Символізм кольору в кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269532

Ключові слова:

колір, гама, сприйняття кольору, кольорова гама

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати сприйняття кольору глядачем та встановити роль кольорової партитури у структурі кінотвору, визначити символіку основних кольорів у тканині стрічки. Для досягнення мети окреслено такі завдання: встановити роль кольору у побудові характеру та образу персонажа; довести важливість уміння побудови та гармонійної організації кольорової гами у використанні монохроматичної системи кольорів; розглянути роль кольору та його символіку на конкретних прикладах. Методологія дослідження полягає у застосуванні таких методів: теоретичного – для аналізу кінотворів, інформаційних джерел; узагальнення впливу різних кольорів на загальну асоціацію сприйняття, формування суб’єктивного сприйняття сцен з домінуванням певного кольору з хроматичної гами; структурно-функціонального, що полягає у виокремленні із цілісної тканини кінотвору кольору як окремого елемента та визначенні його функції у конструюванні персонажів, створенні драматичного напруження тощо. Наукова новизна. Проаналізовано роль певних кольорів на прикладі сучасних проєктів, проведено детальний аналіз підбору кольорів залежно від певних завдань у різних сценах; за допомогою теоретичного аналізу картин та рецензій до них визначено чинники, які впливають на загальне враження глядача. Зібрано та систематизовано теоретичний матеріал і здійснено спробу практичного застосування теоретичних концепцій. Висновки. У статті проаналізовано багатозначність кольорової гами, використання поєднань кольору зі звуком та іншими кольорами хроматичної гами. За допомогою аналізу кінокартин встановлено роль кольору для передачі символіки, асоціацій та визначено значущість змін сприйняття.

Біографії авторів

Олександр Ковш, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач кафедри кіно-, телемистецтва

Микита Дзюба, Київський університет культури

Магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва

Посилання

Goethe, J., 1840. Theory of Colours. Translated from the German. London: John Murray. [online]. Available at: <https://archive.org/details/goethestheoryco01goetgoog/page/n6/mode/2up?view=theater> [Accessed 07 February 2022].

Herts, M., 2015. Symvolichne zobrazhennia hottie i smerti u filmakh Serhiia Paradzhanova "Tini zabutykh predkiv" i "Kolir hranatu" [Symbolic depiction of life and death in the films of Sergei Parajanov "Shadows of Forgotten Ancestors" and "The Color of a Pomegranate"]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, 10, pp.37-40.

Itten, J., 2019. Kunst der Farbe: subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Berlin: Christophorus.

Kolir v kinovyrobnytstvi vid natiaku do yaskravoho symvolizmu, sei-khai [Color in film production from a hint to vivid symbolism, say hi], n. d. Jak.koshachek. [online] Available at: <https://jak.koshachek.com/articles/kolir-v-kinovirobnictvi-vid-natjaku-do-jaskravogo.html> [Accessed 07 February 2022].

"Tini zabutykh predkiv" u chervonykh tonakh ["Shadows of Forgotten Ancestors" in Red Tones], 2016. Bloh turystychnoi ahentsii Okraina. [online] 11 April. Available at: <https://www.okraina.com.ua/blog/prikarpate/tini-zabutih-predkiv-u-chervonih-tonah> [Accessed 07 February 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22

Як цитувати

Ковш, О., & Дзюба, М. (2022). Символізм кольору в кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 5(2), 207–215. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269532

Номер

Розділ

ОПЕРАТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ