Режисерське спостереження як фокусування достовірності сприйняття реальних подій в сучасному документальному кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.319009

Ключові слова:

режисерське спостереження, достовірність, документальне кіно, інтерв’ю, фіксація

Анотація

Мета дослідження  – з’ясувати роль режисерського спостереження щодо достовірності сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно. Методологія дослідження. У статті застосовано такі методи: аналітичний  – для осмислення публікацій із сучасної теорії документального кіно, робіт відомих теоретиків і практиків; емпіричний – для вивчення використання режисерського спостереження щодо створення антивоєнного наративу; комунікативний аналіз аудиторії – для виявлення реакцій і відгуків глядачів на документальні фільми, що дало змогу дослідити, як глядачі сприймають певні наративи в них і як це може вплинути на їхні уявлення про глобальні проблеми. Наукова новизна. У дослідженні вперше проаналізовано роль режисерського спостереження як інструменту для досягнення достовірності сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно, включаючи вплив інтерв’ю як інструменту щодо розкриття внутрішнього світу героя та виявлення ролі методу спостереження у створенні антивоєнного наративу. Стаття розширює горизонти розуміння сучасного аудіовізуального мистецтва та внеску режисерського спостереження в сучасну документальну практику, у ній з’ясовується специфіка використання цих методів у контексті сучасних викликів та культурних змін. Висновки. Режисерське спостереження визначено як ключовий інструмент, який допомагає фокусувати достовірність сприйняття реальних подій у сучасному документальному кіно. Дослідження ролі методу спостереження показало, що об’єктивність у сучасному документальному кіно є складним завданням через суб’єктивний погляд режисера, проте ця суб’єктивність може бути використана для створення більш насиченого, емоційного та відкритого щодо зображення реальності наративу. Завдяки аналізу підходів та поглядів відомих теоретиків й аналізу прикладів з аудіовізуального мистецтва з’ясовано важливість режисерського спостереження як інструменту, що сприяє наближенню глядачів до реальності подій, а також встановлено роль інтерв’ю у дослідженні внутрішнього світу героїв.

Біографії авторів

Роман Ширман, Київський національний університет культури і мистецтв

Професор, заслужений діяч мистецтв України, член-кореспондент Національної академії мистецтв України

Богдана Мусевич, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Anderson, K. and Lucas, M., 2016. Documentary Voice & Vision: A Creative Approach to Non-Fiction Media Production. [e-book] New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315758428

Bezruchko, O. and Chaikovska, V., 2020. Osoblyvosti vtilennia rezhyserskoho zadumu u dokumentalnomu filmi-sposterezhenni [Features of the Implementation of the Director’s Intent in Documentary Surveillance-film]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.65-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202660

Bezruchko, O. and Sukhin, M., 2023. Animated Documentaries in Modern Cinematic Art: Specifics of Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment. Justifiably and limits of the index. Convergences – Journal of Research and Arts Education, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235

Dementieva, L. and Sukova, D., 2023. Vplyv feikovykh novyn ta dezinformatsii v audiovizualnykh media [Impact of Fake News and Disinformation in Audiovisual Media]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.8-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279226

Dickerson, A.V., 2012. Nothing but the truth and the whole truthiness: examining markers of authenticity in the modern documentary. Master’s Theses. [online] San José State University. Available at: <https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/4128> [Accessed 30 April 2024].

Havran, I. and Botvin, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary Cinema in Contemporary Screen Discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649

Kotliar, S. and Kuzmenko, Ya., 2023. Kino ta serialna produktsiia yak rezultat spivpratsi rezhysera ta prodiusera [Film and Series Production as a Result of Collaboration Between Director and Producer]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.177-185. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289286

Kvale, S., 1996. Interview Views: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: Sage Publications.

Levchenko, O. and Bilan, O., 2023. Televiziina zhurnalistyka v umovakh voiennoho stanu [TV Journalism under Martial Law]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.20-28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279229

Medvedieva, A. and Kuksa, V., 2024. Editing as a Creative Director’s Method in Modern Audiovisual Culture. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 7 (1), pp.42-50. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302760

Nichols, B., 2017. Introduction to Documentary. Bloomington: Indiana University Press.

Rabiger, M., 2009. Directing the Documentary. London: Focal Press.

Renov, M., 2012. Theorizing Documentary. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203873083

Sholette, G., 2010. Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture. London: Pluto Press.

Sutherland, J.A. and Feltey, K. eds., 2013. Cinematic Sociology: Social Life in Film. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Ширман, Р., & Мусевич, Б. (2024). Режисерське спостереження як фокусування достовірності сприйняття реальних подій в сучасному документальному кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 7(2), 288–299. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.319009

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ