Життя і творчість Лесі Українки крізь призму хореографічного мистецтва: екранно-сценічний дискурс

Автор(и)

  • Галина Погребняк Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-8846-4939

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332387

Ключові слова:

екранні мистецтва, сценічна культура, режисер, хореографія, танець, балет, музичне мистецтво

Анотація

Мета дослідження – показати тісні зв’язки між літературними творами Лесі Українки та хореографічним, музичним, сценічним й аудіовізуальним мистецтвом, окреслити режисерські засоби адаптації віршованих текстів засобами екранного, музичного, сценічного, хореографічного мистецтва. Методологія дослідження. В статті було використано загальнонаукові методи (індукція, дедукція, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез), що дало можливість різнобічно вивчити історико-культурне підґрунтя досліджуваної проблеми, а також застосовано методи систематизації та узагальнення – для аргументації самобутності феномену хореографії в контексті сценічного, музичного, екранного мистецтва. Наукова новизна полягає у з’ясуванні специфіки режисерської діяльності через дослідження особливостей екранізації літературних творів Лесі Українки з використанням засобів хореографічного мистецтва. Висновки. Обґрунтовано, що використання режисерами та хореографами виражальних засобів, які забезпечують хронологію творення образу (довгі кадри, внутрішньокадровий монтаж, акустичні та світлотіньові ефекти), є свідченням високого ступеня майстерності в екранному, сценічному, хореографічному мистецтві. Доведено, що екранна творчість режисерів сприяє широкій популяризації балетного, сценічного, музичного мистецтва.

Біографія автора

Галина Погребняк, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри режисури та акторської майстерності імені народної артистки України Лариси Хоролець

Посилання

Afonina, O.S., 2020. Muzychna osnova suchasnykh ukrainskykh baletiv [The musical basis of modern Ukrainian ballets]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 3, pp.121-126. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220114

Aksiutina, V.V., 2021. Estetychna katehoriia komichnoho u muzychnii kharakterystytsi personazhiv (na prykladi baletu Yuriia Shevchenka "Buratino i Charivna skrypka") [The aesthetic category of the comic in the musical characterization of characters (on the example of Yuri Shevchenko's ballet "Buratino and the Magic Violin")]. Notes on Art Criticism, [e-journal] 40, pp.153-158 https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250381

Animatsiinyi film "Mavka. Lisova pisnia" vykhodyt u vitchyznianyi kinoprokat 2 bereznia [The animated film Mavka. The Forest Song" will be released in Ukraine on March 2], 2023. Ukrainian state film agency, [online] 17 January. Available at: <https://usfa.gov.ua/press-center/animaciynyy-film-mavka-lisova-pisnya-vykhodyt-u-vitchyznyanyy-kinoprokat-2-bereznya-i12638> [Accessed 26 February 2025].

Bergson, A., 2010. Tvorcha evoliutsiia [Creative Evolution]. Translated by R. Osadchuk. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho.

Briukhovetska, L., 2006. Rezhysura Yuriia Illienka [Directing by Yuri Ilyenko]. Kino-Teatr, 2, pp.49-55.

Drozdovskyi, D., 2020. Mystetske svavillia tila: u Kyievi predstavyly film-balet "Lisova" [Artistic arbitrariness of the body: the film-ballet "Lisova" was presented in Kyiv]. Ukraina Moloda, [online] 27 October. Available at: <https://umoloda.kyiv.ua/number/3653/164/151298/> [Accessed 23 February 2025].

Gazda, J., 1980. Cienie zapomnianych przodkou. In: Z. Benedyktowicz, D. Palczewska, T. Rutkowska, eds., Sztuka na wysokości oczu: film i antropologia. Warszawa: Polska Akademia Nauk, pp.241-246.

Golynska, O., 2025. U Kyievi vidbulasia premiera baletu-biohrafii "Lesia" vid Art Ballet Company [The premiere of the ballet-biography "Lesya" by Art Ballet Company took place in Kyiv]. Muzyka, [online] 4 February. Available at: <http://mus.art.co.ua/u-kyievi-vidbulasia-prem-iera-baletu-biohrafii-lesia-vid-art-ballet-company/> [Accessed 26 February 2025].

Ideiu multfilmu "Mavka. Lisova pisnia" prydumaly Sozanovskyi i Kostiuk [The idea for the cartoon "Mavka. The Forest Song" was created by Sozanovsky and Kostyuk], 2015. Detektor media, [online] 30 September. Available at: <https://detector.media/rinok/article/111741/2015-09-30-ideyu-multfilmu-mavka-lisova-pisnya-prydumaly-sozanovskyy-i-kostyuk/> [Accessed 26 February 2025].

Illienko, Yu., 1982. Rezhyser predstavliaie film "Lisova pisnia. Mavka" [The director presents the movie "The Forest Song. Mavka"]. Na ekranakh Ukrainy, 6 March, p.4.

Illienko, Yu., 1999. Paradyhma kino [The Paradigm of Cinema]. Kyiv: Abrys.

Kachkovska, Ya., 2025. Lesia Ukrainka movoiu tantsiu: yak poiednaly muzyku Frantsa Shuberta z virshamy Lesi Ukrainky [Lesya Ukrainka in the language of dance: how Franz Schubert's music was combined with Lesya Ukrainka's poetry]. Suspilne Kultura, [online] 29 January. Available at: <https://suspilne.media/culture/935623-lesa-ukrainka-movou-tancu-ak-poednali-muziku-franca-suberta-z-virsami-lesi-ukrainki/> [Accessed 26 February 2025].

Kateryna Kukhar staie chastynoiu Vsesvitu "Mavka"! [Kateryna Kukhar is about to become a part of Mavka’s Universe], 2019. Mavka. The Forest Song, [online] 23 October. Available at: <https://mavka.ua/uk/news/text/134-kateryna-kukhar-is-about-to-become-a-part-of-mavkas-universe> [Accessed 26 February 2025].

Komanda multfilmu "Mavka. Lisova pisnia" i Kateryna Kukhar rozkryvaiut sekrety tvorchoi kolaboratsii [The team of Mavka. The Forest Song animated film and Kateryna Kukhar unveil secrets of creative collab], 2021. Film.Ua, [online] 11 March. Available at: <https://film.ua/uk/news/2450> [Accessed 23 February 2025].

Korostelova, M.D., 2018. Khoreohrafichni interpretatsii baletiv P. Chaikovskoho naprykintsi XX – na pochatku XXI stolittia [Choreographic Interpretations of Tchaikovsky's Ballets in the Late 20th and Early 21st Centuries]. Abstract of PhD Dissertation. Kyiv National University of Culture and Arts.

Kosach-Kryvyniuk, O., 1970. Lesia Ukrainka: khronolohiia zhyttia i tvorchosty [Lesya Ukrainka: chronology of life and work]. New York: Ukrainska Vilna Akademiia Nauk.

Multfilm "Mavka. Lisova pisnia" stav naiuspishnishym za vsiu istoriiu nezalezhnoi Ukrainy – prodiuserka [The animated movie Mavka. The Forest Song" became the most successful in the history of independent Ukraine – producer], 2024. Ukrinform, [online] 13 October. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3905354-multfilm-mavka-lisova-pisna-stav-najuspisnisim-za-vsu-istoriu-nezaleznoi-ukraini-produserka.html> [Accessed 23 February 2025].

Musiienko, O., 2009. Ukrainske kino: teksty i kontekst [Ukrainian Cinema: Texts and Context]. Vinnytsia: Hlobus-Pres.

Musiienko, O., 2011. Peizazh v obraznii systemi kinematohrafa Yuriia Illienka [Landscape in the figurative system of Yuri Ilyenko's cinema]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 9, pp.210-216.

Pashchenko, A., 2011. Mifolohichnyi vymir Illienkovykh filmiv [The mythological dimension of Ilyenko's films]. Kino-Teatr, [online] 2, pp.19-22. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1120> [Accessed 23 February 2025].

Pashchenko, A., 2013. Viktor Ivchenko yak vyraznyk nastroiv "vidlyhy" i "zastoiu" [Viktor Ivchenko as an Exponent of the Moods of Thaw and Stagnation]. Kino-Teatr, [online] 1, pp.37-40. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1452> [Accessed 23 February 2025].

Pashchenko, A., 2014. Motyvy i obrazy Kobzaria v kino [Motifs and Images of Kobzar in Cinema]. Kino-Teatr, [online] 1. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1580> [Accessed 23 February 2025].

Pohrebniak, H.P., 2012. Avtorskyi kinematohraf kriz pryzmu mystetskoi osobystosti [Author's cinema through the prism of an artistic personality]. Kyiv: National Academy of Culture and Arts Managemen.

Pohrebniak, H.P., 2021. Avtorskyi kinematohraf u khudozhnii kulturi druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Author's cinema in the artistic culture of the second half of the 20th – early 21st century]. Abstract of DSc Dissertation. National Academy of Culture and Arts Managemen.

Popry viinu, "Mavka. Lisova pisnia" – na finalnii stadii vyrobnytstva y bude predstavlena u Kannakh [Despite the war, Mavka. The Forest Song is at the final stage of production and will be presented in Cannes], 2022. Ukrainian state film agency, [online] 20 May. Available at: <https://usfa.gov.ua/press-center/popry-viynu-mavka-lisova-pisnya-na-finalniy-stadii-vyrobnyctva-y-bude-predstavlena-u-kannakh-i12078> [Accessed 23 February 2025].

Tarasenko, L., 2014. Koly kvitka staie... pisneiu [When a flower becomes... a song]. Den, [online] 08 May. Available at: <https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/koli-kvitka-staie-pisneyu> [Accessed 26 February 2025].

Ukrainskyi multfilm vrazyv naibilshyi animatsiinyi forum Yevropy [Ukrainian cartoon impressed the largest animation forum in Europe], 2017. Ukrinform, [online] 17 March. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2194736-ukrainskij-multfilm-vraziv-najbilsij-animacijnij-forum-evropi.html> [Accessed 26 February 2025].

Vyshotravka, L.I., 2020. Do istorii ekranizatsii pershoho ukrainskoho televiziinoho filmu-baletu "Lileia" [In relation towards the history of the first ukrainian television film-ballet "Lileya"]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 2, 135-139. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220419

Zabuzhko, O., 2007. Notre Dame dUkraine: Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame d'Ukraine: Ukrainian woman in the conflict of mythologies]. 2nd ed. Kyiv: Fakt.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Погребняк, Г. (2025). Життя і творчість Лесі Українки крізь призму хореографічного мистецтва: екранно-сценічний дискурс. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(1), 44–59. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332387

Номер

Розділ

ТЕЛЕЖУРНАЛІСТИКА ТА МАЙСТЕРНІСТЬ АКТОРА