Насильство в контексті історії світового кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178

Ключові слова:

насильство на екрані, жорстокість в мистецьких творах, кінематограф, історія

Анотація

Мета дослідження розглянути феномен насильства на екрані в його історичному розвитку; окреслити панівні у сучасному кінодискурсі погляди на проблеми насильства та особливості його сприйняття широкою аудиторією. Методологія дослідження. Для виконання поставленої мети було застосовано методи аналізу і синтезу – для виокремлення певних частин загальної проблеми, їх вивчення та конструювання повного уявлення про предмет дослідження; історичний метод – для характеристики розуміння кожної категорії на різних етапах розвитку науки. Наукова новизна полягає у комплексному висвітленні проблематики в динаміці розвитку насилля в контексті історичного розквіту кінематографу. Набуло подальшого розвитку знання про дискусію щодо впливу насильства на аудиторію. Практичне значення дослідження полягає у його відкритості для використання в діяльності теоретиків, істориків, режисерів, сценаристів та інших фахівців з питань кіномистецтва. Окрім цього, результати дослідження доцільно використовувати у процесі навчання спеціалістів різних галузей, пов’язаних з кіномистецтвом та культурологією. Висновки. У статті проаналізовано висвітлення теми на екрані, яка доводить, що до 1920-х рр. жорстокість не стає частиною мейнстриму і використовується в поодиноких мистецьких творах з метою укріплення загальнолюдських цінностей. Показово, що ці стрічки не мають комерційного успіху і шокують публіку. Після двох світових воєн насильство уже не справляє такого враження на публіку. Воно повертається на екрани, поступово нарощуючи свою інтенсивність. Тоді, коли у повоєнні роки насильство ілюструвало реальні ситуації, у 60-ті воно стає потужним виразним засобом і помалу доходить до самопародіювання у слешерах 80-х, коли самі режисери не сприймають його інакше, ніж засіб для розваги публіки.

Біографії авторів

Христина Баталіна, Київський університет культури

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри кіно-, телемистецтва

Наталія Костюк, Муніципальний заклад вищої освіти «Київська Академія мистецтв»

Доктор мистецтвознавства, доцент, професор кафедри музично-сценічного мистецтва

Посилання

Aleksandrov, P., 2010. Suchasni kinozhakhy: strashna kazka chy zhakhlyva realnist? [Modern horror movies: a scary tale or a horrible reality?]. Detektor media, [online] 19 November. Available at: <https://ms.detector.media/profstandarti/post/10876/2010-11-19-suchasni-kinozhakhy-strashna-kazka-chy-zhakhlyva-realnist/> [Accessed 06 February 2022].

Sadul, Zh., 1982. Poslevoennye gody v stranakh Evropy (1919-1929) [Post-war years in European countries (1919-1929)]. In: Vseobshchaia istoriia kino [General history of cinema]. Moscow: Iskusstvo.

Sidorenko, I.N., 2015. Nasilie kak destruktciia prirody cheloveka v filosofii E. Fromma [Violence as the destruction of human nature in the philosophy of E. Fromm]. Trudy BGTU, 5 (178), pp.109-112.

Sobchak, V., 2006. Goroda na kraiu vremeni: urbanisticheskaia kinofantastika [Cities on the Edge of Time: Urban Film Science Fiction]. In: Fantasticheskoe kino. Epizod pervyi [Fantastic movie. Episode one]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, pp.104-123.

Fromm, E., 1999. Anatomiia chelovecheskoi destruktivnosti [Anatomy of human destructiveness]. Translation from English by E. M. Telyatnikov and T. V. Panfilov. Minsk: Popurri.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-01

Як цитувати

Баталіна, Х., & Костюк, Н. (2022). Насильство в контексті історії світового кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ