Життя і творчість Лесі Українки крізь призму хореографічного мистецтва: екранно-сценічний дискурс
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332387Ключові слова:
екранні мистецтва, сценічна культура, режисер, хореографія, танець, балет, музичне мистецтвоАнотація
Мета дослідження – показати тісні зв’язки між літературними творами Лесі Українки та хореографічним, музичним, сценічним й аудіовізуальним мистецтвом, окреслити режисерські засоби адаптації віршованих текстів засобами екранного, музичного, сценічного, хореографічного мистецтва. Методологія дослідження. В статті було використано загальнонаукові методи (індукція, дедукція, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез), що дало можливість різнобічно вивчити історико-культурне підґрунтя досліджуваної проблеми, а також застосовано методи систематизації та узагальнення – для аргументації самобутності феномену хореографії в контексті сценічного, музичного, екранного мистецтва. Наукова новизна полягає у з’ясуванні специфіки режисерської діяльності через дослідження особливостей екранізації літературних творів Лесі Українки з використанням засобів хореографічного мистецтва. Висновки. Обґрунтовано, що використання режисерами та хореографами виражальних засобів, які забезпечують хронологію творення образу (довгі кадри, внутрішньокадровий монтаж, акустичні та світлотіньові ефекти), є свідченням високого ступеня майстерності в екранному, сценічному, хореографічному мистецтві. Доведено, що екранна творчість режисерів сприяє широкій популяризації балетного, сценічного, музичного мистецтва.
Посилання
Afonina, O.S., 2020. Muzychna osnova suchasnykh ukrainskykh baletiv [The musical basis of modern Ukrainian ballets]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 3, pp.121-126. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220114
Aksiutina, V.V., 2021. Estetychna katehoriia komichnoho u muzychnii kharakterystytsi personazhiv (na prykladi baletu Yuriia Shevchenka "Buratino i Charivna skrypka") [The aesthetic category of the comic in the musical characterization of characters (on the example of Yuri Shevchenko's ballet "Buratino and the Magic Violin")]. Notes on Art Criticism, [e-journal] 40, pp.153-158 https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250381
Animatsiinyi film "Mavka. Lisova pisnia" vykhodyt u vitchyznianyi kinoprokat 2 bereznia [The animated film Mavka. The Forest Song" will be released in Ukraine on March 2], 2023. Ukrainian state film agency, [online] 17 January. Available at: <https://usfa.gov.ua/press-center/animaciynyy-film-mavka-lisova-pisnya-vykhodyt-u-vitchyznyanyy-kinoprokat-2-bereznya-i12638> [Accessed 26 February 2025].
Bergson, A., 2010. Tvorcha evoliutsiia [Creative Evolution]. Translated by R. Osadchuk. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho.
Briukhovetska, L., 2006. Rezhysura Yuriia Illienka [Directing by Yuri Ilyenko]. Kino-Teatr, 2, pp.49-55.
Drozdovskyi, D., 2020. Mystetske svavillia tila: u Kyievi predstavyly film-balet "Lisova" [Artistic arbitrariness of the body: the film-ballet "Lisova" was presented in Kyiv]. Ukraina Moloda, [online] 27 October. Available at: <https://umoloda.kyiv.ua/number/3653/164/151298/> [Accessed 23 February 2025].
Gazda, J., 1980. Cienie zapomnianych przodkou. In: Z. Benedyktowicz, D. Palczewska, T. Rutkowska, eds., Sztuka na wysokości oczu: film i antropologia. Warszawa: Polska Akademia Nauk, pp.241-246.
Golynska, O., 2025. U Kyievi vidbulasia premiera baletu-biohrafii "Lesia" vid Art Ballet Company [The premiere of the ballet-biography "Lesya" by Art Ballet Company took place in Kyiv]. Muzyka, [online] 4 February. Available at: <http://mus.art.co.ua/u-kyievi-vidbulasia-prem-iera-baletu-biohrafii-lesia-vid-art-ballet-company/> [Accessed 26 February 2025].
Ideiu multfilmu "Mavka. Lisova pisnia" prydumaly Sozanovskyi i Kostiuk [The idea for the cartoon "Mavka. The Forest Song" was created by Sozanovsky and Kostyuk], 2015. Detektor media, [online] 30 September. Available at: <https://detector.media/rinok/article/111741/2015-09-30-ideyu-multfilmu-mavka-lisova-pisnya-prydumaly-sozanovskyy-i-kostyuk/> [Accessed 26 February 2025].
Illienko, Yu., 1982. Rezhyser predstavliaie film "Lisova pisnia. Mavka" [The director presents the movie "The Forest Song. Mavka"]. Na ekranakh Ukrainy, 6 March, p.4.
Illienko, Yu., 1999. Paradyhma kino [The Paradigm of Cinema]. Kyiv: Abrys.
Kachkovska, Ya., 2025. Lesia Ukrainka movoiu tantsiu: yak poiednaly muzyku Frantsa Shuberta z virshamy Lesi Ukrainky [Lesya Ukrainka in the language of dance: how Franz Schubert's music was combined with Lesya Ukrainka's poetry]. Suspilne Kultura, [online] 29 January. Available at: <https://suspilne.media/culture/935623-lesa-ukrainka-movou-tancu-ak-poednali-muziku-franca-suberta-z-virsami-lesi-ukrainki/> [Accessed 26 February 2025].
Kateryna Kukhar staie chastynoiu Vsesvitu "Mavka"! [Kateryna Kukhar is about to become a part of Mavka’s Universe], 2019. Mavka. The Forest Song, [online] 23 October. Available at: <https://mavka.ua/uk/news/text/134-kateryna-kukhar-is-about-to-become-a-part-of-mavkas-universe> [Accessed 26 February 2025].
Komanda multfilmu "Mavka. Lisova pisnia" i Kateryna Kukhar rozkryvaiut sekrety tvorchoi kolaboratsii [The team of Mavka. The Forest Song animated film and Kateryna Kukhar unveil secrets of creative collab], 2021. Film.Ua, [online] 11 March. Available at: <https://film.ua/uk/news/2450> [Accessed 23 February 2025].
Korostelova, M.D., 2018. Khoreohrafichni interpretatsii baletiv P. Chaikovskoho naprykintsi XX – na pochatku XXI stolittia [Choreographic Interpretations of Tchaikovsky's Ballets in the Late 20th and Early 21st Centuries]. Abstract of PhD Dissertation. Kyiv National University of Culture and Arts.
Kosach-Kryvyniuk, O., 1970. Lesia Ukrainka: khronolohiia zhyttia i tvorchosty [Lesya Ukrainka: chronology of life and work]. New York: Ukrainska Vilna Akademiia Nauk.
Multfilm "Mavka. Lisova pisnia" stav naiuspishnishym za vsiu istoriiu nezalezhnoi Ukrainy – prodiuserka [The animated movie Mavka. The Forest Song" became the most successful in the history of independent Ukraine – producer], 2024. Ukrinform, [online] 13 October. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3905354-multfilm-mavka-lisova-pisna-stav-najuspisnisim-za-vsu-istoriu-nezaleznoi-ukraini-produserka.html> [Accessed 23 February 2025].
Musiienko, O., 2009. Ukrainske kino: teksty i kontekst [Ukrainian Cinema: Texts and Context]. Vinnytsia: Hlobus-Pres.
Musiienko, O., 2011. Peizazh v obraznii systemi kinematohrafa Yuriia Illienka [Landscape in the figurative system of Yuri Ilyenko's cinema]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 9, pp.210-216.
Pashchenko, A., 2011. Mifolohichnyi vymir Illienkovykh filmiv [The mythological dimension of Ilyenko's films]. Kino-Teatr, [online] 2, pp.19-22. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1120> [Accessed 23 February 2025].
Pashchenko, A., 2013. Viktor Ivchenko yak vyraznyk nastroiv "vidlyhy" i "zastoiu" [Viktor Ivchenko as an Exponent of the Moods of Thaw and Stagnation]. Kino-Teatr, [online] 1, pp.37-40. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1452> [Accessed 23 February 2025].
Pashchenko, A., 2014. Motyvy i obrazy Kobzaria v kino [Motifs and Images of Kobzar in Cinema]. Kino-Teatr, [online] 1. Available at: <http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1580> [Accessed 23 February 2025].
Pohrebniak, H.P., 2012. Avtorskyi kinematohraf kriz pryzmu mystetskoi osobystosti [Author's cinema through the prism of an artistic personality]. Kyiv: National Academy of Culture and Arts Managemen.
Pohrebniak, H.P., 2021. Avtorskyi kinematohraf u khudozhnii kulturi druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Author's cinema in the artistic culture of the second half of the 20th – early 21st century]. Abstract of DSc Dissertation. National Academy of Culture and Arts Managemen.
Popry viinu, "Mavka. Lisova pisnia" – na finalnii stadii vyrobnytstva y bude predstavlena u Kannakh [Despite the war, Mavka. The Forest Song is at the final stage of production and will be presented in Cannes], 2022. Ukrainian state film agency, [online] 20 May. Available at: <https://usfa.gov.ua/press-center/popry-viynu-mavka-lisova-pisnya-na-finalniy-stadii-vyrobnyctva-y-bude-predstavlena-u-kannakh-i12078> [Accessed 23 February 2025].
Tarasenko, L., 2014. Koly kvitka staie... pisneiu [When a flower becomes... a song]. Den, [online] 08 May. Available at: <https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/koli-kvitka-staie-pisneyu> [Accessed 26 February 2025].
Ukrainskyi multfilm vrazyv naibilshyi animatsiinyi forum Yevropy [Ukrainian cartoon impressed the largest animation forum in Europe], 2017. Ukrinform, [online] 17 March. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2194736-ukrainskij-multfilm-vraziv-najbilsij-animacijnij-forum-evropi.html> [Accessed 26 February 2025].
Vyshotravka, L.I., 2020. Do istorii ekranizatsii pershoho ukrainskoho televiziinoho filmu-baletu "Lileia" [In relation towards the history of the first ukrainian television film-ballet "Lileya"]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 2, 135-139. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220419
Zabuzhko, O., 2007. Notre Dame dUkraine: Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame d'Ukraine: Ukrainian woman in the conflict of mythologies]. 2nd ed. Kyiv: Fakt.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.