Формування творчої особистості Юрія Іллєнка
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170875Ключові слова:
творча особистість, творчий феномен, сценарний талант, режисерська майстерністьАнотація
Мета дослідження - виявлення умов формування творчої особистості видатного українського режисера, сценариста й оператора Юрія Іллєнка. Перехідний період, позначений глобалізацією, ціннісними пошуками й змінами, впливає і на переосмислення поглядів людства на культурні архетипи, які є втіленням першопочаткових уявлень в процесі культурної еволюції. Варто зазначити, що діалог культур постійно перебуває у бутті сучасної людини й постає засобом взаєморозуміння між культурами. Культура будь-якого народу – це живий організм зі своїми родовими особливостями, який зберігає пам’ять і традиції предків. Кожній культурі притаманний свій власний індивідуальний культурний код – культурне несвідоме, що визначається набором образів, які пов’язані з будь-яким поняттям у свідомості людини. Це те, що приховано від власного розуміння людини, але проявляється у вчинках. Методологія дослідження базується на системному підході, на основі якого проводився аналіз особливостей формування творчої особистості Ю. Іллєнка. Також були використані проблемно-історичний метод, описово-порівняльний підхід, методи аналізу: мистецтвознавчий, порівняльно-історичний, описовий. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на основі аналізу жанрово-тематичного та художньо-естетичного розмаїття творчого доробку Ю. Іллєнка було досліджено риси його творчої особистості. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що творчий доробок Ю. Іллєнка розглядається в контексті проблем національної специфіки як українського кіно, так і усього кінематографу в цілому. Висновки. Відповідно до поставленої мети було визначено, що кіномистецтво, як особливий вид мистецтва на сучасному етапі, покликане зберегти пам’ять про культурно-історичні реалії. Довгий час традиційна культура була єдиною, яка розвивалася разом із розвитком людини. Саме тому розуміння особливостей творчої особистості Ю. Іллєнка як режисера, оператора й сценариста має велике значення для визначення національного контексту й традицій вітчизняних кінематографістів.Посилання
Baranovska, D.O., 2018. Geneza teoretychnykh kontseptsii u doslidzhenni kinovyrobnytstva yak sotsialno-ekonomichnoho fenomena [Genesis of theoretical concepts in the study of film production as a socio-economic phenomenon]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 18(1), pp.31-35.
Bezklubenko, S.D., 2004. Ukrainske kino: nacherk istorii [Ukrainian cinema: an outline of history]. Kyiv: Alterpres.
Bezpiatchuk, Zh., 2006. Slava – heroiam, a prorokam... anafema: kinorezhyser Yu. Illienko [Glory to the heroes, and to the prophets ... anathema: film director Y. Illenko]. Kino-teatr, 1, pp.53-55.
Borys, I.O., 2016. Spetsyfika roboty aktora ta rezhysera v ukrainskomu poetychnomu teatri ta kino [Specificity of the actor and director’s work in the Ukrainian poetry theater and cinema]. Kultura Ukrainy. Ceriia: Mystetstvoznavstvo, 54, pp.286-296.
Briukhovetska, L.I. ed., 2014. Serhii Paradzhanov i Ukraina [Sergey Parajanov and Ukraine]. Kyiv: Publishing House of the Kyiv-Mohyla Academy.
Briukhovetska, L.I., 1989. “…Hoholia nevytravlenyi slid”. Film Yu.Illienka «Vechir naperedodni Ivana Kupala” [“... Gogol is not etched trace.” Yulia Allenka’s film “Evening on the eve of Ivan Kupala”] Vitchyzna, 4, pp.195-199.
Briukhovetska, L.I., 2006. Rezhysura Yuriia Illienka [irector of Yuri Illenko]. Kyiv, 10, pp.184-192.
Briukhovetska, L.I., 2008. Kino chasiv svoiei yunosti [Cinema of the time of his youth]. Kyiv: Zadruha.
Briukhovetska, O.V., 2013. “Poetychne kino”: film “Tini zabutykh predkiv” u konteksti vizualnoi kultury 1960-kh rokiv [“Poetic Cinema”: The film “The Shadows of Forgotten Ancestors” in the context of the visual culture of the 1960]. Mahisterium. Kulturolohiia, 52, pp.48-54.
Malovana, V., 2006. Vidomyi kinorezhyser i kolyshnii cherkashchanyn Yurii Illienko: “Ia probuvav znimaty, yak usi. Durnia yakas vykhodyt” [Famous film director and former Cherkaschanin Yuriy Illenko: “I tried to shoot as everyone. Fool some way out”]. Pres Tsentr, 28 (48), 28 June.
Mashchenko, M., 1996. Krynytsia dlia sprahlykh: Shtrykhy do portreta Yuriia Illienka [A well for the thirsty: Strokes to the portrait of Yuriy Illenko]. Kultura i zhyttia, 19.
Pohrebniak, H.P., 1993. Yurii Illienko: Dyvosvit avtora [Yuriy Illenko: A miracle of the author]. Ukrainska kultura, 7, pp.12-13.
Sulim, A.A., 2014. Kinokrytychni studii: formy, funktsii ta metodolohichni pidkhody [Kinokriticheskie studiya: forms, functions and methodological approaches]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 44, pp.218-225.
Shulhina, A., 2014. Pershi ukrainski kinooperatory. Tvorchyi tandem Mykola Topchii – Ivan Kavaleridze [The first Ukrainian cinema operators. Creative tandem Nikolai Topciy – Ivan Kavaleridze]. Studii mystetstvoznavchi, 1, pp.69-75.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ганна Чміль, Анна Дудченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.