Режисерське спостереження як фокусування достовірності сприйняття реальних подій в сучасному документальному кіно
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.319009Ключові слова:
режисерське спостереження, достовірність, документальне кіно, інтерв’ю, фіксаціяАнотація
Мета дослідження – з’ясувати роль режисерського спостереження щодо достовірності сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно. Методологія дослідження. У статті застосовано такі методи: аналітичний – для осмислення публікацій із сучасної теорії документального кіно, робіт відомих теоретиків і практиків; емпіричний – для вивчення використання режисерського спостереження щодо створення антивоєнного наративу; комунікативний аналіз аудиторії – для виявлення реакцій і відгуків глядачів на документальні фільми, що дало змогу дослідити, як глядачі сприймають певні наративи в них і як це може вплинути на їхні уявлення про глобальні проблеми. Наукова новизна. У дослідженні вперше проаналізовано роль режисерського спостереження як інструменту для досягнення достовірності сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно, включаючи вплив інтерв’ю як інструменту щодо розкриття внутрішнього світу героя та виявлення ролі методу спостереження у створенні антивоєнного наративу. Стаття розширює горизонти розуміння сучасного аудіовізуального мистецтва та внеску режисерського спостереження в сучасну документальну практику, у ній з’ясовується специфіка використання цих методів у контексті сучасних викликів та культурних змін. Висновки. Режисерське спостереження визначено як ключовий інструмент, який допомагає фокусувати достовірність сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно. Дослідження ролі методу спостереження показало, що об’єктивність у сучасному документальному кіно є складним завданням через суб’єктивний погляд режисера, проте ця суб’єктивність може бути використана для створення більш насиченого, емоційного та відкритого щодо зображення реальності наративу. Завдяки аналізу підходів та поглядів відомих теоретиків й аналізу прикладів з аудіовізуального мистецтва з’ясовано важливість режисерського спостереження як інструменту, що сприяє наближенню глядачів до реальності подій, а також встановлено роль інтерв’ю у дослідженні внутрішнього світу героїв.
Посилання
Anderson, K. and Lucas, M., 2016. Documentary Voice & Vision: A Creative Approach to Non-Fiction Media Production. [e-book] New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315758428
Bezruchko, O. and Chaikovska, V., 2020. Osoblyvosti vtilennia rezhyserskoho zadumu u dokumentalnomu filmi-sposterezhenni [Features of the Implementation of the Director’s Intent in Documentary Surveillance-film]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.65-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202660
Bezruchko, O. and Sukhin, M., 2023. Animated Documentaries in Modern Cinematic Art: Specifics of Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310
Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment. Justifiably and limits of the index. Convergences – Journal of Research and Arts Education, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235
Dementieva, L. and Sukova, D., 2023. Vplyv feikovykh novyn ta dezinformatsii v audiovizualnykh media [Impact of Fake News and Disinformation in Audiovisual Media]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.8-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279226
Dickerson, A.V., 2012. Nothing but the truth and the whole truthiness: examining markers of authenticity in the modern documentary. Master’s Theses. [online] San José State University. Available at: <https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/4128> [Accessed 30 April 2024].
Havran, I. and Botvin, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary Cinema in Contemporary Screen Discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649
Kotliar, S. and Kuzmenko, Ya., 2023. Kino ta serialna produktsiia yak rezultat spivpratsi rezhysera ta prodiusera [Film and Series Production as a Result of Collaboration Between Director and Producer]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.177-185. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289286
Kvale, S., 1996. Interview Views: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: Sage Publications.
Levchenko, O. and Bilan, O., 2023. Televiziina zhurnalistyka v umovakh voiennoho stanu [TV Journalism under Martial Law]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.20-28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279229
Medvedieva, A. and Kuksa, V., 2024. Editing as a Creative Director’s Method in Modern Audiovisual Culture. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.42-50. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302760
Nichols, B., 2017. Introduction to Documentary. Bloomington: Indiana University Press.
Rabiger, M., 2009. Directing the Documentary. London: Focal Press.
Renov, M., 2012. Theorizing Documentary. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203873083
Sholette, G., 2010. Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture. London: Pluto Press.
Sutherland, J.A. and Feltey, K. eds., 2013. Cinematic Sociology: Social Life in Film. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.