Екранна мова в експериментальному кінематографі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.2.2024.318982Ключові слова:
експериментальний кінематограф, кіномова, абстрактне кіно, авангард, сюрреалізм, структуралізмАнотація
Мета дослідження – проаналізувати еволюцію експериментального кінематографа з метою визначення впроваджених елементів в екранну мову. Дослідити вплив нетрадиційного кіно на аудіовізуальний простір, а також виявити його вплив на сучасне масове кіно. Окреслити інноваційні аспекти експерименталізму та визначити їхні перспективи розвитку в контексті сучасного кіносередовища. Методологія дослідження базується на використанні низки наукових методів. Пояснювальний метод спрямований на визначення факторів, що спричинили виникнення відмінностей у кіномові між експериментальним і традиційним кіно. Теоретичний метод ґрунтується на системному аналізі літературних джерел та включає докладний огляд історії експериментального кіно, аналіз наукових праць теоретиків та режисерів з акцентом на визначенні ключових елементів екранної мови. Емпіричний метод передбачає ретроспективний аналіз фільмів експериментального кіно для виявлення особливостей екранної мови. Порівняльний метод використовується для встановлення паралелей між різними рухами експериментального кіно та його синтезі. Наукова новизна: вперше, через ретельний аналіз елементів екранної мови, винайдених і реалізованих у нетрадиційному кінематографі, визначено ключові експериментальні прийоми, які знаходять своє втілення в сучасному масовому кіносередовищі. Висновки. У ході дослідження проаналізовано розвиток експериментального кінематографа та визначено впроваджені елементи в екранній мові. З’ясовано, що експериментальне кіно значно розширило художні можливості традиційного кінематографа. Його елементи екранної мови, колись новаторські, тепер стали прийнятними та широко використовуються в сучасних фільмах. Окреслено інноваційні аспекти та визначено перспективи розвитку нетрадиційного кіно. Шляхом синтезу основних течій експерименталізму, сучасний експериментальний кінематограф стикається з викликами розвитку своєї мови в умовах нинішнього аудіовізуального середовища.
Посилання
Barnett, D., 2008. Movement as Meaning: In Experimental Film. Amsterdam: Rodopi.
Bezruchko, O., 2024. Oleksandr Dovzhenko’s experiment in film pedagogy. Studies in Russian and Soviet Cinema, [e-journal] 18 (3), pp.1-18. https://doi.org/10.1080/17503132.2024.2393930.
O., Gavran, I., Hrabarchuk, O., Kostiuk, N. and Kot, H., 2020. Ideological concepts in the cinematography of the interwar period. Astra Salvensis, [online] 1, pp.669-690. Available at: <https://www.researchgate.net/profile/Nataliia-Kostiuk/publication/364366805_Ideological_Concepts_in_the_Cinematography_of_the_Interwar_Period/links/6350048a6e0d367d91ab026b/Ideological-Concepts-in-the-Cinematography-of-the-Interwar-Period.pdf> [Accessed 14 May 2024].
Bezruchko, O., Gavran, I., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. Stage costume as an important element of the subject environment in cinema and theatre. E- Revista De Estudos Interculturais, [e-journal] 12, pp.1-21. https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5777
Bezruchko, O., Pogrebniak, G., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. The Scenery as Compositional and Artistic Components of the Subject Environment in Ukrainian Screen and Stage Culture. Herança, [e-journal] 7 (2), pp.125-137. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i2.831
Cahill, J.L., 2008. Anacinema: Peter Tscherkassky’s Cinematic Breakdowns. Towards the Unspeakable Film. Spectator, [online] 28 (2), pp.90-101. Available at: <https://cinema.usc.edu/assets/096/15636.pdf> [Accessed 14 May 2024].
Chmil, H. and Pshenychna, K., 2018. Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film Editing: From Avant-garde Films to Modern Editing Practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.98-106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823
Hoberman, J., 1984. After Avant-Garde Film. In: B. Wallis, ed. Art after modernism: rethinking representation. New York: New Museum of Contemporary Art, pp.59-74.
Horyslavets, Ye., 2021. Kulturolohichnyi dyskurs evoliutsii ekrannoi movy [Cultural Discourse of the Cinematic Language Evolution]. Culture of Ukraine, [e-journal] 73, pp.28-34. https://doi.org/10.31516/2410-5325.073.03
Kanivets, I., 2016. Variatyvnist u kino ta universalnist kinomovy [Variability in Cinema and the Universality of the Cinema Language]. The Culturology ideas, [online] 9 (1), pp.34-39. Available at: <https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD9_Kanivets.pdf> [Accessed 14 May 2024].
Le Grice, M., 2001. Experimental Cinema in the Digital Age. [e-book] London: British Film Institute. https://doi.org/10.5040/9781838710880
Manovich, L., 2002. The Language of New Media. [online] Cambridge: MIT Press. Available at: <https://manovich.net/content/04-projects/163-language-of-new-media/language.pdf> [Accessed 14 May 2024].
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Kupriichuk, V., 2021. Formation of Ukrainian Newsreel and Documentary Cinema in 1923–1928. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 17 (4). pp.684-692. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.684
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Markhaichuk, N., 2020. Poetics of Ukrainian Film 'Earth': Oleksandr Dovzhenko's Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (4). pp.713-720. https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Cherkasova, N., 2020. From "The Eleventh Year" to "The Man with a Movie Camera": conceptual search of Dziga Vertov. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (3), pp.507-514. https://doi.org/10.13187/me.2020.3.507
Rees, A.L., 2011. A History of Experimental Film and Video: From the Canonial Avant-garde to Contemporary British Practice. 2nd Ed. [e-book] London: British Film Institute. https://doi.org/10.5040/9781838710637
Remes, J., 2020. Absence in Cinema. The Art of Showing Nothing. [e-book] New York: Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/reme18930
Rusu, C., 2015. Abstract Cinema and Aesthetic Utopia in the Interwar Period. Echinox Journal, 29, pp.53-64.
Sharolapova, N., Danyliuk, V. and Krasnenko, O., 2021. Innovatsiinyi shliakh rozvytku kinomystetstva [Innovative Way of Cinema Development]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.233-243. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248696
Shyrman, R., Kotliar, S. and Suprun-Zhyvodrova, A., 2018. Semiotychna kontseptsiia v kinematohrafi [Semiotics of Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.79-88. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151819
Walldén, R., 2017. Beware! Construction! A semiotic methodology for approaching avant-garde cinema. Punctum, [e-journal] 3 (2), pp.111-136. https://doi.org/10.18680/hss.2017.0018
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.