Формування творчої особистості Юрія Іллєнка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170875

Ключові слова:

творча особистість, творчий феномен, сценарний талант, режисерська майстерність

Анотація

Мета дослідження - виявлення умов формування творчої особистості видатного українського режисера, сценариста й оператора Юрія Іллєнка. Перехідний період, позначений глобалізацією, ціннісними пошуками й змінами, впливає і на переосмислення поглядів людства на культурні архетипи, які є втіленням першопочаткових уявлень в процесі культурної еволюції. Варто зазначити, що діалог культур постійно перебуває у бутті сучасної людини й постає засобом взаєморозуміння між культурами. Культура будь-якого народу – це живий організм зі своїми родовими особливостями, який зберігає пам’ять і традиції предків. Кожній культурі притаманний свій власний індивідуальний культурний код – культурне несвідоме, що визначається набором образів, які пов’язані з будь-яким поняттям у свідомості людини. Це те, що приховано від власного розуміння людини, але проявляється у вчинках. Методологія дослідження базується на системному підході, на основі якого проводився аналіз особливостей формування творчої особистості Ю. Іллєнка. Також були використані проблемно-історичний метод, описово-порівняльний підхід, методи аналізу: мистецтвознавчий, порівняльно-історичний, описовий. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на основі аналізу жанрово-тематичного та художньо-естетичного розмаїття творчого доробку Ю. Іллєнка було досліджено риси його творчої особистості. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що творчий доробок Ю. Іллєнка розглядається в контексті проблем національної специфіки як українського кіно, так і усього кінематографу в цілому. Висновки. Відповідно до поставленої мети було визначено, що кіномистецтво, як особливий вид мистецтва на сучасному етапі, покликане зберегти пам’ять про культурно-історичні реалії. Довгий час традиційна культура була єдиною, яка розвивалася разом із розвитком людини. Саме тому розуміння особливостей творчої особистості Ю. Іллєнка як режисера, оператора й сценариста має велике значення для визначення національного контексту й традицій вітчизняних кінематографістів.

Біографії авторів

Hanna Chmil, Київський національний університет культури і мистецтв

Академік Національної академії мистецтв України, доктор філософських наук, доцент, професор кафедри кіно-, телемистецтва

Anna Dudchenko, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр кафедри кіно-, телемистецтва

Посилання

Baranovska, D.O., 2018. Geneza teoretychnykh kontseptsii u doslidzhenni kinovyrobnytstva yak sotsialno-ekonomichnoho fenomena [Genesis of theoretical concepts in the study of film production as a socio-economic phenomenon]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 18(1), pp.31-35.

Bezklubenko, S.D., 2004. Ukrainske kino: nacherk istorii [Ukrainian cinema: an outline of history]. Kyiv: Alterpres.

Bezpiatchuk, Zh., 2006. Slava – heroiam, a prorokam... anafema: kinorezhyser Yu. Illienko [Glory to the heroes, and to the prophets ... anathema: film director Y. Illenko]. Kino-teatr, 1, pp.53-55.

Borys, I.O., 2016. Spetsyfika roboty aktora ta rezhysera v ukrainskomu poetychnomu teatri ta kino [Specificity of the actor and director’s work in the Ukrainian poetry theater and cinema]. Kultura Ukrainy. Ceriia: Mystetstvoznavstvo, 54, pp.286-296.

Briukhovetska, L.I. ed., 2014. Serhii Paradzhanov i Ukraina [Sergey Parajanov and Ukraine]. Kyiv: Publishing House of the Kyiv-Mohyla Academy.

Briukhovetska, L.I., 1989. “…Hoholia nevytravlenyi slid”. Film Yu.Illienka «Vechir naperedodni Ivana Kupala” [“... Gogol is not etched trace.” Yulia Allenka’s film “Evening on the eve of Ivan Kupala”] Vitchyzna, 4, pp.195-199.

Briukhovetska, L.I., 2006. Rezhysura Yuriia Illienka [irector of Yuri Illenko]. Kyiv, 10, pp.184-192.

Briukhovetska, L.I., 2008. Kino chasiv svoiei yunosti [Cinema of the time of his youth]. Kyiv: Zadruha.

Briukhovetska, O.V., 2013. “Poetychne kino”: film “Tini zabutykh predkiv” u konteksti vizualnoi kultury 1960-kh rokiv [“Poetic Cinema”: The film “The Shadows of Forgotten Ancestors” in the context of the visual culture of the 1960]. Mahisterium. Kulturolohiia, 52, pp.48-54.

Malovana, V., 2006. Vidomyi kinorezhyser i kolyshnii cherkashchanyn Yurii Illienko: “Ia probuvav znimaty, yak usi. Durnia yakas vykhodyt” [Famous film director and former Cherkaschanin Yuriy Illenko: “I tried to shoot as everyone. Fool some way out”]. Pres Tsentr, 28 (48), 28 June.

Mashchenko, M., 1996. Krynytsia dlia sprahlykh: Shtrykhy do portreta Yuriia Illienka [A well for the thirsty: Strokes to the portrait of Yuriy Illenko]. Kultura i zhyttia, 19.

Pohrebniak, H.P., 1993. Yurii Illienko: Dyvosvit avtora [Yuriy Illenko: A miracle of the author]. Ukrainska kultura, 7, pp.12-13.

Sulim, A.A., 2014. Kinokrytychni studii: formy, funktsii ta metodolohichni pidkhody [Kinokriticheskie studiya: forms, functions and methodological approaches]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 44, pp.218-225.

Shulhina, A., 2014. Pershi ukrainski kinooperatory. Tvorchyi tandem Mykola Topchii – Ivan Kavaleridze [The first Ukrainian cinema operators. Creative tandem Nikolai Topciy – Ivan Kavaleridze]. Studii mystetstvoznavchi, 1, pp.69-75.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Chmil, H., & Dudchenko, A. (2019). Формування творчої особистості Юрія Іллєнка. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 2(1), 77–83. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170875

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ