Анімаційно-документальні фільми в сучасному кіномистецтві: специфіка виробництва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Ключові слова:

анімадок, анімація, розкадровка, документалістика, ротоскопія, драматургія, сторібордист

Анотація

Мета статті – проаналізувати особливості виробництва анімаційно-документальних фільмів у сучасному кінопроцесі; дослідити специфіку поєднання реальних фактів і подій з анімуванням послідовності сюжетних ліній у фільмах; окреслити сучасні техніки анімації та специфіку їх комбінування з відзнятим матеріалом, означити їхній вплив на глядача; розкрити особливості використання розкадровки під час організаційного та знімального процесів. Методи дослідження. У процесі дослідження використано такі методи: теоретично-порівняльний – зіставлення зарубіжних анімаційно-документальних фільмів минулого століття з сучасними; практичний – розкриття особливостей роботи над «анімадоками» та розкадровками в авторських і студійних проєктах; аналіз – визначення впливу аудіовізуальних засобів виразності на сприйняття глядачами анімаційної стилістики, звукового супроводу та контрапункту в анімаційно- документальному кіно. Наукова новизна. Уперше проаналізовано вплив стилістичних особливостей анімаційно-документальних фільмів на сприйняття глядачами відображених подій, систематизовано важливість використання розкадровки під час організаційного та знімального процесів в Україні, визначено основні аспекти в роботі із драматургією фільму та розглянуто проблематику використання нелінійної драматургії в анімаційних фільмах, розкрито відмінності у викладенні сюжету між художніми та анімаційно-документальними фільмами. Висновки. У статті проаналізовано особливості виробництва анімаційно-документальних фільмів у сучасному кінопроцесі, досліджено специфіку поєднання реальних фактів і подій з анімуванням послідовності сюжетних ліній у фільмах, визначено сучасні техніки анімації та особливості їх комбінування з відзнятим матеріалом, означено специфіку кіновиробництва та її вплив на глядача аудіовізуальними засобами виразності.

Біографії авторів

Олександр Безручко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Максим Сухін, Київський університет культури

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Adams, B., 2009. When Documentaries Get Graphic: Animation Meets Actuality. International Documentary Association, [online] 18 March. Available at: <https://www.documentary.org/feature/when-documentaries-get-graphic-animation-meets-actuality> [Accessed 30 April 2023].

Bendazzi, D., 2020. Svitova istoriia animatsii. Knyha persha: Vid pochatku do Zolotoi doby [Animation: a world history. Vol. I: Foundations - The Golden Age]. Kyiv: ArtHuss.

Betancourt, M., 2016. The Power of Animation in Documentaries. Paste Magazine, [online] 9 October. Available at: <https://www.pastemagazine.com/movies/the-power-of-animation-in-documentaries/> [Accessed 30 April 2023].

Blazer, L., 2019. Animated Storytelling. 2nd ed. [e-book] Peachpit Press. Available at: <https://www.oreilly.com/library/view/animated-storytelling-2nd/9780135668023/> [Accessed 30 April 2023].

Bones, B., 2015. The Uses and Functionality of Animation in Documentary Filmmaking. Academia. [online] Available at: <https://www.academia.edu/40593231/The_Uses_and_Functionality_of_Animation_in_Documentary_Filmmaking> [Accessed 30 April 2023].

Canemaker, J., ed. 1988. Storytelling in animation: the art of the animated image. London: Samuel French Trade.

Coppola, F.F., 2021. Zhyve kino i tekhnika yoho vyrobnytstva [Live cinema and the technique of its production]. Kharkiv: Fabula.

Cristiano, G., 2005. Analyzing Storyboard. 2nd ed. [e-book] Lulu.com. Available at: <http://docplayer.net/> [Accessed 30 April 2023].

Cristiano, G., 2011. The storyboard artist: a guide to freelancing in film, TV, and advertising. Los Angeles: Michael Wiese Production.

Halligan, F., 2015. The art of movie storyboards: visualising the action of the world's greatest films. [e-book] Ilex. Available at: <https://books.google.com.ua> [Accessed 30 April 2023].

Havran, I. and Botvyn, M., 2020. Dokumentalne kino v suchasnomu ekrannomu dyskursi [Documentary cinema in contemporary screen discourse]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, [e-journal] 3(1), pp.11-19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649

Honcharuk, S. and Provorovskyi, O., 2020. Postanovcha realnist dokumentalnoho kino: proiavy ta smysly [The staged reality of documentary films: manifestations and meanings]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, [e-journal] 3 (1), pp.83-91. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202664

Schenkel, T., 1988. Storytelling as Remembering: Picturing the Past in Caroline Leafs the street. In: Canemaker, J., ed. Storytelling in animation: the art of the animated image. London: Samuel French Trade, pp.41-51.

Shyrman, R. and Syz, D., 2020. Osoblyvosti spetsyfiky vtilennia rezhyserskoho zadumu ekrannoho tvoru [Peculiarities of the implementation specificity of the director’s idea in the screen work]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 3 (1), pp.75-82. https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202663

Shyrman, R., 2008. Alkhimiia rezhissury. Master-klass [Directing Alchemy. Master Class]. Kyiv: Teleradiokurer.

Singer, G., 2007. The Secret of Pixar Storytelling. Animation World Network, [online] 19 March. Available at: <https://www.awn.com/animationworld/secret-pixar-storytelling> [Accessed 30 April 2023].

Solomon, Ch., 1988. Animation Is a Visual Medium. In: Canemaker, J., ed. Storytelling in animation: the art of the animated image. London: Samuel French Trade, pp.93-97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

Безручко, О., & Сухін, М. (2023). Анімаційно-документальні фільми в сучасному кіномистецтві: специфіка виробництва. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 6(2), 241–251. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289310

Номер

Розділ

ОПЕРАТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ