Культуротворчий потенціал аудіовізуальних технологій у масовому мистецтві другої половини XX – початку XXI століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279253

Ключові слова:

аудіовізуальні технології, масове мистецтво, музична культура, художній продукт, музично-художній проєкт, синтез технології та мистецтва

Анотація

Мета дослідження – здійснити конкретизацію та експлікацію культуротворчого потенціалу аудіовізуальних технологій, визначити їх вплив на масове мистецтво в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. Методологія дослідження. У статті використані такі методи: культурно-історичний, за допомогою якого виокремлено основні еволюційні етапи технічних засобів й аудіовізуальних технологій; методи опису та аналізу, що дали змогу розкрити процес творення масових художніх продуктів за допомогою аудіовізуальних технологій; принцип синергізму як інструмент пізнання взаємоузгодження та взаємовпливу культури і технологій під час становлення масового мистецтва в другій половині минулого століття. Наукова новизна. У статті вперше розкрито й розглянуто культурологічний потенціал аудіовізуальних технологій зазначеного періоду та експліковано пов’язані з ними трансформаційні процеси в масовому мистецтві. Висновки. З’ясовано, що феномен масового мистецтва на сьогодні функціонує в складному технологічному режимі, котрий утворився в минулому столітті і продовжує нині розроблятися та функціонувати на глобальному індустріальному рівні. Доведено, що завдяки таким винаходам і технологіям, як компакт- і DVD-диски, персональна обчислювана техніка, магнітний аудіозапис, магнітний звукознімач і електрогітара, CGI-анімація, диджиталізація, потокові мультимедіа і саунд-дизайн та ін., виникали та розвивалися різні форми, види та самостійні жанри масового мистецтва (рок-культура, Net Art, шоу- програми, 3D-відеомеппінг), підсилювався естетично-емоційний досвід користувачів аудіовізуального продукту, а також з’являлися нові професії та фахівці (аніматор, звукорежисер, продюсер та ін.), котрі опікуються експлуатацією та вдосконаленням аудіовізуальної апаратури з метою створення різноманітної художньої продукції різних форматів у майбутньому.

Біографія автора

Ігор Печеранський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Beniamin, V., 2002. Mystetskyi tvir u dobu svoiei tekhnichnoi vidtvoriuvanosti [A work of art in the age of its technical reproducibility]. In: Vybrane [Selected]. Translated from German by Yu. Rybachuk and N. Lozynska. Lviv: Litopys, pp.53-97.

Bezruchko, O. and Anikina, O., 2021. Modern audiovisual art within the space of Internet network: new aspects of interaction. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 4 (1), c.43-51. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235076

César, V.T., 2018. Audiovisual and media literacy to promote local cultures. Communication, technologies et développement, [online] 6. Available at: <http://journals.openedition.org/ctd/607> [Accessed 15 December 2022].

Danaher, F.W., 2014. The Making of a Cultural Icon: The Electric Guitar. Music and Arts in Action, 4 (2), pp.74-93.

Dokolova, A.S., 2020. 3D-mapping yak syntez tekhnolohii ta mystetstva: geneza, evoliutsiia ta aktualnist u suchasnomu sviti [3D-mapping as a synthesis of technology and art: genesis, evolution and relevance in the modern world]. Notes on art criticism, 37, pp.10-15.

Encabo, E. ed., 2021. My Kind of Sound: Popular Music and Audiovisual Culture. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Fine, T., 2008. The Dawn of Commercial Digital Recording. Association for Recorded Sound Collections (ARSC Journal), [online] 39 (1). Available at: <https://www.aes.org/aeshc/pdf/fine_dawn-of-digital.pdf> [Accessed 15 December 2022].

Guo, Y., Wang, D. and Cui, W., 2014. The Study of New Media Art Aesthetic. In: ICELAIC 2014: International Conference on Education, Language, Art and Intercultural Communication. Zhengzhou, China, 5-7 May 2014. Published by Atlantis Press, pp.451-453.

Hodkinson, P., 2017. Media, Culture and Society: An Introduction. 2nd ed. London: Sage Publications.

Jansson, A., 2002. The Mediatization of Consumption. Journal of Consumer Culture, 2 (1), pp.5-31. https://doi.org/10.1177/146954050200200101

Jones, A. and Oliff, J., 2007. Thinking Animation: Bridging the gap between 2D and CG. Boston: Thomson Course Technology.

Logan, K.R., 2019. Understanding Humans: The Extensions of Digital Media. Information, [online] 10 (10), art. 304. Available at: <https://www.mdpi.com/2078-2489/10/10/304> [Accessed 15 December 2022].

Mazierska, E., Gillon, L. and Rigg, T. eds., 2018. Popular Music in the Post-Digital Age: Politics, Economy, Culture and Technology. New York: Bloomsbury Academic.

McLuhan, M., 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.

Moorefield, V., 2010. The Producer as Composer: Shaping the Sounds of Popular Music. Cambridge: MIT Press.

Mozhenko, M.V., 2015. Dyhitalizatsiia media i suchasna audiovizualna kultura [Digitization of media and modern audiovisual culture]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 33, pp.91-98.

Musiienko, O., 2019. Videokhostynh yak naibilsh adaptyvnyi element audiovizualnoi kultury na suchasnomu etapi [Video hosting as the most adaptive element of audiovisual culture at the current stage]. Evropský filozofický a historický diskurz, 5 (4), pp.58-62.

Pecheranskyi, I.P., 2016. Postindustrialna kratolohiia E. Tofflera [E. Toffler's post-industrial cratology]. Philosophy and political science in the context of modern culture, 2, pp.150-160.

Pecheranskyi, I.P., 2022. Audiovizualnyi bum XX stolittia ta yoho naslidky dlia kreatyvnoi industrii [The audiovisual boom of the 20th century and its consequences for the creative industry]. In: Informatsiina osvita ta profesiino-komunikatyvni tekhnolohii XX stolittia [Information education and professional communication technologies of the 21st century], Proceedings of the XV International Scientific and Practical Conference Odessa, Ukraine, September 14-16, 2022. Odesa: Odessa Polytechnic National University, pp.102-105.

Radigales, J. and Villanueva-Benito, I., 2021. Technology, Audio-visual Adaptation and Cultural Re-education of Opera. Tripodos, 51, pp.131-142. https://doi.org/10.51698/tripodos.2021.51p131-142

Rajah, N., 2013. Art After the Internet: The Impact of the World Wide Web on Global Culture. [online] 5 November. Available at: <http://www.isoc.org/inet97/proceedings/G3/G3_1.HTM#r16> [Accessed 15 December 2022].

Samans, R., 2019. Globalization 4.0 Shaping a New Global Architecture in the Age of the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. [online] Available at: <https://www3.weforum.org/docs/WEF_Globalization_4.0_Call_for_Engagement.pdf> [Accessed 15 December 2022].

Southall, B., 2009. The Rise & Fall of EMI Records. London: Omnibus Press.

Thompson, M., 2011. The Evolution and Decline of the Traditional Recording Studio. Interview by Philip Kirby, 17th August 2011 GMT 16:30.

Toffler, A., 1980. The Third Wave. New York: Morrow.

Tormakhova, A.M., 2020. Napriamok K-ror ta yoho rol u konteksti suchasnoi audiovizualnoi kultury [The direction of K-ror and its role in the context of modern audiovisual culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, pp.14-19.

Tschmuck, P., 2006. Creativity and Innovation in the Music Industry. Dordrecht: Springer.

Tunali, T., 2016. Net Art and Activism Net Art and Activism. Studies in Visual Arts and Communication: an international journal, [online] 3 (1), pp.1-8. Available at: <https://journalonarts.org/wp-content/uploads/2016/12/SVACij_Vol3_No1-2016-Tijen-Tunali-Net-Art-and-Activism.pdf> [Accessed 15 December 2022].

Uchechukwu, N., Nnamdi, C.N., Nweze, C.N. and Charles, U.N., 2021. Recent Progress and Applications of Industries 4.0 in Nano Era In: A Review. Advances in Robotics & Mechanical Engineering, [online] 3 (2), pp.278-290. Available at: <https://lupinepublishers.com/robotics-mechanical-engineering-journal/pdf/ARME.MS.ID.000159.pdf> [Accessed 15 December 2022].

Wright, J.A., 2005. Animation Writing and Development. From Script Development to Pitch. New York: Focal Press.

Yancheva, Y., 2013. Rock Subculture In a Small Town – Forms and Strategies of Identication. Euxeinos - Governance and Culture in the Black Sea Region, 11, pp.17-28.

Yoon, H., 2008. The Animation Industry: Technological Changes, Production Challenge, and Glogal Shifts. Dissertation, Doctor of Philosophy. The Ohio State University.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-30

Як цитувати

Печеранський, І. (2023). Культуротворчий потенціал аудіовізуальних технологій у масовому мистецтві другої половини XX – початку XXI століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 6(1), 92–104. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279253

Номер

Розділ

ОПЕРАТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ