До питання про розмежування основних філософсько-естетичних категорій фільмів жаху

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170871

Ключові слова:

жанр, фільм жахів, категорія, жах, страх, зло, філософія

Анотація

Мета дослідження – виявити основні філософські категорії фільмів жаху, з’ясувати їх місце в системі сучасної наукової думки та окреслити принципи реалізації в жанровій структурі хорору. Методологія дослідження базується на застосуванні наступних методів: аналіз і синтез – для виокремлення певних частин загальної проблеми, їх вивчення та конструювання повного уявлення про предмет дослідження; комплексний підхід – для цілісного та різнобічного висвітлення теми, зокрема, пояснення, як обрані категорії реалізуються в жанровій структурі фільму жахів; історичний метод – для характеристики розвитку розуміння кожної категорії на різних етапах розвитку науки. Наукова новизна дослідження виникає внаслідок комплексного висвітлення проблематики в динаміці розвитку хорору і чіткій характеристиці основних категорій, зокрема «жах» і «страх», відносно їх реалізації в рамках фільмів жаху. До наукового обігу було введено нові дані про стрічки, що створені за канонами фільмів жахів. Набуло подальшого розвитку знання про жанроутворюючі елементи хорору – одного з основних жанрів у світовому кінематографі. Практичне значення дослідження полягає у його відкритості для використання в практичній діяльності теоретиків, істориків, режисерів, сценаристів та інших фахівців з питань кіномистецтва. Окрім цього, результати дослідження доцільно використовувати у процесі навчання спеціалістів різних галузей, пов’язаних з кіномистецтвом та культурологією. Висновки. У статті виокремлені категорії зла, жаху, страху, відрази та жорстокості як основні у жанровій структурі фільму жахів. З’ясовані відмінності між категоріями «жах», «страх» та іншими визначальними для фільмів жахів поняттями. Окреслено особливості реалізації розглянутих категорій у структурі фільму жахів та їх значення для виокремлення базових жанроутворюючих елементів хорору. У статті привертається особлива увага до ролі філософсько-естетичних категорій жаху та страху у питанні жанрового визначення хорору.

Біографія автора

Khrystyna Sichna, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, асистент кафедри кіно-, телемистецтва

Посилання

Bychkov, V.V., 2012. Estetika [Aesthetics]. Moscow: KNORUS.

Komm, D., 2003. Tekhnologiia ctrakha. Noveishii amerikanskii triler [Technology is a fear. The latest American thriller]. Iskusstvo kino, 4. pp.108-115.

Lankin, V.G., 2010. Osnovy estetiki [Fundamentals of aesthetics]. Tomsk.

Lishaev, S.A., 2013. Estetika drugogo [Aesthetics of the other]. Moscow: Direkt-Media.

Samokhvalova, V., 2010. Bezobraznoe: ot fenomenologii iavleniia k metodologii ego identifikatcii [Ugliness: from the phenomenology of a phenomenon to the methodology of its identification]. Estetika vchera, segodnia, vsegda, [online] 4. Available at:<http://www.intelros.ru/ pdf/estetika/4/3.pdf> [Accessed 11 February 2018].

Sorokina, A.V., 2011. Kontcept «sakralnoe» v trudakh R. Otto i M. Eliade: obshchee i razlichnoe. Religii Rossii: problemy sotcialnogo sluzheniia: sbornik materialov konferentcii, 20 oktiabria 2011 [Religions of Russia: problems of social ministry: a collection of conference materials, 20 October, 2011] Moscow: Medina, pp.344-346.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Sichna, K. (2019). До питання про розмежування основних філософсько-естетичних категорій фільмів жаху. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 2(1), 50–58. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170871

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ