Кіно як основа формування / творення модерної національної ідентичності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302756

Ключові слова:

національна ідентичність, самоідентифікація, культурологія, війна, кінематограф, актор, режисер, театр, нація

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати роль та місце кінематографа у формуванні та зміцненні модерної української ідентичності. Вивчити основні тенденції, що спостерігаються у розвитку сучасного українського кіно в напрямі державотворчих і геополітичних процесів, зокрема в умовах війни, що її Росія розв’язала проти України у 2022 році. Дослідити недоліки, що негативно впливають на якість і сприйняття українського кінопродукту в Україні та світі. Методологія дослідження. Для досягнення визначених цілей і розв’язання завдань використано такі різноманітні підходи та методи, як аналіз (для дослідження сучасних популярних кінострічок) та синтез (для виявлення тенденцій розвитку українського кінематографа); історичний метод (для з’ясування історичних реалій розвитку України); літературний аналіз (для дослідження літературних джерел, які висвітлюють ідентичність у кіно). Наукова новизна. Вперше проаналізовано сучасний український кінематограф з огляду на тенденції становлення національної ідентичності через художні фільми. Встановлено основні компоненти української національної ідентичності: усвідомлення культурного спадку, розуміння своєї ролі в колективній ідентичності та активне споживання культурно-інформаційного простору, включаючи кіно. Проаналізовано роль та місце кінематографа у формуванні та зміцненні модерної української ідентичності. Висновки. Визначено, що формування української національної ідентичності обумовлене історією, мовою, культурою, релігією, територією, традиціями, політикою та освітою. Проаналізовано український кінопростір та з’ясовано, що спостерігається тенденція до переосмислення класичних творів і звернення до української культури як засобу формування національної ідентичності, а також висвітлення теми війни та героїчних подій в історії України, що сприяє самоідентифікації українців як мужніх борців за свободу та незалежність. Також виявлено недоліки, такі як: використання «шароварної культури», акторська непрофесійність і нестабільність кінематографічного розвитку, що негативно впливають на якість та сприйняття українського кінопродукту.

Біографії авторів

Олександр Безручко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Назар Степаненко, Київський університет культури

Магістр аудіовізуального мистецтва і виробництва

Посилання

Alforova, Z., 2020. “Nove” ukrainske kino v konteksti suchasnoho audiovizualnoho mystetstva [“New” Ukrainian Cinema in the Context of Contemporary Audiovisual Art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (2), pp.213-221. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.2.2020.217646

Bezruchko, O. and Chaikovska, V., 2020. Osoblyvosti vtilennia rezhyserskoho zadumu u dokumentalnomu filmi-sposterezhenni [Features of the Implementation of the Director’s Intent in Documentary Surveillance-film]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.65-74. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202660

Bezruchko, O., Cherkasov, V. and Shiutiv, T., 2023. Formation of Readiness for Creative Activity in the Field of Audiovisual Art and Production. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.38-46. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279232

Dovhan, O., 2004. Spetsyfika kryzy osobystosti u yunatskomu vitsi [Specificity of personality crisis in youth]. Psykholohiia i suspilstvo, 2, pp.144-150.

Erikson, E.H., 1968. Identity: Youth and Crisis. New York: W.W. Norton.

Gnatenko, P.I. and Pavlenko, V.N., 1999. Identichnost: Filosofskii i psikhologicheskii analiz [Identity: Philosophical and psychological analysis]. Kyiv.

Havran, I. and Botvyn, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary Cinema in Contemporary Screen Discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 3 (1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649

Kolisnyk, O., 2017. Do problemy vyznachennia sotsiokulturnykh kontekstiv poniat “identychnosti” ta “samoidentyfikatsii” [To the problem of defining the sociocultural contexts of the concepts of “identity” and “self-identification”]. In: V.V. Tancher, ed. Sotsiolohichnyi analiz suchasnykh sotsiokulturnykh protsesiv [Sociological analysis of modern sociocultural processes]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, pp.118-132.

Levchenko, O. and Bilan, O., 2023. Televiziina zhurnalistyka v umovakh voiennoho stanu [TV Journalism under Martial Law]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.20-28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279229

Plan vidnovlennia Ukrainy [Ukraine Recovery Plan], n.d. Recovery Ukraine. [online] Available at: <https://recovery.gov.ua/> [Accessed 10 May 2023].

Potulnytskyi, V., 2002. Ukraina i vsesvitnia istoriia : istoriosofiia svitovoi ta ukrainskoi istorii XVII-XX stolit [Ukraine and world history: historiosophy of world and Ukrainian history of the XVII-XX centuries]. Kyiv: Lybid.

Radko, P.H., 1999. Natsionalni tradytsii derzhavotvorennia v ukrainskii istoriohrafii ta politychnii literaturi XIX-XX stolit: kontseptsii, idei, realii [National traditions of state-building in Ukrainian historiography and political literature of the XIX-XX centuries: concepts, ideas, realities]. Kyiv: M.S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Studies.

Tyshchenko, L., 2013. Samoidentychnist osobystosti yak zahalnopsykholohichna problema [Self-identity of the individual as a general psychological problem]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Psykholohichni nauky, 2 (10), pp.299-303.

Vehesha, M.M. ed., 2008. Politolohiia [Political science]. 3rd ed. Kyiv: Znannia.

Yaroshenko, T.M., 2012. Fenomen ukrainskoi kultury. Dzherelna baza ta metodolohichni zasady yii vyvchennia [Phenomenon of Ukrainian culture. Source base and methodological principles of its study]. In: V.P. Melnyk, M.V. Kashuba and A.V. Yartys, eds. Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture]. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka, pp.11-45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Безручко, О., & Степаненко, Н. (2024). Кіно як основа формування / творення модерної національної ідентичності. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 7(1), 20–30. https://doi.org/10.31866/2617-2674.7.1.2024.302756

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ