Саундтрек в сучасному кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235086

Ключові слова:

музика, кіномузика, саундтрек, образ, кіно

Анотація

Мета дослідження полягає у різносторонньому аналізі популярних прикладів музики сучасного кіно для визначення особливостей її взаємодії з різними елементами екранного тексту з урахуванням прикладної природи й застосуванням різних актуальних підходів до вивчення саундтреків. Методологія дослідження полягає у застосуванні комплексу методів теоретичного аналізу кіномузики, їх взаємодії з внутрішніми та зовнішніми чинниками впливу на формування образно-емоційної сфери глядача в умовах цілеспрямованого сприймання сюжетної лінії сучасного кіно. Наукова новизна. Вперше проаналізовано особливості функціонування музики в сучасному кіно, виявлено основні тенденції розвитку кіномузики в соціокультурних умовах сучасності, а також розглянуто кіномузику з позицій глядача як «неідеального» оцінювача саундтреків в сучасному кіно. Висновки. У статті за допомогою різних методологічних підходів доведено, що кіномузика в межах взаємодії з екранним текстом проявляє себе як вагомий інструмент, розширюючи художній простір кінострічки. Кіномузика може виходити за межі прямої акустичної інформації, віддзеркалюючи наративний та концептуальний складники витвору мистецтва. Практичними прикладами прояву сучасної кіномузики є застосування тембральних фарб як інструменту розкриття контексту подій, часу, образу героя; засобів лейтмотиву; експериментів з технічною стороною звуку через розширення уявного простору екрану. Основні тенденції розвитку кіномузики в соціокультурних умовах сучасності зумовлюються виходом саундтреків за межі суто практичного інструменту кіно. Сучасний саундтрек займає вагому частину культурного простору музики та культури загалом. Такому положенню сприяє концептуальний підхід композитора, стильова цілісність роботи та відносна самостійність саундтреку в загальному культурному просторі. Оцінка саундтреків надається глядачами й залежить від їх естетичних уподобань та рівня музичного «досвіду». Саундтреки повинні відповідати вимогам сучасного кіномистецтва та загального культурного простору, що сприяє досягненню успіху стрічки.

Біографії авторів

Тетяна Юник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Микола Царев, Київський університет культури

Магістрант кафедри кіно-, телемистецтва

Посилання

Khokhlova, A.L., 2017. Kognitivnyi podkhod kak perspektivnyi bazis sovremennykh nauchnykh razrabotok v sfere muzykalnogo iskusstva [Cognitive approach as a promising basis for modern scientific developments in the field of musical art]. PHILHARMONICA. International Music Journal, [e-journal] 4, pp.7-20. DOI: 10.7256/2453-613X.2017.4.25119.

Kholopova, V.N., 2015. Muzykalnaia germenevtika, muzykalnaia semantika, muzykalnoe soderzhanie: sravnenie vozmozhnostei [Musical hermeneutics, musical semantics, musical content: comparison of possibilities]. Uchenye zapiski Rossiiskoi akademii muzyki imeni Gnesinykh, [e-journal] 1, pp.20-28. DOI: 10.7256/2227-9997.2015.1.14794.

Kirillova, N.B., 2005. Mediakultura ot moderna k postmodernu [Media culture from modern to postmodern]. Moscow: Akademicheskii proekt.

Lissa, Z., 1970. Estetika kinomuzyki [Aesthetics of film music]. Translated from German by A.O. Zelenin and D.L. Karavkina. Moscow: Muzyka.

Mikheeva, Iu.V., 2014. Igra v igre: muzykalnye stilizatcii v kinematografe [Playing in the game: musical stylizations in cinema]. Filosofiia i kultura, [e-journal] 11, pp.1684-1689. DOI: 10.7256/1999-2793.2014.11.10617.

Ovsiannikova-Trel, A.A., 2016. "Muzyka v kino" kak iavlenie sovremennoi kultury (o metodologii issledovaniia) ["Music in the cinema" as a phenomenon of modern culture (on the research methodology)]. Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, [e-journal] 7, pp.467-474. DOI: 10.5937/gufv1607467O.

Sokovikov, S.S., 2015. Prostranstvo kinomuzyki i kinomuzyka v kulturnom prostranstve: populiarnaia kultura kak kontekst [The space of film music and film music in the cultural space: popular culture as a context]. Vestnik ChGAKI, [online] 4 (44), pp.36-43. Available at: <https://cyberleninka.ru/article/n/prostranstvo-kinomuzyki-i-kinomuzyka-v-kulturnom-prostranstve-populyarnaya-kultura-kak-kontekst> [Accessed 10 May 2020].

Usova, A.Iu., 2014. Kinomuzyka kak obekt muzykovedeniia: k probleme opredeleniia analiticheskikh podkhodov [Film music as an object of musicology: to the problem of defining analytical approaches]. Kiїvske muzikoznavstvo, [online] 50, pp.99-107. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/kmuz_2014_50_14> [Accessed 15 May 2020].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Юник, Т., & Царев, М. (2021). Саундтрек в сучасному кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 4(1), 67–77. https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235086

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ