Екранізація в сучасному аудіовізуальному виробництві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289308

Ключові слова:

екранізація, кіноадаптація, кіноекранізація, аудіовізуальний дискурс

Анотація

Мета статті – проаналізувати особливості перенесення літературного твору на екран. Визначити місце екранізації в сучасному кінематографі. Дослідити способи екранізації та кіноадаптації літературного твору. Довести важливість процесу інтермедіального прочитання літературного твору. Провести аналіз семіотичних систем літератури та кінематографа з метою наукового осмислення такого різновиду взаємодії мистецтв, як екранізація. Переглянути умовності, абстрактності та гомогенності літературних знаків і протилежні їм реалістичність, конкретність, сугестивність, поліфонічність кінознаків. Методи дослідження. Були застосовані такі методи: теоретичний – для аналізу екранізованих відомих літературних творів і вистав, інформаційних джерел, узагальнення впливу інформаційного приводу на якість перекладеного матеріалу, визначення чинників аудіовізуального дискурсу; емпіричний – для систематизації власного досвіду, визначення різних способів екранізації, порівняння статей і монографій, які належать до результатів дослідження аудіовізуального мистецтва. Наукова новизна. Уперше проаналізовано основні стратегії взаємозв’язку кіно та літератури, проведено детальний аналіз екранізації як джерела для нових площин і ракурсів. За допомогою теоретичного аналізу визначено основні завдання кіноекранізації першоджерела. Висновки. У статті проаналізовано використання технік, що значною мірою модифікувало нормативні стратегії письменників. За допомогою аналізу екранізованих творів було визначено, що кінематографічність є однією з панівних ознак відомих творців. Детально опрацьовані структурні компоненти та типи перекладу літератури на екран. Доведено важливість процесу інтермедіального прочитання літературного твору. Проведено аналіз семіотичних систем літератури та кінематографа з метою наукового осмислення такого різновиду взаємодії мистецтв, як екранізація. Переглянуто умовності, абстрактності та гомогенності літературних знаків і протилежні їм реалістичність, конкретність, сугестивність, поліфонічність кінознаків.

Біографії авторів

Вікторія Федоренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений діяч мистецтв України, професор кафедри тележурналістики

Наталія Суліма, Київський університет культури

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Batsevych, F., 2004. Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of communicative linguistics]. Kyiv: Akademiia.

Bazen, A., 1972. Za "nechistoe" kino. (V zashchitu ekranizatcii) [To "impure" cinema. (In defense of screen adaptation)]. In: Chto takoe kino? [What is Cinema?]. Moscow: Iskusstvo, pp.122-146.

Bessarab, A.O., 2016. Sotsialnokomunikatsiini tekhnolohii formuvannia interesu do knyhy za dopomohoiu zasobiv kinomystetstva [Social and communication technologies of forming interest in the book by means of cinema]. In: Strukturni zminy u suspilstvi ta ekonomitsi pid vplyvom komunikatsii ta informatsii [Structural changes in society and economy under the influence of communications and information], International Scientific and Practical Conference, Poltava, Ukraine, 12-13 May 2016. Poltava: Poltava University of Economics and Trade, pp.89-92.

Beznosenko, D. and Punina, O., 2017. Ekranizatsiia yak naslidok intermedialnoho prochytannia literaturnoho tvoru (na prykladi prozy I. Rozdobudko) [Screening as a Consequence of the Intermedial Reading of a Literary Work (on the Example of I. Rozdobudko's Prose)]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 17, pp.11-17.

Bezruchko, O. and Starosta, M., 2018. Osoblyvosti y umovy rozvytku rehionalnoho audiovizualnoho mystetstva ta vyrobnytstva v Ukraini [Features and conditions of development of regional audiovisual art and production in Ukraine]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, [e-journal] 2, pp.12-21. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151756

Chuiko, V., 2020. Kinoretseptsiia prozy Mykoly Khvylovoho: intermedialna transformatsiia [Film reception of Mykola Khvylovy's prose: intermedial transformation]. PhD Dissertation. Vasyl' Stus Donetsk National University.

Dubinina, O., 2016. Ekranizatsiia literaturnoho tvoru yak predmet komparatyvnoho doslidzhennia [Screening of a literary work as a subject of comparative research]. Word and Time, 2, pp.40-53.

Ilina, N., 2020. Mystetstvo opovidacha yak zasib komunikatsiinoi peredachi sutnosti literaturnoho tvoru [The art of the narrator as a means of communicating the essence of a literary work]. In: O. Ie. Chebanova, ed. Sotsialni komunikatsii i mystetstvoznavstvo v aspekti suchasnykh tsyvilizatsiinykh kontseptsii [Social communications and art studies in the aspect of modern civilizational concepts]. Kyiv: Kyiv International University, Vol. 1, pp.144-163.

Kinobaza [Kinobaza], 2016. [online] Available at: <https://kinobaza.com.ua/> [Accessed 14 May 2023].

Kotliar, S. and Diabelko, T., 2022. Media Communication: Technologies of Application in Screen Discourse. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5(2), pp.140-148. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269501

Levchenko, O., 2012. Teatr u systemi filosofskoi antropolohii [Theater in the system of philosophical anthropology]. Kyiv.

Mashchenko, I., 2006. Terminolohichnyi slovnyk osnovnykh poniat i vyraziv: telebachennia, radiomovlennia, kino, video, audio [Terminological dictionary of basic concepts and expressions: television, radio broadcasting, cinema, video, audio]. Zaporizhzhia: Dyke Pole.

Petrenko, S., 2018. Vitchyzniane telebachennia v konteksti yevropeiskoho televiziinoho prostoru [Domestic television in the context of the European television space]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, [e-journal] 1, pp.49-56. https://doi.org/10.31866/2617-2674.1.2018.140834

Pohrebniak, H., 2017. Kino, telebachennia ta radio v stsenichnomu mystetstvi [Cinema, television and radio in performing arts]. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

Федоренко, В., & Суліма, Н. (2023). Екранізація в сучасному аудіовізуальному виробництві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 6(2), 213–223. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289308

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ