Людина та природа у документальному кінематографі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257175Ключові слова:
документальний фільм, авторське кіно, аудіовізуальні образи, природа, людина, монтаж, звукАнотація
Мета дослідження – дослідити особливості взаємодії людини та природи у документальному кінематографі; встановити певні драматургічні прийоми і особливості авторського документального кіно екологічної тематики на прикладі творчості провідних майстрів. Методи дослідження включають порівняльний, фактологічний та історичний аналіз. Для спостереження були обрані кінострічки, у яких найяскравіше виявилися авторські концепції створення документального кіно на тему взаємодії людини та природи. Історико-порівняльний метод розширив пошук джерел для створення об’єктивної історичної картини та часу, в якому відбувалися події. Проблемно-хронологічний метод вивчення історичної дійсності дозволив зіставити документальну хроніку різних років, а також простежити наслідки її соціально-культурного та ідеологічного впливу на свідомість людей. Наукова новизна: проаналізовано драматургічні прийоми та особливості, які тією чи іншою мірою актуальні та релевантні саме у фільмах на тему взаємодії людини та природи. Встановлено, що у фільмах на обрану тематику формується своєрідний кінопростір та складний, багатоплановий образ героя, який не обов’язково є людиною (природа як головний герой). Всі ці можливості та прийоми потребують спеціального аналізу та осмислення. Висновки. Проаналізовано режисерське прагнення вийти за традиційне хронікальне сприйняття екранного документа, перетворити його на метафоричний знак, створити цілеспрямований авторський монолог, маніпулюючи екранними знаками – ієрогліфами. Розглянуто монтажні засоби – послідовне виведення з автоматизму сприйняття екранного матеріалу через відсторонення деяких засобів зображення: експресія ракурсу, парадоксальність композицій, вибір розміру об’єктів, зміна швидкості знімання, світлотональні та колористичні акценти.
Посилання
Bernard, Sh., 2007. Documentary Storytelling. Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films. Amsterdam: Elsevier.
Bezugly, A., 2018. Prostranstvo smyslov v dokumentalnom kinematografe [The space of meanings in documentary cinema]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, [online] 23, pp.3-6. Available at: <https://hdl.handle.net/11300/11834> [Accessed 20 August 2021].
Eisenstein, S.M., 2006. Neravnodushnaia priroda [Indifferent nature]. Moscow: Muzei kino: Eizenshtein-tcentr. T. 2. O stroenii veshchei [About the structure of things].
Grindstaff, L., 2005. "Realnoe televidenie" i politika sotcialnogo kontrolia ["Real TV" and the politics of social control]. In: Massovaia kultura: sovremennye zapadnye issledovaniia [Popular Culture: Contemporary Western Studies]. Translation from English by V.A. Roads. Moscow: Fond nauchnykh issledovanii "Pragmatika kultury".
Iampolski, M., 1988. Skhema? Svobodnaia stikhiia! O tvorcheskom metode A. Peleshiana, Ilia Vaisfeld, Viktor Shklovskii, Iurii Lotman [Scheme? Free element! On the creative method of A. Peleshyan, Ilya Vaysfeld, Viktor Shklovsky, Yuri Lotman]. Iskusstvo kino, 4, pp.60-71.
Peleshyan, A.A., 1988. Moe kino [My cinema]. Yerevan: Sovetakan Grokh.
Prozhyko, G.S., 2011. Khudozhestvennye ambitcii ekrannogo dokumenta na rubezhe vekov [Artistic ambitions of the screen document at the turn of the century]. Vestnik VGIK, [e-journal] 3(2), pp.24-44. DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK31.
Rabiger, M., 2008. Directing Film Techniques And Aesthetics. Burlington: Focal Press.
Rosenthal, A., 2000. Sozdanie kino i videofilmov kak uvlekatelnyi biznes [Film and video production as an exciting business]. Moscow: Triumf, ERA.
Trusevych, E.S., 2010. Dramaturgicheskie osobennosti ekologicheskogo filma [Dramatic features of an ecological film]. Vestnik VGIK, [e-journal] 2(3), pp.138-153. DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK23.
Turkavi, M., 2014. Dokumentalne kino: istoriia pytannia [Documentary film: the history of the issue]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, [online] 8, pp.97-101. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2014_8_19> [Accessed 15 May 2021].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.