Режисерські прийоми відтворення культури цирку на екрані та арені
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279234Ключові слова:
культура, аудіовізуальне мистецтво, цирк, режисура, арена, режисерські прийоми, циркова творчістьАнотація
Мета дослідження – розширити наукові уявлення про значущість культури циркової та екранної режисури в системі гуманітарного знання. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід, базований на використанні таких загальнонаукових методів, як індукція, дедукція, ототожнення, комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез – для визначення культури режисури як універсального різновиду художньо-естетичної та творчо-виробничої діяльності. Ці методи дали змогу опрацювати фактологічну базу відтворення циркових постановок на екрані та арені. Методи систематизації та узагальнення були використані для аргументації оригінальності циркової режисури в контексті аудіовізуального мистецтва. Типологічний метод було вжито для розгляду спільних художніх принципів у творчих пошуках режисерів циркового та екранного мистецтва. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні культури режисерської професії як універсального різновиду мистецької діяльності; виокремленні та глибокому аналізі чинників, що впливають на художньо-естетичний потенціал адаптації циркової вистави на екрані; виявленні специфічних канонів побудови кіно- і телевізійних стрічок, базованих на цирковій творчості; в уточненні взаємовпливу циркового й екранного мистецтв у розвитку культури режисури; розширенні наукових знань про місце та роль екранної й циркової режисури в системі гуманітарного знання на сучасному етапі суспільного розвитку; визначенні режисури як універсального багатовекторного різновиду художньо-естетичної, творчо-виробничої, морально-етичної, виховної діяльності. Висновки. Обґрунтовано, що творчість кіно- і телевізійних режисерів розвиває й розширює знання про циркове мистецтво, дає поштовх для розвитку творчості режисерів та виконавців цирку в екранному просторі. Матеріали наукової статті збагачують арсенал знань щодо специфіки виробництва та поширення циркових вистав засобами екранних мистецтв в соціумі й можуть бути застосовані в навчальних курсах, під час створення навчально-методичної літератури з історії та практики цирку, теорії та історії кіномистецтва і телебачення, режисури, продюсування.
Посилання
Adamson Andrew, 2020. Filmportal.de. [online] Available at: <https://www.filmportal.de/person/andrew-adamson> [Accessed 18 January 2023].
Adrian, P., 1984. Cirque au cinéma, cinéma au cirque. Collection "L'Encyclopédie du cirque”. Paris: Édition P. Adrian.
BAFTA Film Award, 2010. IMDb, [online] Available at: <https://www.imdb.com/event/ev0000123/2010/1/> [Accessed 17 January 2023].
Davis, D., 2009. N.Y. Online Critics like ‘Avatar’. Variety, [online] 14 December. Available at: <https://variety.com/article/VR1118012762.html> [Accessed 17 January 2023].
Elkin, S. 2019. "KA" Cirque Du Soleil: chudo fantazii i tekhnologii ["KA" cirque du soleil: Miracle of fantasy and technology]. The Reklama. [online] Available at: <https://thereklama.com/ka-cirque-du-soleil-chudo-fantazii-tekhnologiy/> [Accessed 17 January 2023].
Ford, H., 2016. Moie zhyttia ta robota [My life and work]. Translated from English by U. Jaman. Kyiv: Nash format.
Frolov, A., 2020. Cirque du Soleil: Skazochnyi mir v 3D | Retcenziia [Cirque du soleil: Fairytale world in 3D | Review]. Cineast, [online] 30 March. Available at: <https://cineast.com.ua/2020/03/30/cirque-du-soleil-worlds-away-review/> [Accessed 17 January 2023].
Gunning, T., 2006. The Cinema of Attraction[s]: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. In: The Cinema of Attractions Reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press, [online] pp.381-388. Available at: <https://www.coursehero.com/file/38361339/Tom-Gunning-The-Cinema-of-Attractions-Early-Film-Its-Spectator-and-the-Avant-Gardepdf/> [Accessed 17 January 2023].
Laliberte, G., 2007. Founder and CEO, Cirque du Soleil. EY. [online] Available at: <https://www.ey.com/en_gl/weoy/past-winners/guy-laliberte> [Accessed 24 January 2023].
Lehmann, M., 2012. Cirque du Soleil: Worlds Away: Tokyo Review. The Hollywood Reporter, [online] 20 October. Available at: <https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-reviews/cirque-du-soleil-worlds-away-381450/> [Accessed 09 January 2023].
Montgomery, S., 2010. Christoph Waltz+Mo’Nique: Critics Awards’ Clean Sweep. Alt Film Guide. [online] Available at: <https://www.altfg.com/film/christoph-waltz-monique/> [Accessed 14 January 2023].
Musienko, O.S., 2018. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostey̆. Kinematohraf XX stolittia [Modernism & avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos.
Pershko, O. 2012. Zhyvaia feeryia. Retsenziia na film: Tsyrk diu Solei: Kazkovyi svit 3D [Living extravaganza. Movie review: Cirque du Soleil: Fairytale World 3D]. Kino-teatr.ua, [online] 20 December. Available at: <https://kino-teatr.ua/uk/review/Cirque-du-Soleil-Worlds-Away-2046.phtml> [Accessed 09 January 2023].
Pospelov, O., 2019a. Tsyrkove mystetstvo u prostori ta chasi: vid Kolizeiu do Amfiteatru Estli; vid skomorokhiv do suchasnosti [Circus Art in Space and Time: From the Coliseum to the Astley Amphitheatre; from buffoons to modern times. Ukrainian culture: past, present, ways of development]. Ukrainian culture: past, modern and ways of development, [online] 30, pp.14-21. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/340444629_Cirkove_mistectvo_u_prostori_ta_casi_vid_kolizeu_do_amfiteatru_estli_vid_skomorohiv_do_sucasnsti> [Accessed 06 January 2023].
Pospelov, O., 2019b. Tsyrkove mystetstvo u naukovomu dyskursi (kinets XVIII - XІX st.) [Circus art in scientific discourse (end of XVIII - XIX centuries)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [online] 40, pp.57-65. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/334664979_CIRKOVE_MISTECTVO_U_NAUKOVOMU_DISKURSI_KINEC_XVIII_-_HIH_ST> [Accessed 08 January 2023].
Pozharska, O.Iu., 2017. Tsyrk yak predmet humanitarnoho naukovoho analizu [Circus as a subject of humanitarian scientific analysis]. International Journal Culturology. Philology. Musicology, 1(8), pp.82-86.
Puchkov, A., 2021. Tryvkyi troling trykstera: Metadramaturhiia Oleksandra Korniichuka [The trickster's continuous trolling: Metadramaturgy of Oleksandr Korniychuk]. Kyiv: Dukh i litera.
Romanenkova, Yu.V., 2020a. Suchasna ukrainska tsyrkova shkola yak instrument prezentuvannia krainy u svitovomu kulturnomu prostori [Modern Ukrainian circus school as a tool for presenting the country in the world cultural space]. Young Scientist, 3 (79), pp.69-73. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-3-79-16
Romanenkova, Yu.V., 2020b Suchasne tsyrkove mystetstvo yak pole dlia borotby zi stereotypamy [Modern circus art as a field for combating stereotypes]. ART-platFORMA, [online] 1, pp.69-93. Available at: <https://art-platforma.kmaecm.edu.ua/index.php/art1/article/view/10> [Accessed 10 January 2023].
Scott, A.O., 2012. Almost Like Being in Vegas. The New York Times, [online] 20 December. Available at: <https://www.nytimes.com/2012/12/21/movies/cirque-du-soleil-worlds-away-in-3-d.html?partner=rss&emc=rss&_r=0> [Accessed 10 January 2023].
Segers, F., 2010. "Avatar" top film overseas for 10th weekend. Reuters. [online] Available at: <https://www.reuters.com/article/idUSTRE61L0XF20100222> [Accessed 17 January 2023].
Skurativskyi, V. 2018. Portret kinoznavtsi zamist peredmovy [Portrait of a film scholar instead of a preface]. In: Modernizm @ avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf XX stolittia [Modernism @ avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos, pp.13-20.
Stanislavska, K.I., 2011. Evoliutsiia tsyrku: vid kinnykh perehoniv do teatralizovanoi mystetskoi formy [The evolution of the circus: from horse racing to a theatrical art form]. Kultura Ukrainy, [online] 35, pp.193-201. Available at: <https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura35/22.pdf.> [Accessed 08 January 2023].
Stanislavska, K.I., 2016. Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and performing forms of modern culture]. 2nd ed. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.
Stanislavska, K.I., 2021. Vydovyshchni formy u suchasnii kulturi [Spectacular forms in modern culture]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 29, pp.85-90.
Williams, D.E., 2009. "Avatar" director James Cameron back in spotlight. Reuters. [online] Available at: <https://www.reuters.com/article/idUSTRE5BH0RW20091218> [Accessed 12 January 2023].
Winners & Nominees, 2010. Golden Globe Awards. [online] Available at: <https://www.moviefone.com/golden-globes/nominee-winner/> [Accessed 18 January 2023].
Zhukovin, O.V., 2015. Mystetstvo triuku u konteksti vydovyshchnoi kultury [Trick Art in the Context of Spectacle Culture]. Abstract of the dissertation of the candidate of art studies. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.
Zhuravlova, L., 2012. Premiery Tsyrk diu Solei: dyvo velykym planom. Khoch by yakym vsesvitno vidomym buv Cirgue du Soleil, ta shcho mozhe buty uspishnishym za tyrazhovani dyva Hollivudu? [Cirque du Soleil premieres: a close-up miracle. No matter how world-famous Cirgue du Soleil is, what could be more successful than the replicated wonders of Hollywood?]. ZN.UA, [online] 21 December. Available at: <https://zn.ua/ukr/ART/premeri__tsirk_dyu_soley_divo_velikim__planom_.html> [Accessed 08 January 2023].
Zubavina, I.B., 2021. Ontolohiia virtualnoho prostoru: Ekranoznavchi zshytky [Ontology of virtual space: Ekranosnachchi notebooks]. Odesa: Helvetyka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.