Специфіка акторського виконавства прозових літературних творів і віршів в аудіовізуальному мистецтві: сучасні практики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332375

Ключові слова:

вірш, прозовий твір, аудіовізуальне виконання, інтермедіальність, акторське виконавство, літературно- кінематографічна адаптація, психоемоція

Анотація

Мета статті – проаналізувати специфіку акторського виконавства прозових літературних творів і віршів в аудіовізуальному мистецтві. Розглянути особливості акторського художнього читання на камеру в психоемоційному контексті, встановити роль монологу для виконавця в кіно, довести важливість акторської репрезентації прозових творів у сучасному медійному просторі. Методологія дослідження полягає в застосуванні таких методів: теоретико- аналітичного – для проведення аналізу щодо акторських здібностей і психологічних фактів, спираючись на наукове підґрунтя досліджень відомих акторів і майстрів-педагогів, поглиблюючись в уявні та практичні етапи читання художніх літературних творів і віршів, аналізуючи кожен складник окремо; методу спостереження – для проведення аналітичного спостереження за поведінкою та технікою під час акторського читання акторів-початківців, які знаходяться в природному стані; емпіричного – для експериментальної перевірки, що базується на прямому втручанні до суб’єкта, який знаходиться в процесі читання літературних творів і віршів, задля створення контрольованих і керованих умов, які дають змогу виділити характерні психоемоційні ознаки під час акторського виконання. Наукова новизна. Вперше застосований психотехнічний акторський аналіз читання художніх літературних творів і віршів виконавця на камеру. Вивчено та проаналізовано основні форми художнього читання з погляду самоспостереження актором свого внутрішнього психоемоційного стану перед записом. Висновки. У статті проаналізовано особливості акторського художнього читання художніх літературних творів і віршів на камеру в психоемоційному контексті. Під час читання літературного тексту встановлено роль монологу, що є характерним складником акторського читання в аудіовізуальних творах. Детально опрацьована і доведена важливість акторської репрезентації прозових творів у сучасному медіапросторі.

Біографії авторів

Михайло Барнич, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Богдан Вірьовченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Babych, N.D., 1990. Osnovy kultury movlennia [Fundamentals of Broadcasting Culture]. Lviv: Svit.

Barnych, M. and Rozhko, H., 2020. The Act of Impersonation in the Cinema and the Theatre. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.182-189. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217638

Barnych, M., Matiiv, I. and Venher, O., 2021. Peculiarities of Voice, Intonation and Speech Tone of the Actor in the Role. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.199-207. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248669

Barnych, M.M., 2016. Maisternist aktora: tekhnika "obmanu" [Actor's Mastery: Technique of "Deception"]. Kyiv: Lira-K.

Barnych, M.M., 2018. Psykhotekhnika aktora. Maister-klas [Actor's Psychotechnics. Master Class]. Kyiv: Pinzel.

Bezruchko, O., Gavran, I., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. Stage costume as an important element of the subject environment in cinema and theatre. E-Revista De Estudos Interculturais, [e-journal] 12, pp.1-21. https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5777

Bezruchko, O., Pogrebnіak, G., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. The Scenery as Compositional and Artistic Components of the Subject Environment in Ukrainian Screen and Stage Culture. Herança, [e-journal] 7 (2), pp.125-137. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i2.831

Bezruchko, O.V., Desiatnyk, H.O., Ishchenko, M.S., Poleshko, S.M. and Porozhna, S.H., 2015. Maisternist televiziinoho veduchoho yak navchalna dystsyplina ta metodyka yii vykladannia [The Mastery of a Television Presenter as an Academic Discipline and Methodology of Its Teaching]. Kyiv: Kyiv International University.

Bruk, P., 2005. Zhodnykh sekretiv. Dumky pro aktorsku maisternist i teatr [No secrets. Thoughts on acting and theater]. Lviv: Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University.

Cherkashyn, R.O., 1989. Khudozhnie slovo na stseni [Artistic Word on Stage]. Kyiv: Vyshcha shkola.

Chmil, H., Korablova, N. and Bezruchko, O., 2024. Homo villicus u suchasnomu ekrannomu seredovyshchi [Homo villicus in the modern screen environment]. In: O.V. Bezruchko, ed. Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol.10, pp.214-240.

Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment: Justifiably and limits of the index. Convergences – Journal of Research and Arts Education, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235

Gavran, I. and Dombrovska, V., 2019. To the Question of M. Chekhov’s Methodology in the Creation of Contemporary Drama Film Work. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (1), pp.8-14. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170850

Gavran, I.A., 2015. Formuvannia pedahohichnoi empatii studentiv instytutiv mystetstv yak zasib optymizatsii protsesu navchannia [Formation of pedagogical empathy of students of art institutes as a means of optimizing the learning process]. Scientific journal of Dragomanov Ukrainian State University. Series 14: Theory and Methodology of Arts Education, 19 (24), pp.23-28.

Hromiak, R.T., Kovaliv, Yu.I. and Teremko, V.I. eds., 2007. Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary Dictionary-Reference]. Kyiv: Akademiia.

Kosinova, O.M. and Kapustianska, O.M., 2022. Mystetska praktyka tekhnichnykh komponentiv monolohichnoho movlennia aktoriv [Artistic practice of technical components of monologue speech of actors]. Notes on Art Criticism, [e-journal] 41, pp.171-176. https://doi.org/10.32461/2226-2180.41.2022.263209

Kotliar, S., Butko, O. and Krochak, N., 2020. Author’s Programs on Contemporary Television and their Peculiarities. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.222-228. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217650

Medvedieva, A. and Chernenko, S., 2021. Issues of the Interview Genre in Contemporary Media Space. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.11-17. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235059

Olkhovetskyi, S.M., 2010. Fenomenolohis tryvohy ta strakhu [Phenomenology of anxiety and fear]. Problems of Modern Psychology, 9, pp.174-183

Panso, V., 2014. Pratsia i talant u tvorchosti aktora [Work and talent in the work of an actor]. Lviv: Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University.

Potebnia, O.O., 1996. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. [Anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Барнич, М., & Вірьовченко, Б. (2025). Специфіка акторського виконавства прозових літературних творів і віршів в аудіовізуальному мистецтві: сучасні практики. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 8(1), 8–19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332375

Номер

Розділ

ТЕЛЕЖУРНАЛІСТИКА ТА МАЙСТЕРНІСТЬ АКТОРА