Національні міфічні образи і символи в сучасному українському кіномистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302757Ключові слова:
фольклор, аудіовізуальна продукція, звичаї, художнє кіно, кінематограф, масова свідомість, соціумАнотація
Мета дослідження – узагальнити основні контексти й конотації використання міфів, символів та образів у сучасному аудіовізуальному продукті; систематизувати звернення до елементів українського культурного коду в актуальному вітчизняному культурно-мистецькому середовищі; проаналізувати відповідність тлумачень символів, використаних у відеоряді музичних кліпів і фільмах, їх первинним значенням. Методологія дослідження спирається на використання таких методів: теоретичного (ознайомлення з науковою та публіцистичною базою досліджень щодо використання образів українського фольклору в сучасній творчості), емпіричного (збір матеріалів для визначення основних категорій запозичення образів у сучасному мистецтві) та аналітичного (визначення доцільності та правдивості тлумачення первинного сенсу фольклорного образу в модерному контексті). Наукова новизна. Вперше схарактеризовано імовірні наслідки індиферентного ставлення творців вітчизняного аудіовізуального продукту до первинного значення символів традиційного культурного прошарку; окреслено наслідки попередніх політичних спроб винищення питомо українського культурного коду; визначено потенційні загрози у разі бездіяльності та відсутності прогресу у сфері аудіовізуального виробництва (фільми, кліпи) для розвитку майбутніх поколінь свідомих українців як громадян незалежної країни з чітким розумінням належності до певного історичного тла. Висновки. Кількісні та якісні показники дають змогу впевнено говорити про згубність парадигми нівелювання первинних значень усталених образів. У статті узагальнено основні контексти та конотації використання міфем (від позитивного в сучасних творах аудіовізуального мистецтва до спрощено-негативного в кінострічках 2010-х років). Узагальнивши сфери використання та запозичення яскравих образів у сучасному кіномистецтві, проаналізовано відповідність сучасних тлумачень символів української міфології їх первинному значенню.
Посилання
Bezruchko, O. and Bardyn, V., 2021. Master’s Photo Art Project “Ethnic Language of the Sacred”. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.297-304. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248780
Bezruchko, O. and Bardyn, V., 2022. Presentation of the Sacred Heritage of Boikos by Means of Audiovisual Art. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.38-45. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.256950
Briukhovetska, L., 2011. Kinomystetstvo [Film art]. Kyiv: Lohos.
Demchuk, V., 2022. Sharovarshchyna v etnichnii modi: yak yii naviazaly ukraintsiam ta yak vid nei pozbavytysia [Sharovarshchyna in ethnic fashion: how it was imposed on Ukrainians and how to get rid of it]. Slukh, [online] 14 June. Available at: <https://slukh.media/texts/ukrainian-national-clothes-under-soviet/> [Accessed 02 February 2024].
Druziuk, Ya., 2018. 7 holovnykh ukrainskykh filmiv roku [7 main Ukrainian films of the year]. The Village, [online] 10 December. Available at: <https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-2018/279619-kino-donbas-loznytsya-dyke-pole-brama-skazhene-vesillya> [Accessed 02 February 2024].
Havran, I., Kotliar, S. and Zaspa, I., 2021. Mahisterskyi fotomystetskyi proiekt “Ukrainskyi Renesans”. Chastyna 1: “Ukrainka z perlynnoiu serezhkoiu. Slidamy Yana Vermeiera” [Master’s Art Photo Project “Ukrainian Renaissance”. Part 1: “Ukrainian Girl with a Pearl Earring. In the Footsteps of Jan Vermeer”]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.133-151. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235102
Katsuba, M., 2013. Khudozhnie kino yak zasib formuvannia politychnoi svidomosti [Art cinema as a means of forming political consciousness]. Politychnyi menedzhment, 1-2, pp.136-144
Kokhan, T., 2018. Mifichni siuzhety: dosvid kinointerprytatsii [Mythic Plots: the Experience of the Movie Interpretation]. The Culturology Ideas, [e-journal] 14 (2), pp.44-51. https://doi.org/10.37627/2311-9489-14-2018-2.44-51
Kokotiukha, A., 2018. Shcho take kino: natsionalna mifolohiia chy pravylnyi gudzyk na shyneli [What is cinema: national mythology or the right button on the overcoat]. Detektor media, [online] 12 February. Available at: <https://detector.media/kritika/article/134593/2018-02-12-shcho-take-kino-natsionalna-mifologiya-chy-pravylnyy-gudzyk-na-shyneli/> [Accessed 02 February 2024].
Kotliar, S. and Zaspa, I., 2021. Mahisterskyi fotomystetskyi proiekt “Ukrainskyi Renesans”. Chastyna 2: “Mavka Ofeliia” [Master’s Art Photo Project “Ukrainian Renaissance”. Part 2: “Mavka Ofeliia”]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (1), pp.152174. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235103
Kovalchuk, O.V., 1994. Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian ethnology]. Kyiv: Osvita.
Kuzmenko, S., Bahrii, Kh. and Hrubliak, H., 2012. “Dim z bashtochkoiu” pidkoryv Karlovi Vary chekaie vyznannia v Ukraini [“The House with the Turret” conquered Karlovy Vary and awaits recognition in Ukraine]. TSN Kultura, [online] 09 July. Available at: <https://tsn.ua/kultura/budinok-z-bashtochkoyu-pidkoriv-karlovi-vari-i-chekaye-na-viznannya-v-ukrayini.html> [Accessed 02 February 2024].
Lytvyn, O., 2017. Pro debilizatsiiu telebachennia, novykh ukraintsiv i politychnu vidpovidalnist – Irma Vitovska [On the demobilization of television, new Ukrainians and political responsibility – Irma Vitovska]. Reporter, [online] 22 December. Available at: <https://report.if.ua/poglyad/pro-debilizaciyu-telebachennya-novyh-ukrayinciv-politychnu-vidpovidalnist-irma-vitovska/> [Accessed 02 February 2024].
Panimash, D., 2020. Kulturnyi kod chy zastarili stereotypy? Yak pozbutysia sharovarshchyny v ukrainskii muzytsi [Cultural code or outdated stereotypes? How to get rid of sharovarshchyna in Ukrainian music]. NV, [online] 02 December. Available at: <https://life.nv.ua/ukr/blogs/shcho-take-sharovarshchina-i-yak-jiji-pozbutisya-suchasna-ukrajinska-muzika-50127852.html> [Accessed 02 February 2024].
Plys, A., 2022. Sharovarshchyna proty tradytsii: yak zberehty ukrainsku kulturu [Sharovarshchyna against traditions: how to preserve Ukrainian culture]. Nash Kyiv, [online] 11 October. Available at: <https://nashkiev.ua/culture/sharovarschina-proti-traditsii-yak-zberegti-ukrainsku-kulturu> [Accessed 02 February 2024].
Pro Synevyr znialy pershyi ukrainskyi film zhakhiv. VIDEO [The first Ukrainian horror film was made about Synevyr. VIDEO], 2017. ZakarpatPost, [online] 06 July. Available at: <https://zakarpatpost.net/2017/07/06/pro-synevyr-znyaly-pershyj-ukrajinskyj-film-zhahiv-video/> [Accessed 02 February 2024].
Prymachenko, Ya., 2017. Ukrainske kino 1920-kh rokiv u poshukakh vlasnykh tem ta smysliv [Ukrainian cinema of the 1920s in search of its own themes and meanings]. Ukraina Moderna, [online] 15 March. Available at: <https://uamoderna.com/md/prymachenko-ukrainian-cinema> [Accessed 02 February 2024].
Tyshchenko, I., 2021. Pokolinnia Nezalezhnosti: tsinnosti ta motyvatsii [Generation of Independence: values and motivations]. Reitynh, [online] 19 August. Available at: <https://ratinggroup.ua/research/ukraine/pokolenie_nezavisimosti_cennosti_i_motivacii.html> [Accessed 02 February 2024].
Vlasova, T., 2023. Ukrainske kino u 2022: bez Rosii, z peremohamy i vidkrytymy pytanniamy [Ukrainian cinema in 2022: without Russia, with victories and open questions]. Ukrainska pravda, [online] 06 January. Available at: <https://life.pravda.com.ua/culture/2023/01/6/252206/> [Accessed 02 February 2024].
Yepyk, D. and Yepyk, L., 2020. Suchasne ukrainske kino yak faktor formuvannia natsionalnoi svidomosti [Modern Ukrainian cinema as a factor in the formation of national consciousness]. Knowledge, Education, Law, Management, [e-journal] 3 (31), pp.32-36. https://doi.org/10.51647/kelm.2020.3.2.6
Yermolenko, V., 2019. Ponad stolittia ukrainskoho kino – interviu z kinoznavtsem Liubomyrom Hoseikom [Over a century of Ukrainian cinema – an interview with film critic Lubomir Goseik]. Hromadske, [online] 24 December. Available at: <https://hromadske.ua/posts/ponad-stolittya-ukrayinskogo-kino-intervyu-z-kinoznavcem-lyubomirom-gosejkom> [Accessed 02 February 2024].
Zaspa, I. and Bezruchko, O., 2021. Photo Art Project “Female Multi-Component Associative Image ‘Fern Blossom’”. Part 1. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 4 (2), pp.286-296. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248776
Zaspa, I. and Bezruchko, O., 2022. Photo Art Project “Female Multi-Component Associative Image ‘Fern flower’”. Part 2. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (1), pp.77-87. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257182
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.