систематизовано компоненти екранних мистецтв як складники режисерського задуму, визначено можливості цих складників у потенційному впливі на аудиторію. Висновки. У статті проаналізовано вплив аудіовізуальних творів на суспільну свідомість, за допомогою аналізу робіт науковців встановлено роль сценарію у конструюванні ідейно-художнього осердя фільму. Детально досліджено особливості використання монтажу з метою впливу на глядача. Узагальнено компоненти аудіовізуального змісту екрана як основи втілення режисерського задуму.

Біографії авторів

Олександр Бутко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент кафедри тележурналістики, заслужений журналіст України

Вікторія Арустамова, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Bezruchko, O. and Stepanenko, N., 2024. Cinema as a Basis for the Formation / Creation of Modern National Identity. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.20-30. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302756

Bezruchko, O., 2024. Oleksandr Dovzhenko’s experiment in film pedagogy. Studies in Russian and Soviet Cinema, [e-journal] 18 (3), pp.291-308. https://doi.org/10.1080/17503132.2024.2393930

Bezruchko, O., Gavran, I., Hrabarchuk, O., Kostiuk, N. and Kot, H., 2020. Ideological concepts in the cinematography of the interwar period. Astra Salvensis, 1, pp.669-690.

Bezruchko, O., Shevchuk, Y. and Andriievskyi, D., 2022. The Role of the Latest Technologies in the Media Production Development. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.166-172. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269505

Chmil, H. and Pshenychna, K., 2018. Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film Editing: From Avant-garde Films to Modern Editing Practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.98-106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823

Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment: justifiably and limits of the index. Revista Convergências, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235

Chmil, H.P., Korablova, N.S. and Bezruchko, O.V., 2024. Homo villicus u suchasnomu ekrannomu seredovyshchi [Homo villicus in the modern screen environment]. In: Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol.10, pp.214-240.

Dementieva, L. and Sukova, D., 2023. Vplyv feikovykh novyn ta dezinformatsii v audiovizualnykh media [Impact of Fake News and Disinformation in Audiovisual Media]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.8-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279226

Fedorenko, V. and Sulima, N., 2023. Ekranizatsiia v suchasnomu audiovizualnomu vyrobnytstvi [Screen Adaptation in Modern Audiovisual Production]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.213-223. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289308

Gallese, V. and Guerra, M., 2020. The Empathic Screen: Cinema and Neuroscience. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198793533.001.0001

Gavran, I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I. and Pletsan, K., 2023. Visual practices of human creation in postmodern culture. Herança, [e-journal] 6 (2), pp.245-254. https://doi.org/10.52152/heranca.v6i2.721

Havran, I. and Popova, Ya., 2019. Rol kinematohrafa u zhytti suchasnoi liudyny [The Role of Cinematography in the Life of a Modern Person]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.181-187. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185700

Henzler, B., 2023. Montage as a gesture of mediation and education. Film Education Journal, [e-journal] 6, pp.141-161. https://doi.org/10.14324/FEJ.06.2.06

Hrubych, K. and Hychka, A., 2020. Dramatychnyi konflikt: diia-protydiia [Dramatic Conflict: Action-counteraction]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.20-28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202650

Katsuba, M., 2013. Khudozhnie kino yak zasib formuvannia masovoi politychnoi svidomosti [Feature Cinema as a Means of Forming Mass Political Consciousness]. Politychnyi menedzhment, 1-2, pp.136-144.

Kovsh, O. and Kopachynskyi, O., 2023. Osoblyvosti montazhu v suchasnomu audiovizualnomu vyrobnytstvi: spetsefekty ta perekhody [Features of Editing in Modern Audiovisual Production: Special Effects and Transitions]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.105-117. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279255

Medvedieva, A. and Kuksa, V., 2024. Editing as a Creative Director's Method in Modern Audiovisual Culture. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.42-50. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302760

Murch, W., 2001. In the Blink of an Eye: A Perspective on Film Editing. 2nd ed. New York: Silman- James Press.

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Cherkasova, N., 2020. From "The Eleventh Year" to "The Man with a Movie Camera": conceptual search of Dziga Vertov. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (3), pp.507-514. https://doi.org/10.13187/me.2020.3.507

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Kupriichuk, V., 2021. Formation of Ukrainian Newsreel and Documentary Cinema in 1923–1928. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 17 (4), pp.684-692. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.684

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Markhaichuk, N., 2020. Poetics of Ukrainian Film "Earth": Oleksandr Dovzhenko’s Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (4), pp.713-720. https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713

Pokulevska, A., 2022. Stanovlennia ta teoretychne osmyslennia poetyky montazhu i kadru v kinematohrafi [Formation and theoretical understanding of the poetics of editing and frame in cinematography]. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe, [e-journal] 3, pp.165-173. https://doi.org/10.15804/PPUSN.2022.03.18

Schiller, H., 1973. The Mind Managers. Boston: Beacon Press.

Shyrman, R. and Berdnikov, D., 2022. Manifestations of Drama in Feature Films. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.199-206. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269528

Shyrman, R. and Syz, D., 2020. Osoblyvosti spetsyfiky vtilennia rezhyserskoho zadumu ekrannoho tvoru [Peculiarities of the Implementation Specificity of the Director’s Idea in the Screen Work]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.75-82. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202663

Stanislavska, K.I., 2012. Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and spectacular forms of contemporary culture]. Kyiv: National Academy of Culture and Arts Management.

Svanidze, L. and Verchenko, O., 2024. Director in Modern Content: From Idea to Implementation. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.77-86. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302766

Venher, O. and Kotskyi, M., 2023. Khudozhni ta tekhnichni zasoby realizatsii rezhyserskoho zadumu v suchasnii kinoindustrii [Artistic and Technical Means of Realizing the Director’s Idea in the Modern Film Industry]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.83-91. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279247

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Бутко, О., & Арустамова, В. (2025). Аудіовізуальний зміст екрана як основа втілення режисерського творчого задуму. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(1), 79–91. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332390

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ