Цифрові технології та аудіовізуальні інновації в сучасній музичній індустрії

(на прикладі VR-відео «Family» Б'єрк та AirSticks А. Ільсара)

Автор(и)

  • Ігор Печеранський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0003-1443-4646

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302762

Ключові слова:

музична індустрія, аудіовізуальні інновації, цифрові технології, VR-відео, «Family», AirSticks, віртуальний аудіовізуальний простір, «відкриті» контролери

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати цифрові технології та аудіовізуальні засоби й інновації, які активно використовуються у сучасній музичній індустрії (на прикладі VR-відео ісландської співачки Б’єрк «Family» та аудіовізуального інструмента AirSticks А. Ільсара). Методологія дослідження. У статті науковий пошук здійснюється в межах парадигми нової аудіовізуальної естетики та за допомогою принципу технодетермінізму, що дало змогу розкрити особливості та окреслити вплив цифрових інновацій і технологічних рішень на попдраматургію, творчу музичну імпровізацію, практику електронної музики тощо, а також використані загальнонаукові методи аналізу та синтезу, індукції та дедукції, узагальнення та абстрагування під час роботи з теоретичним матеріалом. Наукова новизна. У статті вперше концептуально та на належному теоретичному рівні розглянуто специфіку та виявлено значення VR-відео ісландської співачки Б’єрк «Family» та аудіовізуального інструмента AirSticks А. Ільсара для розвитку музичної індустрії у першій чверті ХХІ ст. Висновки. Доведено, що прогресивний підхід і концепція Б’єрк полягає в тому, що новий цифровий носій музики містить імерсивну функцію, яка зближує попмузику з комп’ютерними іграми, через що VR-відео Б’єрк «Family» та пов’язані з ним технологічні інновації сприяли переосмисленню та перегляду нормативних структур попдраматургії. Зазначено, що аудіовізуальні експерименти А. Ільсара в тісній співпраці з М. Гавриловим довели, що креативність і навички STEM будуть важливими в майбутньому. AirSticks – інструмент, який допомагає творити і виконувати електронну музику та графіку в реальному часі за допомогою рухів, зафіксованих портативними контролерами руху, а також, синтезуючи просторово керований звуковий дизайн із 3D-ігровим середовищем, сприяє творчій музичній імпровізації, соціальному залученню, маніфестації власної гідності, незалежності та ідентичності через творчість.

Біографія автора

Ігор Печеранський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Björk Vulnicura Virtual Reality Album, 2019. Steam, [online] 05 September. Available at: <https://store.steampowered.com/app/1095710/Bjrk_Vulnicura_Virtual_Reality_Album> [Accessed 10 March 2024].

Björk, 2011. Biophilia. Bandcamp, [online] 5 October. Available at: <https://bjork.bandcamp.com/album/biophilia> [Accessed 10 March 2024].

Bresler, Z. and Hawkins, S., 2022. "A Swarm of Sound" : Audiovisual Immersion in Björk’s VR Video "Family". Music, Sound, and the Moving Image, [e-journal] 16 (1), pp.29-52. https://doi.org/10.3828/msmi.2022.2

Burns, L.A. and Hawkins, S. eds., 2019. The Bloomsbury Handbook of Popular Music Video Analysis. New York: Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781501342363

Camilleri, L., 2010. Shaping sounds, shaping spaces. Popular Music, [online] 29 (2), pp.199- 211. Available at: <http://www.jstor.org/stable/40926918> [Accessed 10 March 2024].

Dibben, N., 2013. Visualizing the App Album with Björk’s Biophilia. In: C. Vernallis, A. Herzog and J. Richardson, eds. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford: Oxford University Press, pp.682-704. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.012

Dolata, U., 2020. The digital transformation of the music industry. The second decade: From download to streaming. SOI Discussion Paper, No. 2020-04. [online] Stuttgart: Universität Stuttgart. Available at: <https://www.econstor.eu/bitstream/10419/225509/1/1737439786.pdf> [Accessed 10 March 2024].

Guo, X., 2023. The Evolution of the Music Industry in the Digital Age: From Records to Streaming. Journal of Sociology and Ethnology, [e-journal] 5 (10), pp.7-12. https://doi.org/10.23977/jsoce.2023.051002

Ilsar, A. and Hughes, M., 2020. A New Audio-Visual Gestural Instrument for Unlocking Creativity. In: J. McGrenere and A. Cockburn, eds. CHI EA '20: Extended Abstracts of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, [e-journal] 25-30 April 2020. New York: Association for Computing Machinery, pp.1-4. https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/3334480

Ilsar, A., 2018. The AirSticks: A New Instrument for Live Electronic Percussion within an Ensemble. PhD Thesis. University of Technology Sydney.

Ilsar, A., 2019. Computer Rain – Comatone & Foley (Performed by Alon Ilsar). YouTube, [video online] 09 February. Available at: <https://youtu.be/unUbLO-RIRk> [Accessed 10 March 2024].

Korsgaard, M.B., 2013. Music Video Transformed. In: J. Richardson, C. Gorbman and C. Vernalis, eds. The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. Oxford: Oxford University Press, pp.501-521. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199733866.013.015

Korsgaard, M.B., 2017. Music Video After MTV Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315617565

O’modhrain, S., 2011. A Framework for the Evaluation of Digital Musical Instruments. Computer Music Journal, [e-journal] 35 (1), pp.28-42. https://doi.org/10.1162/COMJ_a_00038

Richardson, J., Gorbman, C. and Vernallis, C. eds., 2013. The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199733866.001.0001

Rogers, H., 2011. The Unification of the Senses: Intermediality in Video Art-Music. Journal of the Royal Musical Association, [online] 136(2), pp.399-428. Available at: <http://www.jstor.org/stable/41300180> [Accessed 10 March 2024].

Rovan, J. and Hayward, R., 2000. Typology of Tactile Sounds and their Synthesis in Gesture-Driven Computer Music Performance. In: M. M. Wanderley and M. Battier, eds. Trends in Gestural Control of Music. Paris: IRCAM, pp.297-320.

Sanjek, R., 2012. From print to plastic : publishing and promoting America's popular music (1900-1980). Brooklyn: Institute for Studies in American Music.

The Sticks, 2016. Four Tet – She Moves She (The Stick remix). YouTube, [video online] May. Available at: <https://youtu.be/UGjKUockJJ8> [Accessed 10 March 2024].

Vernallis, C., 2013. Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199766994.001.0001

Vernallis, C., Herzog, A. and Richardson, J. eds., 2013. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.001.0001

Wishart, T., 1996. On sonic art. 2nd ed. Amsterdam: Harwood Academic Publishers.

Wolf, W., 2015. Literature and Music: Theory. In: G. Rippl, ed. Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music. [e-book] Berlin: De Gruyter, Vol.1. pp.459-474. https://doi.org/10.1515/9783110311075-026

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Печеранський, І. (2024). Цифрові технології та аудіовізуальні інновації в сучасній музичній індустрії: (на прикладі VR-відео «Family» Б’єрк та AirSticks А. Ільсара). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 7(1), 51–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302762

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ