Жанр мок’юментарі як кінематографічний феномен доби постмодерну
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269523Ключові слова:
мок’юментарі, документальне кіно, іронія, сатира, постмодерн, критичне мисленняАнотація
Мета дослідження – проаналізувати форми художнього втілення мок’юментарі як кінематографічного феномену епохи постмодерну. Відповідно до мети поставлені такі завдання: проаналізувати порівняно новий для галузі кіномистецтва жанр мок’юментарі; дослідити передумови формування жанру, визначити формальні жанрові характеристики та специфічний інструментарій мок’юментаристів; проаналізувати стилістичну та функціональну еволюцію фільмів-мок’юментарі протягом другої половини ХХ – початку ХХІ ст.; встановити чинники, що забезпечили зростання популярності жанру за доби постмодерну. Методологія дослідження полягає у застосуванні таких теоретичних методів: аналізу феномену мок’юментарі для визначення засадничих характеристик жанру; методу порівняння щодо функцій ігрового та неігрового кіно; методу узагальнення спільних для всіх галузей культури періоду постмодерну процесів та тенденцій; методу абстрагування щодо художніх засобів, які однаково характерні як для документального кіно, так і для кіножанру мок’юментарі. Також використано системний принцип, а саме структурно- функціональний підхід для розгляду окремих елементів жанру мок’юментарі і їх зв’язку як складових частин у межах жанру. Наукова новизна зумовлена зверненням до феномену мок’юментарі саме у контексті постмодерну та проведенням детального аналізу характерних жанрових ознак. Також у дослідженні виокремлено причини появи нового жанру та зростання його популярності. Висновки. У статті проаналізовано причини появи жанру мок’юментарі та зростання його популярності протягом другої половини ХХ – початку ХХІ ст. За допомогою аналізу окремих зразків жанру виявлено його характерні стилістичні та технічні риси, сформульовано підкатегорії жанру та інструментарій мок’юментаристів. Визначено роль жанру мок’юментарі у розвитку сучасного кіномистецтва.
Посилання
Bradshaw, P., 2006. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan– review. The Guardian, [online] 27 October. Available at: <https://www.theguardian.com/film/2020/oct/21/borat-subsequent-moviefilm-review-sacha-baron-cohen-trump> [Accessed 13 September 2022].
Chaika, M., 2018. Zhanr mokiumentari: mystetstvoznavchyi aspect [The genre of mockumentaries: an art history aspect]. Youth and Market, 12, pp.142-149.
Chaika, M., 2019. Manipuliatyvni mozhlyvosti ta mimikriia zhanru mokiumentari: analiz filmiv [Manipulative possibilities and mimicry of the mockumentary genre: film analysis]. Innovatsiina pedahohika, [e-journal] 18 (3), pp.94-98. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-3-20.
Chmil, H., 2020. Liudyna – ekran: vizualna antropolohiia (post)suchasnosti [Man – screen: visual anthropology of (post)modernity]. Kyiv: Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy.
Doherty, T., 2003. The Sincerest Form of Flattery: A Brief History of the Mockumentary. Cinéaste, [online] 28 (4), pp.22-24. Available at: <https://www.jstor.org/stable/41689633?refreqid=excelsior%3Ae986e964635274c49f9e7e94887baa8b> [Accessed 13 September 2022].
Eitzen, D., 1995. When Is a Documentary?: Documentary as a Mode of Reception. Cinema Journal, 35, pp.81-102. https://doi.org/10.2307/1225809
Korobko, V.I., 2017. Kharakterystyka televiziinoi dokumentalistyky u dyskursi zhurnalistykoznavstva ta yii formy. Science and Education a New Dimension [Characteristics of television documentaries in the discourse of journalism and its forms. Science and Education a New Dimension]. Humanities and Social Sciences, V (23/1) (139), pp.57-60.
Kozloff, S., 2000. Overhearing Film Dialogue. Berkeley: University of California Press. [online] Available at: <https://www.ucpress.edu/book/9780520221383/overhearing-film-dialogue> [Accessed 13 September 2022].
Nichols, B., 1991. Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary. Bloomington: Indiana University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv32bm1p2
Roscoe, J., 2001. Faking it: Mock-documentary and the subversion of factuality. Manchester: Manchester University Press.
Skurativskyi, V., 2020. Skurativskyi u KINO-KOLI (1997–2008) [Skurativskyi in KINO-KOLI (1997– 2008)]. Kyiv: Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.