Особливості втілення творчого задуму зображення природи в художньому та документальному кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302769

Ключові слова:

природа, документальне кіно, натурна зйомка, творчий задум, натурна локація

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати основні аспекти втілення творчого задуму зображення природи в художньому та документальному кіно. Дослідити техніки, які використовують режисери та оператори для передачі особливостей натури в кадрі. Окреслити специфіку зйомок на природі та вдалий вибір натурної локації. Методологія дослідження. Застосовано такі методи: теоретичний – для аналізу фільмового доробку О. Довженка, пов’язаного з висвітленням образу природи, визначенням її ролі в кінострічках зазначеного жанру, узагальнення здобутків екранних видів мистецтв, зокрема документального кіно, у контексті прояву особливих форм зображення природи та засобів впливу на глядача; систематичний підхід – для аналізу, конкретизації, уточнення та узагальнення етапів вибору місця зйомки у відкритому просторі; емпіричний – для порівняння різних підходів до вибору натурних локацій. Наукова новизна. Вперше концептуалізовано техніки зображення природи в художньому та документальному кіно, проведено детальний аналіз взаємозв’язку між технічними можливостями зйомки та творчим задумом режисерів і операторів, визначено чинники, які впливають на вдале місце зйомок і фінальний результат відзнятого матеріалу. Узагальнено роботи екранних видів мистецтв, зокрема документального кіно, у контексті прояву особливих форм зображення натури та засобів впливу на глядача. Висновки. У статті проаналізовано застосування технічних засобів, які дають змогу ефективно передати творчу ідею та поглибити емоційне сприйняття кінострічки. За допомогою аналізу аудіовізуальних фільмів розглянуто техніки, які використовують режисери та оператори для передачі особливостей природи в кадрі. Доведено специфіку зображення натури через призму монтажних засобів. Узагальнено чинники, які впливають на вдалий вибір натурної локації. Окреслено основні аспекти втілення творчого задуму зображення природи в художньому та документальному кіно. Концептуалізовано взаємозв’язок між технічними можливостями та творчим задумом. Зіставлено поєднання образів природи з образами людей, що сприяє створенню глибокого символічного сприйняття та розуміння подій на екрані.

Біографії авторів

Катерина Степаненко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри тележурналістики

Ольга Веремій, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Alifanov, O.A. and Desiatnyk, H.O., 2016. Osnovy operatorskoi tvorchosti. Teoretychni ta istorychni aspekty [Basics of cinematography. Theoretical and historical aspects]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv.

Bezruchko, O. and Chaikovska, V., 2020. Osoblyvosti vtilennia rezhyserskoho zadumu u dokumentalnomu filmi-sposterezhenni [Features of the Implementation of the Director’s Intent in Documentary Surveillance-film]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.65-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202660

Bezruchko, O. and Sukhin, M., 2023. Animated documentaries in modern cinematic art: specifics of production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.241-251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Briukhovetska, L.I., 2011. Kinomystetstvo [Cinematography]. Kyiv: Lohos.

Desiatnyk, H.O., 2015. Vid zadumu do ekrana [From idea to screen]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv.

Gavran, I. and Marandin, Ye., 2022. Features of sound recording in open space. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.173-180. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269520

Hewitt, J. and Vazquez G., 2009. Documentary Filmmaking A Contemporary Field Guide. New York: Oxford University Press.

Korobko, V.I., 2018. Osoblyvosti vyrobnytstva televiziinykh dokumentalnykh filmiv pro pryrodu (wildlife films) [Picularities of the Production of Television Documentaries about Nature (Wildlife Films)]. State and Regions. Series: Social Communications, 1 (33), pp.73-77.

Munitych, R., 2006. Raiska yablunia [Paradise apple tree]. Translated from Serbian by N. Bilyk. Kino-teatr, 6, pp.7-8.

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Kupriichuk, V., 2021. Formation of Ukrainian Newsreel and Documentary Cinema in 1923–1928. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 17 (4). pp.684-692. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.684

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Markhaichuk, N., 2020. Poetics of Ukrainian Film "Earth": Oleksandr Dovzhenko’s Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (4), pp.713-720. https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713

Plachynda, S.P. comp., 1984. Dovzhenko i svit: Tvorchist O. P. Dovzhenka v konteksti svitovoi kultury [Dovzhenko and the world: Creativity of O. P. Dovzhenko in the context of world culture]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk.

Shyrman, R., 2022. Video Surveillance as an Educational Exercise and Artwo. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.28-37. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.256949

Trymbach, S.V., 2007. Oleksandr Dovzhenko: Zahybel bohiv [Oleksandr Dovzhenko: The Death of the Gods]. Vinnytsia: Hlobus-Pres.

Zhuk, V.V., 2012. Modeliuvannia systemy kinovyrobnytstva [Modeling of the film production system]. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, "Economics" series, 20, pp.287-290.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Степаненко, К., & Веремій, О. (2024). Особливості втілення творчого задуму зображення природи в художньому та документальному кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 7(1), 87–97. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302769

Номер

Розділ

ОПЕРАТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ