Особливості монтажу в сучасному аудіовізуальному виробництві: спецефекти та переходи
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279255Ключові слова:
кіно, аудіо, відео, музика, монтаж, режисер монтажу, контрапункт, психологія, сприйняття, кадр, сцена, нота, ефект, перехідАнотація
Мета дослідження – проаналізувати феномен сприйняття людською свідомістю поєднання кінозображень у різному просторі й часі та з різною дією. Визначити роль поєднання аудіо та відео: звуковий супровід, контрапункт. Простежити паралелі між структурою музичних творів і нотного письма з композицією, а також структурою монтажу аудіовізуальних творів. Окреслити основні монтажні переходи та спецефекти, зазначити доцільність їх використання в сучасному аудіовізуальному виробництві. Методологія дослідження полягає у використанні таких наукових методів: теоретичного (аналіз фізіологічних і психологічних факторів глядача щодо сприйняття аудіовізуального твору, розбір видатних прикладів світового кінематографа); порівняльного (проведення паралелей між мовою кіно та музики); практичного (моделювання конкретних прикладів поєднання кількох кадрів). Наукова новизна: вперше проаналізовано особливості монтажу в сучасному аудіовізуальному виробництві, розкрито специфіку спецефектів і переходів, а також проведено паралелі між рівнями монтажу та мовою музичних творів; встановлено окремі деталі феномену сприйняття монтажу на рівні психології та побуту; визначено основні критерії якості монтажних переходів та ефектів. Висновки. Визначено особливості монтажу та проаналізовано факт сприйняття зіткнення різних рухомих зображень на рівні підсвідомості в аудіовізуальному творі. Доведено, що зображення, які не об’єднані одним простором, часом і дією, здатні створювати цілісну асоціативну історію. Визначено роль поєднання аудіо та відео – від синтезу з підсилювальним ефектом до зіткнення та створення контрапункту. Проведено паралелі між музичними творами та композицією аудіовізуального твору. Визначено основні переходи та ефекти, а також умови їх створення в сучасному аудіовізуальному виробництві.
Посилання
Braty Liumier ne viryly v kino [The Lumière brothers did not believe in cinema], 2019. Gazeta. ua, [online] 10 April. Available at: <https://gazeta.ua/articles/history/_brati-lyumyer-ne-virili-v-kino/896421> [Accessed 4 July 2022].
Chmil, H. and Pshenychna, K., 2018. Montazh kino: vid radianskoho kinoavanhardu do suchasnykh praktyk montazhu [Film editing: from the Soviet film avant-garde to modern editing practices]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 2, pp.98-106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823
Demeshchenko, V.V., 2012. Kino yak syntez mystetstv: zvuk i muzyka… [Cinema as synthesis of arts: sound and music...]. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.
Eizenshtein, S.M., 1964. Rezhisser i kompozitor [Director and composer]. Sovetskaia muzyka, 8, pp.101-106.
Eizenshtein, S.M., 1964. Vertikalnyi montazh [Vertical mounting]. In: Izbrannye proizvedeniia [Selected Works]. Moscow: Iskusstvo. Vol. 2, pp.189-266.
Eizenshtein, S.M., 1992. Otkrovenie v groze i bure (Zametki k istorii zvukozritelnogo kontrapunkta) [Revelation in a thunderstorm and a storm (Notes on the history of sound-visual counterpoint)]. Kinovedcheskie zapiski, 15, pp.183-207.
Horpenko, V.H., 2000. Arkhitektonika filmu. Rezhyserski zasoby i sposoby formuvannia struktury ekrannoho vydovyshcha [Film architecture. Directing tools and ways of forming the structure of the screen spectacle]. In: T. 4. Arkhitektonika koloru. Ch. 2. Vydova spetsyfika koloru [Vol. 4. Color architecture. Pt. 2. Species specificity of color]. Kyiv: DITM
Horpenko, V.H., 2002. Audiovizualna kultura. Vytoky ekrannykh mystetstv: narysy [Audiovisual culture. Origins of screen arts: essays]. Kyiv: Kyiv International University. Pt. 1.
Horpenko, V.H., 2004. Montazh kino telebachennia [Cinema and television editing]. Kyiv: Kyiv International University.
Instytut kino i telebachennia [Institute of Cinema and Television], 2020. Zhorzh Melies i spetsefekty [Georges Méliès and special effects], [online] 05 March. Available at: <https://ikitb.knukim.edu.ua/novyny/1833-yak-pershij-genij-kin-2.html> [ Accessed 5 April 2022].
Katz, S.D., 1991. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Massachusetts: Michael Wiese Productions.
Koppola, F.F., 2021. Zhyve kino i tekhnika yoho vyrobnytstva [Live cinema and the technique of its production]. Kharkiv: Ranok.
Korablova, N. and Chmil, H., 2021. Cinematography as a descripti ve philosophy “on the cinefilm” of images of homo: from the fixation of images (homo photographicus) to the treachery of images (contemporary homo videns) The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series The Theory of Culture and Philosophy of Science, [e-journal] 64, pp.32-43. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2021-64-04.
Lumet, S., 1996. Making Movies. New York: Vintage.
Lytvynova, O., 2009. Muzyka v kinematohrafi Ukrainy. Ch. І. Avtory muzyky khudozhno-ihrovykh filmiv, yaki stvoriuvalysia na kinostudiiakh Ukrainy [Music in the cinematography of Ukraine. Part 1. Authors of music for feature films that were created at film studios in Ukraine]. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. MT Rylsky NAS of Ukraine.
Murch, W., 2001. In the Blink of an Eye: A Perspective on Film Editing. 2nd Ed. Los Angeles: Silman-James Press.
Skurativskyi, V.L., 1997. Ekranni mystetstva u sotsialno-kulturnykh protsesakh XX stolittia. Heneza. Struktura. Funktsii [Screen arts in social and cultural processes of the 20th century. Genesis. Structure. Functions]. Kyiv: Poeziia. Part 1.
Tymkiv, V.M., 2017a. Moduliatsiia [Modulation]. In: Slovnyk muzychnykh terminiv [Dictionary of musical terms]. Kyiv: Vydavets Vadym Karpenko.
Tymkiv, V.M., 2017b. Muzychna forma [Musical form]. In: Slovnyk muzychnykh terminiv [Dictionary of musical terms]. Kyiv: Vydavets Vadym Karpenko.
Yunyk, T. and Tsarev, M., 2021. Saundtrek v suchasnomu kino [Soundtrack in modern cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 4 (1), pp.67-77. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235086
Zubavina, I.B., 2008. Chas i prostir u kinematohrafi [Time and space in cinematography]. Kyiv: Shchek.
Zubavina, I.B., 2021. Ontolohiia virtualnoho prostoru: Ekranoznavchi zshytky [Ontology of virtual space: Screen studies notebooks]. Odesa: Helvetyka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.