Культуротворчий потенціал аудіовізуальних технологій у масовому мистецтві другої половини XX – початку XXI століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279253Ключові слова:
аудіовізуальні технології, масове мистецтво, музична культура, художній продукт, музично-художній проєкт, синтез технології та мистецтваАнотація
Мета дослідження – здійснити конкретизацію та експлікацію культуротворчого потенціалу аудіовізуальних технологій, визначити їх вплив на масове мистецтво в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. Методологія дослідження. У статті використані такі методи: культурно-історичний, за допомогою якого виокремлено основні еволюційні етапи технічних засобів й аудіовізуальних технологій; методи опису та аналізу, що дали змогу розкрити процес творення масових художніх продуктів за допомогою аудіовізуальних технологій; принцип синергізму як інструмент пізнання взаємоузгодження та взаємовпливу культури і технологій під час становлення масового мистецтва в другій половині минулого століття. Наукова новизна. У статті вперше розкрито й розглянуто культурологічний потенціал аудіовізуальних технологій зазначеного періоду та експліковано пов’язані з ними трансформаційні процеси в масовому мистецтві. Висновки. З’ясовано, що феномен масового мистецтва на сьогодні функціонує в складному технологічному режимі, котрий утворився в минулому столітті і продовжує нині розроблятися та функціонувати на глобальному індустріальному рівні. Доведено, що завдяки таким винаходам і технологіям, як компакт- і DVD-диски, персональна обчислювана техніка, магнітний аудіозапис, магнітний звукознімач і електрогітара, CGI-анімація, диджиталізація, потокові мультимедіа і саунд-дизайн та ін., виникали та розвивалися різні форми, види та самостійні жанри масового мистецтва (рок-культура, Net Art, шоу- програми, 3D-відеомеппінг), підсилювався естетично-емоційний досвід користувачів аудіовізуального продукту, а також з’являлися нові професії та фахівці (аніматор, звукорежисер, продюсер та ін.), котрі опікуються експлуатацією та вдосконаленням аудіовізуальної апаратури з метою створення різноманітної художньої продукції різних форматів у майбутньому.
Посилання
Beniamin, V., 2002. Mystetskyi tvir u dobu svoiei tekhnichnoi vidtvoriuvanosti [A work of art in the age of its technical reproducibility]. In: Vybrane [Selected]. Translated from German by Yu. Rybachuk and N. Lozynska. Lviv: Litopys, pp.53-97.
Bezruchko, O. and Anikina, O., 2021. Modern audiovisual art within the space of Internet network: new aspects of interaction. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 4 (1), c.43-51. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235076
César, V.T., 2018. Audiovisual and media literacy to promote local cultures. Communication, technologies et développement, [online] 6. Available at: <http://journals.openedition.org/ctd/607> [Accessed 15 December 2022].
Danaher, F.W., 2014. The Making of a Cultural Icon: The Electric Guitar. Music and Arts in Action, 4 (2), pp.74-93.
Dokolova, A.S., 2020. 3D-mapping yak syntez tekhnolohii ta mystetstva: geneza, evoliutsiia ta aktualnist u suchasnomu sviti [3D-mapping as a synthesis of technology and art: genesis, evolution and relevance in the modern world]. Notes on art criticism, 37, pp.10-15.
Encabo, E. ed., 2021. My Kind of Sound: Popular Music and Audiovisual Culture. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Fine, T., 2008. The Dawn of Commercial Digital Recording. Association for Recorded Sound Collections (ARSC Journal), [online] 39 (1). Available at: <https://www.aes.org/aeshc/pdf/fine_dawn-of-digital.pdf> [Accessed 15 December 2022].
Guo, Y., Wang, D. and Cui, W., 2014. The Study of New Media Art Aesthetic. In: ICELAIC 2014: International Conference on Education, Language, Art and Intercultural Communication. Zhengzhou, China, 5-7 May 2014. Published by Atlantis Press, pp.451-453.
Hodkinson, P., 2017. Media, Culture and Society: An Introduction. 2nd ed. London: Sage Publications.
Jansson, A., 2002. The Mediatization of Consumption. Journal of Consumer Culture, 2 (1), pp.5-31. https://doi.org/10.1177/146954050200200101
Jones, A. and Oliff, J., 2007. Thinking Animation: Bridging the gap between 2D and CG. Boston: Thomson Course Technology.
Logan, K.R., 2019. Understanding Humans: The Extensions of Digital Media. Information, [online] 10 (10), art. 304. Available at: <https://www.mdpi.com/2078-2489/10/10/304> [Accessed 15 December 2022].
Mazierska, E., Gillon, L. and Rigg, T. eds., 2018. Popular Music in the Post-Digital Age: Politics, Economy, Culture and Technology. New York: Bloomsbury Academic.
McLuhan, M., 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.
Moorefield, V., 2010. The Producer as Composer: Shaping the Sounds of Popular Music. Cambridge: MIT Press.
Mozhenko, M.V., 2015. Dyhitalizatsiia media i suchasna audiovizualna kultura [Digitization of media and modern audiovisual culture]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 33, pp.91-98.
Musiienko, O., 2019. Videokhostynh yak naibilsh adaptyvnyi element audiovizualnoi kultury na suchasnomu etapi [Video hosting as the most adaptive element of audiovisual culture at the current stage]. Evropský filozofický a historický diskurz, 5 (4), pp.58-62.
Pecheranskyi, I.P., 2016. Postindustrialna kratolohiia E. Tofflera [E. Toffler's post-industrial cratology]. Philosophy and political science in the context of modern culture, 2, pp.150-160.
Pecheranskyi, I.P., 2022. Audiovizualnyi bum XX stolittia ta yoho naslidky dlia kreatyvnoi industrii [The audiovisual boom of the 20th century and its consequences for the creative industry]. In: Informatsiina osvita ta profesiino-komunikatyvni tekhnolohii XX stolittia [Information education and professional communication technologies of the 21st century], Proceedings of the XV International Scientific and Practical Conference Odessa, Ukraine, September 14-16, 2022. Odesa: Odessa Polytechnic National University, pp.102-105.
Radigales, J. and Villanueva-Benito, I., 2021. Technology, Audio-visual Adaptation and Cultural Re-education of Opera. Tripodos, 51, pp.131-142. https://doi.org/10.51698/tripodos.2021.51p131-142
Rajah, N., 2013. Art After the Internet: The Impact of the World Wide Web on Global Culture. [online] 5 November. Available at: <http://www.isoc.org/inet97/proceedings/G3/G3_1.HTM#r16> [Accessed 15 December 2022].
Samans, R., 2019. Globalization 4.0 Shaping a New Global Architecture in the Age of the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. [online] Available at: <https://www3.weforum.org/docs/WEF_Globalization_4.0_Call_for_Engagement.pdf> [Accessed 15 December 2022].
Southall, B., 2009. The Rise & Fall of EMI Records. London: Omnibus Press.
Thompson, M., 2011. The Evolution and Decline of the Traditional Recording Studio. Interview by Philip Kirby, 17th August 2011 GMT 16:30.
Toffler, A., 1980. The Third Wave. New York: Morrow.
Tormakhova, A.M., 2020. Napriamok K-ror ta yoho rol u konteksti suchasnoi audiovizualnoi kultury [The direction of K-ror and its role in the context of modern audiovisual culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, pp.14-19.
Tschmuck, P., 2006. Creativity and Innovation in the Music Industry. Dordrecht: Springer.
Tunali, T., 2016. Net Art and Activism Net Art and Activism. Studies in Visual Arts and Communication: an international journal, [online] 3 (1), pp.1-8. Available at: <https://journalonarts.org/wp-content/uploads/2016/12/SVACij_Vol3_No1-2016-Tijen-Tunali-Net-Art-and-Activism.pdf> [Accessed 15 December 2022].
Uchechukwu, N., Nnamdi, C.N., Nweze, C.N. and Charles, U.N., 2021. Recent Progress and Applications of Industries 4.0 in Nano Era In: A Review. Advances in Robotics & Mechanical Engineering, [online] 3 (2), pp.278-290. Available at: <https://lupinepublishers.com/robotics-mechanical-engineering-journal/pdf/ARME.MS.ID.000159.pdf> [Accessed 15 December 2022].
Wright, J.A., 2005. Animation Writing and Development. From Script Development to Pitch. New York: Focal Press.
Yancheva, Y., 2013. Rock Subculture In a Small Town – Forms and Strategies of Identication. Euxeinos - Governance and Culture in the Black Sea Region, 11, pp.17-28.
Yoon, H., 2008. The Animation Industry: Technological Changes, Production Challenge, and Glogal Shifts. Dissertation, Doctor of Philosophy. The Ohio State University.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.