Режисерські прийоми відтворення культури цирку на екрані та арені

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279234

Ключові слова:

культура, аудіовізуальне мистецтво, цирк, режисура, арена, режисерські прийоми, циркова творчість

Анотація

Мета дослідження – розширити наукові уявлення про значущість культури циркової та екранної режисури в системі гуманітарного знання. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід, базований на використанні таких загальнонаукових методів, як індукція, дедукція, ототожнення, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез – для визначення культури режисури як універсального різновиду художньо-естетичної та творчо-виробничої діяльності. Ці методи дали змогу опрацювати фактологічну базу відтворення циркових постановок на екрані та арені. Методи систематизації та узагальнення були використані для аргументації оригінальності циркової режисури в контексті аудіовізуального мистецтва. Типологічний метод було вжито для розгляду спільних художніх принципів у творчих пошуках режисерів циркового та екранного мистецтва. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні культури режисерської професії як універсального різновиду мистецької діяльності; виокремленні та глибокому аналізі чинників, що впливають на художньо-естетичний потенціал адаптації циркової вистави на екрані; виявленні специфічних канонів побудови кіно- і телевізійних стрічок, базованих на цирковій творчості; в уточненні взаємовпливу циркового й екранного мистецтв у розвитку культури режисури; розширенні наукових знань про місце та роль екранної й циркової режисури в системі гуманітарного знання на сучасному етапі суспільного розвитку; визначенні режисури як універсального багатовекторного різновиду художньо-естетичної, творчо-виробничої, морально-етичної, виховної діяльності. Висновки. Обґрунтовано, що творчість кіно- і телевізійних режисерів розвиває й розширює знання про циркове мистецтво, дає поштовх для розвитку творчості режисерів та виконавців цирку в екранному просторі. Матеріали наукової статті збагачують арсенал знань щодо специфіки виробництва та поширення циркових вистав засобами екранних мистецтв в соціумі й можуть бути застосовані в навчальних курсах, під час створення навчально-методичної літератури з історії та практики цирку, теорії та історії кіномистецтва і телебачення, режисури, продюсування.

Біографія автора

Галина Погребняк, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент; професор кафедри режисури та акторської майстерності імені народної артистки України Лариси Хоролець

Посилання

Adamson Andrew, 2020. Filmportal.de. [online] Available at: <https://www.filmportal.de/person/andrew-adamson> [Accessed 18 January 2023].

Adrian, P., 1984. Cirque au cinéma, cinéma au cirque. Collection "L'Encyclopédie du cirque”. Paris: Édition P. Adrian.

BAFTA Film Award, 2010. IMDb, [online] Available at: <https://www.imdb.com/event/ev0000123/2010/1/> [Accessed 17 January 2023].

Davis, D., 2009. N.Y. Online Critics like ‘Avatar’. Variety, [online] 14 December. Available at: <https://variety.com/article/VR1118012762.html> [Accessed 17 January 2023].

Elkin, S. 2019. "KA" Cirque Du Soleil: chudo fantazii i tekhnologii ["KA" cirque du soleil: Miracle of fantasy and technology]. The Reklama. [online] Available at: <https://thereklama.com/ka-cirque-du-soleil-chudo-fantazii-tekhnologiy/> [Accessed 17 January 2023].

Ford, H., 2016. Moie zhyttia ta robota [My life and work]. Translated from English by U. Jaman. Kyiv: Nash format.

Frolov, A., 2020. Cirque du Soleil: Skazochnyi mir v 3D | Retcenziia [Cirque du soleil: Fairytale world in 3D | Review]. Cineast, [online] 30 March. Available at: <https://cineast.com.ua/2020/03/30/cirque-du-soleil-worlds-away-review/> [Accessed 17 January 2023].

Gunning, T., 2006. The Cinema of Attraction[s]: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. In: The Cinema of Attractions Reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press, [online] pp.381-388. Available at: <https://www.coursehero.com/file/38361339/Tom-Gunning-The-Cinema-of-Attractions-Early-Film-Its-Spectator-and-the-Avant-Gardepdf/> [Accessed 17 January 2023].

Laliberte, G., 2007. Founder and CEO, Cirque du Soleil. EY. [online] Available at: <https://www.ey.com/en_gl/weoy/past-winners/guy-laliberte> [Accessed 24 January 2023].

Lehmann, M., 2012. Cirque du Soleil: Worlds Away: Tokyo Review. The Hollywood Reporter, [online] 20 October. Available at: <https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-reviews/cirque-du-soleil-worlds-away-381450/> [Accessed 09 January 2023].

Montgomery, S., 2010. Christoph Waltz+Mo’Nique: Critics Awards’ Clean Sweep. Alt Film Guide. [online] Available at: <https://www.altfg.com/film/christoph-waltz-monique/> [Accessed 14 January 2023].

Musienko, O.S., 2018. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostey̆. Kinematohraf XX stolittia [Modernism & avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos.

Pershko, O. 2012. Zhyvaia feeryia. Retsenziia na film: Tsyrk diu Solei: Kazkovyi svit 3D [Living extravaganza. Movie review: Cirque du Soleil: Fairytale World 3D]. Kino-teatr.ua, [online] 20 December. Available at: <https://kino-teatr.ua/uk/review/Cirque-du-Soleil-Worlds-Away-2046.phtml> [Accessed 09 January 2023].

Pospelov, O., 2019a. Tsyrkove mystetstvo u prostori ta chasi: vid Kolizeiu do Amfiteatru Estli; vid skomorokhiv do suchasnosti [Circus Art in Space and Time: From the Coliseum to the Astley Amphitheatre; from buffoons to modern times. Ukrainian culture: past, present, ways of development]. Ukrainian culture: past, modern and ways of development, [online] 30, pp.14-21. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/340444629_Cirkove_mistectvo_u_prostori_ta_casi_vid_kolizeu_do_amfiteatru_estli_vid_skomorohiv_do_sucasnsti> [Accessed 06 January 2023].

Pospelov, O., 2019b. Tsyrkove mystetstvo u naukovomu dyskursi (kinets XVIII - XІX st.) [Circus art in scientific discourse (end of XVIII - XIX centuries)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [online] 40, pp.57-65. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/334664979_CIRKOVE_MISTECTVO_U_NAUKOVOMU_DISKURSI_KINEC_XVIII_-_HIH_ST> [Accessed 08 January 2023].

Pozharska, O.Iu., 2017. Tsyrk yak predmet humanitarnoho naukovoho analizu [Circus as a subject of humanitarian scientific analysis]. International Journal Culturology. Philology. Musicology, 1(8), pp.82-86.

Puchkov, A., 2021. Tryvkyi troling trykstera: Metadramaturhiia Oleksandra Korniichuka [The trickster's continuous trolling: Metadramaturgy of Oleksandr Korniychuk]. Kyiv: Dukh i litera.

Romanenkova, Yu.V., 2020a. Suchasna ukrainska tsyrkova shkola yak instrument prezentuvannia krainy u svitovomu kulturnomu prostori [Modern Ukrainian circus school as a tool for presenting the country in the world cultural space]. Young Scientist, 3 (79), pp.69-73. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-3-79-16

Romanenkova, Yu.V., 2020b Suchasne tsyrkove mystetstvo yak pole dlia borotby zi stereotypamy [Modern circus art as a field for combating stereotypes]. ART-platFORMA, [online] 1, pp.69-93. Available at: <https://art-platforma.kmaecm.edu.ua/index.php/art1/article/view/10> [Accessed 10 January 2023].

Scott, A.O., 2012. Almost Like Being in Vegas. The New York Times, [online] 20 December. Available at: <https://www.nytimes.com/2012/12/21/movies/cirque-du-soleil-worlds-away-in-3-d.html?partner=rss&emc=rss&_r=0> [Accessed 10 January 2023].

Segers, F., 2010. "Avatar" top film overseas for 10th weekend. Reuters. [online] Available at: <https://www.reuters.com/article/idUSTRE61L0XF20100222> [Accessed 17 January 2023].

Skurativskyi, V. 2018. Portret kinoznavtsi zamist peredmovy [Portrait of a film scholar instead of a preface]. In: Modernizm @ avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf XX stolittia [Modernism @ avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos, pp.13-20.

Stanislavska, K.I., 2011. Evoliutsiia tsyrku: vid kinnykh perehoniv do teatralizovanoi mystetskoi formy [The evolution of the circus: from horse racing to a theatrical art form]. Kultura Ukrainy, [online] 35, pp.193-201. Available at: <https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura35/22.pdf.> [Accessed 08 January 2023].

Stanislavska, K.I., 2016. Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and performing forms of modern culture]. 2nd ed. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.

Stanislavska, K.I., 2021. Vydovyshchni formy u suchasnii kulturi [Spectacular forms in modern culture]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 29, pp.85-90.

Williams, D.E., 2009. "Avatar" director James Cameron back in spotlight. Reuters. [online] Available at: <https://www.reuters.com/article/idUSTRE5BH0RW20091218> [Accessed 12 January 2023].

Winners & Nominees, 2010. Golden Globe Awards. [online] Available at: <https://www.moviefone.com/golden-globes/nominee-winner/> [Accessed 18 January 2023].

Zhukovin, O.V., 2015. Mystetstvo triuku u konteksti vydovyshchnoi kultury [Trick Art in the Context of Spectacle Culture]. Abstract of the dissertation of the candidate of art studies. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.

Zhuravlova, L., 2012. Premiery Tsyrk diu Solei: dyvo velykym planom. Khoch by yakym vsesvitno vidomym buv Cirgue du Soleil, ta shcho mozhe buty uspishnishym za tyrazhovani dyva Hollivudu? [Cirque du Soleil premieres: a close-up miracle. No matter how world-famous Cirgue du Soleil is, what could be more successful than the replicated wonders of Hollywood?]. ZN.UA, [online] 21 December. Available at: <https://zn.ua/ukr/ART/premeri__tsirk_dyu_soley_divo_velikim__planom_.html> [Accessed 08 January 2023].

Zubavina, I.B., 2021. Ontolohiia virtualnoho prostoru: Ekranoznavchi zshytky [Ontology of virtual space: Ekranosnachchi notebooks]. Odesa: Helvetyka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-30

Як цитувати

Погребняк, Г. (2023). Режисерські прийоми відтворення культури цирку на екрані та арені. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 6(1), 47–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279234

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ