Особливості втілення режисерського задуму в сучасному аудіовізуальному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.319000Ключові слова:
кіно, відео, зйомка, режисура ігрового кіно, режисура документального кіно, кадр, мок’юментарі, монтажАнотація
Мета дослідження – проаналізувати особливості втілення режисерського задуму в ігровому та документальному кіно за допомогою нових гібридних жанрів, що чинять вплив на специфіку сучасного аудіовізуального мистецтва. Визначити роль жанру мок’юментарі в сучасному кінематографі та осмислити його вплив на створення кінопродукту. Дослідити психологічний вплив документального кіно на сприйняття глядача, а також зміну його світогляду. Окреслити спільні та відмінні риси режисерського підходу до зйомки документальних та ігрових фільмів. Методологія дослідження полягає у використанні таких наукових методів: теоретичного – для аналізу психологічних чинників, що впливають на сприйняття аудіовізуального твору, осмислення видатних прикладів світового кінематографа; порівняльного – для проведення паралелей між ігровим і документальним кінематографом. Також у науковій розвідці використано структурно-системний і загальнонаукові методи теоретичного дослідження (аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення, класифікація тощо). Наукова новизна. Вперше зіставлено підходи до знімання документального та ігрового кіно; встановлено деталі феномену гібридного кінематографічного жанру мок’юментарі та вивчено його психологічний вплив на глядача; окреслено вплив жанру мок’юментарі на формування аудіовізуального твору за допомогою асоціативного монтажу. Висновки. В статті проаналізовано втілення режисерського задуму в ігровому та документальному кіно за допомогою нових гібридних жанрів, що чинять вплив на специфіку сучасного аудіовізуального мистецтва. Визначено роль жанру мок’юментарі в сучасному кінематографі та вивчено його вплив на створення кінопродукту. Досліджено психологічні чинники сприйняття глядачем документального кіно, за допомогою яких відбувається зміна його світогляду.
Посилання
Badior, D. and Stepanska, M., 2016. Valentyn Vasianovych: "Koly ty ne znimaiesh kino, u tebe ziavliaietsia vidchuttia, shcho ty darma zhyvesh” [Valentyn Vasyanovych: "When you are not making movies, you get the feeling that you are living for nothing”]. LB.ua, [online] 10 August. Available at: <https://lb.ua/culture/2016/08/10/342298_valentin_vasyanovich_koli_ti.html> [Accessed 20 April 2023].
Bezruchko, O. and Chaikovska, V., 2020. Osoblyvosti vtilennia rezhyserskoho zadumu u dokumentalnomu filmi-sposterezhenni [Features of the Implementation of the Director’s Intent in Documentary Surveillance-film]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.65-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202660
Bezruchko, O. and Sukhin, M., 2023. Animated Documentaries in Modern Cinematic Art: Specifics of Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310
Bezruchko, O., Gavran, I., Hrabarchuk, O., Kostiuk, N. and Kot, H., 2020. Ideological concepts in the cinematography of the interwar period. ASTRA Salvensis, 1, pp.669-690.
Campbell, M., 2007. The Mocking Mockumentary and the Ethics of Irony. Taboo: The Journal of Culture and Education, [e-journal] 11 (1), pp.53-62. https://doi.org/10.31390/taboo.11.1.08
Chmil, H. and Pshenychna, K., 2018. Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film Editing: From Avant-garde Films to Modern Editing Practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.98-106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823
Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment: Justifiably and limits of the index. Convergences-Journal of Research and Arts Education, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235
Chmil, H.P., Korablova, N.S. and Bezruchko, O.V., 2024. Homo villicus u suchasnomu ekrannomu seredovyshchi [Homo villicus in the modern screen environment]. In: O.V. Bezruchko ed. Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Social communications. Media pedagogy]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol. 10, pp.214-240.
Demeshchenko, V.V., 2023. Osoblyvosti formuvannia zhanru v kinomystetstvi XXI stolittia [Peculiarities of genre formation in 21st-century cinematography]. The Culturology Ideas, [e-journal] 23 (1), pp.55-68. https://doi.org/10.37627/2311-9489-23-2023-1.55-67
Gavran, I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I. and Pletsan, K., 2023. Visual practices of human creation in postmodern culture. Herança, [e-journal] 6 (2), pp.245-254. https://doi.org/10.52152/heranca.v6i2.721
Hight, C., 2014. Mockumentary. In: S. Attardo ed. Encyclopedia of Humor Studies. Thousand Oaks: Sage Publications, Vol. 2, pp.515–516.
Honcharuk, S., Levchenko, O. and Tsimokh, N., 2022. Zhanr mokiumentari yak kinematohrafichnyi fenomen doby postmodernu [Mockumentary Genre as a Cinematic Phenomenon of the Postmodern Age]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.181-188. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269523
Kisin, V.B., 1998. Rezhysura yak mystetstvo ta profesiia: Zhyttia, aktor, obraz: iz tvorchoi spadshchyny [Directing as an art and a profession: Life, actor, image: from the creative heritage]. Kyiv: KM Academia.
Lumet, S., 1996. Making Movies. New York: Vintage books.
Marley, K., 2019. Expanded Documentary: The Aesthetics of Pleasure. InMedia, [e-journal], 7 (2), pp.1-15. https://doi.org/10.4000/inmedia.1748
Michelson, A. ed., 1984. Kino-Eye: The Writings of Dziga Vertov. Translated: K. Brien. Berkeley: University of California Press.
Moskalenko-Vysotska, O.M., 2019. Zhanrovo-tematychni osoblyvosti filmiv “Ukrkinokhroniky” 2011-2013 rokiv [Genre-thematic features of the films of Ukrkinchronics 2011-2013]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, [e-journal] 1, pp.425-428. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167187
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Cherkasova, N., 2020. From "The Eleventh Year” to "The Man with a Movie Camera”: conceptual search of Dziga Vertov. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (3), pp.507-514. https://doi.org/10.13187/me.2020.3.507
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Kupriichuk, V., 2021. Formation of Ukrainian Newsreel and Documentary Cinema in 1923–1928. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 17 (4), pp.684-692. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.684org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310
Nichols, B., 2001. Introduction to Documentary. Bloomington: Indiana University Press.
Renov, M., 1993. Theorizing Documentary. New York: Routledge.
Rhodes, Н. and Springer, J. eds., 2006. Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking. Jefferson: McFarland & Company.
Roscoe, J. and Hight, C., 2001. Faking It: Mock-Documentary and the Subversion of Factuality. New York: Manchester University Press.
Shyrman, R. and Syz, D., 2020. Osoblyvosti spetsyfiky vtilennia rezhyserskoho zadumu ekrannoho tvoru [Peculiarities of the Implementation Specificity of the Director’s Idea in the Screen Work]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.75-82. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202663
Shyrman, R., Kotliar, S. and Suprun-Zhyvodrova, A., 2018. Semiotychna kontseptsiia v kinematohrafi [Semiotics of Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.79-88. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151819
Zubavina, I.B., 2021. Ontolohiia virtualnoho prostoru: Ekranoznavchi zshytky [Ontology of virtual space: Screen studies]. [e-book] Odesa: Helvetyka. Available at: <https://mari.kyiv.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Zubavina_EKRANOZNAVCHI_ZSHYTKY.pdf> [Accessed 25 July 2024].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.