Психологічні стратегії актора в процесі втілення ролей у театрі та кіно
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332380Ключові слова:
кіноактор, кіно, опера, актор, театр, сценічна дія, перевтіленняАнотація
Мета статті – дослідити психологічний контекст акторської майстерності, з’ясувати способи адаптації виконавця до ролі в театрі та кіно; розглянути особливості втілення образу в різних сценічних середовищах і психотехніки артиста під час адаптації до ролі. Методологія дослідження. Були застосовані такі методи: теоретичний – для аналізу кінематографічних матеріалів, інформаційних джерел, наукових праць щодо акторської майстерності та втілення ролі в різних екранних середовищах; порівняльний – для зіставлення різних акторських технік і підходів у процесі втілення ролей, зокрема американського та європейського стилів; метод синтезу – для формування узагальненого уявлення про вплив акторських технік на сприйняття ролей через інтеграцію отриманих даних і поєднання теоретичних підходів з практичними прикладами для створення цілісної картини. Наукова новизна. Вперше проаналізовано психологічні аспекти створення акторської майстерності в кінематографі, театрі; детально проаналізовано особливості адаптації актора на сцені та в кіно. Дослідження також охоплює методи психологічної підготовки, що допомагають акторові адаптуватися до умов, що постійно змінюються, на сцені та знімальному майданчику, зокрема з погляду емоційної регуляції та підтримки професійної концентрації, а також взаємодії з технічними елементами зйомки. Висновки. У статті досліджено складність психотехніки та адаптації виконавця у кінематографі та театрі. За допомогою аналізу інформаційного простору майстерності актора були детально опрацьовані психотехніки артиста в різних екранних середовищах. Проаналізовано важливість імпровізації як однієї з ключових технік кіноактора.
Посилання
Alisher, A., 2021. Mystetstvoznavcha dynamika teatralnoi stsenohrafii [Art history dynamics of theater scenography]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 2, pp.170-175. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240004
Barnych, M. and Horbachuk, N., 2021. Aktorska maisternist: vid uiavy do perevtilennia [Acting: From Imagination to Transformation]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.21-27. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235062
Barytska, O., Gavran, I., Hutsal, R., Turovska, N. and Tsaruk, S., 2021. The use of digital technologies in the professional training of bachelors of arts in the context of distance learning. Revista on line de Política e Gestão Educacional, [e-journal] 25 (3), pp.1629-1646. https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.3.15582
Bezruchko, O., Cherkasov, V. and Shiutiv, T., 2023a. Kryterii ta pokaznyky formuvannia hotovnosti do tvorchoi diialnosti u sferi audiovizualnoho mystetstva ta vyrobnytstva [Criteria and indicators for the formation of readiness for creative activity in the field of audiovisual art and production]. In: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo: dosvid, problemy ta perspektyvy [Audiovisual art and production: experience, problems and prospects]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol. 10, pp.5-27.
Bezruchko, O., Cherkasov, V. and Shiutiv, T., 2023b. Formation of Readiness for Creative Activity in the Field of Audiovisual Art and Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.38-46. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279232
Bezruchko, O., Gavran, I., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. Stage costume as an important element of the subject environment in cinema and theatre. E-Revista de Estudos Interculturais, [e-journal] 12, pp.1-21. https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5777
Bezruchko, O., PogrebnIak, G., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. The Scenery as Compositional and Artistic Components of the Subject Environment in Ukrainian Screen and Stage Culture. Herança, [e-journal] 7 (2), pp.125-137. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i2.831
Bezruchko, O.V., Desiatnyk, H.O., Ishchenko, M.S., Poleshko, S.M. and Porozhna, S.H., 2015. Maisternist televiziinoho veduchoho yak navchalna dystsyplina ta metodyka yii vykladannia [Television presenter skills as an academic discipline and methods of its teaching]. Kyiv: Kyiv International University.
Enska, O.Iu., Maksymenko, A.I. and Tkachenko, I.O., 2020. Kompozytsiia tantsiu ta mystetstvo baletmeistera [Dance composition and the art of the choreographer]. Sumy: Tsoma S.P.
Havran, I. and Dubyna, M., 2020. Novynnyi kontent u suchasnomu priamoeternomu movlenni [News Content in Modern Live Broadcasting]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.175-181. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217637
Husakova, N.M. and Shtefiuk, V.D., 2020. Tekhnika aktora yak fundamentalnyi oriientyr piznannia ta udoskonalennia pryrody profesiinoi diialnosti [Actor’s technique as a fundamental guideline for cognition and improving the nature of the professional activity]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 2, pp.286-289. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220595
Ivashchenko, I.V. and Strelchuk, V.O., 2018. Novatsiini metodyky psykhofizychnoho treninhu Ye. Hrotovskoho [Novation methods of psychophysical training of Ye. Hrotovskyi]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal] 23, pp.178-184. https://doi.org/10.34026/1997-4264.23.2018.216830
Knebel, M.I., 2020. Pro diievyi analiz piesy i roli [On the effective analysis of the play and the role]. [e-book] Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. Available at: <https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/Knebel-Stanislavskyy-DRUK.pdf> [Accessed 10 January 2025].
Kotliar, S., Butko, O. and Krochak, N., 2020. Author’s Programs on Contemporary Television and their Peculiarities. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.222-228. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217650
Kravchenko, T.O., 2018. Osoblyvosti vykorystannia movy pid chas roboty na stseni ta v kadri [Specificities of use of language in work on stage and in cinema]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal], 23, pp.35-40. https://doi.org/10.34026/1997-4264.23.2018.216651
Kuzmenko, A.M., 2021. Muzyka v ukrainskomu ihrovomu kino ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia: spetsyfika funktsionuvannia v khudozhnii strukturi filmu [Music in Ukrainian feature films of the last third of the 20th – early 21st centuries: specifics of functioning in the artistic structure of the film]. PhD Dissertation. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music.
Matviienko, O.V., Kolenko, A.V. and Polianska, K.V., 2020. Praktychni aspekty motyvatsii formuvannia rytoryky ta rol treninhiv profesiinoi adaptatsii u vyshchii shkoli [Practical aspects of motivation for rhetoric formation and the role of professional adaptation trainings in higher education]. In: N.M. Ridei and L.M. Panchenko, eds. Stratehiia pisliadyplomnoi osvity dlia staloho rozvytku [Strategy of postgraduate education for sustainable development]. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University, pp.285-301.
Medvedieva, A. and Chernenko, S., 2021. Issues of the Interview Genre in Contemporary Media Space. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.11-17. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235059
Nedin, L.M., 2021. Osoblyvosti vnutrishnoi i zovnishnoi aktorskoi tekhniky v humorystychnykh peredachakh postanovochnoihrovoho kharakteru. Radiomystetstvo [Specificities of inner and outer acting technique in comedy shows of feature character. Radio art]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal] 27-28, pp.41-44. https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238775
Sosina, V., 2018. Teoriia i praktyka aktorskoi maisternosti [Theory and practice of acting]. Lviv: Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskyj.
Sovhyra, T.I. and Tatarenko, M.H., 2018. Spetsyfika roboty aktora teatru i kino: pryroda isnuvannia ta zasoby umovnosti [The Specifics of the Actor in the Theatre and Cinema: the Means of Conventionality and the Nature of Existence]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, [e-journal] 1, pp.61-72. https://doi.org/10.31866/2616-759x.1.2018.144949
Stadnichenko, N.V., 2010. Formuvannia systemy profesiinoi pidhotovky maibutnoho aktora ta rozvytku yoho indyvidualnoho tvorchoho potentsialu [The neceesity of the professional training system for the individual creative abilities of the actoris department students]. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, 2, pp.236-239.
Surmina, H.Iu., 2016. Tsinnisno-smyslovi reprezentatsii funktsionuvannia y rozvytku teatru opery ta baletu Ukrainy [Value-semantic representations of the functioning and development of the Opera and Ballet Theater of Ukraine]. PhD Dissertation. Classic Private University.
Venher, O. and Yambor, Kh-M., 2024. Veduchyi u suchasnomu dokumentalnomu kino: v kadri ta poza nym [Presenter in Modern Documentary Cinema: On and Off Screen]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.8-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302754
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.