До питання про розмежування основних філософсько-естетичних категорій фільмів жаху
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.1.2019.170871Ключові слова:
жанр, фільм жахів, категорія, жах, страх, зло, філософіяАнотація
Мета дослідження – виявити основні філософські категорії фільмів жаху, з’ясувати їх місце в системі сучасної наукової думки та окреслити принципи реалізації в жанровій структурі хорору. Методологія дослідження базується на застосуванні наступних методів: аналіз і синтез – для виокремлення певних частин загальної проблеми, їх вивчення та конструювання повного уявлення про предмет дослідження; комплексний підхід – для цілісного та різнобічного висвітлення теми, зокрема, пояснення, як обрані категорії реалізуються в жанровій структурі фільму жахів; історичний метод – для характеристики розвитку розуміння кожної категорії на різних етапах розвитку науки. Наукова новизна дослідження виникає внаслідок комплексного висвітлення проблематики в динаміці розвитку хорору і чіткій характеристиці основних категорій, зокрема «жах» і «страх», відносно їх реалізації в рамках фільмів жаху. До наукового обігу було введено нові дані про стрічки, що створені за канонами фільмів жахів. Набуло подальшого розвитку знання про жанроутворюючі елементи хорору – одного з основних жанрів у світовому кінематографі. Практичне значення дослідження полягає у його відкритості для використання в практичній діяльності теоретиків, істориків, режисерів, сценаристів та інших фахівців з питань кіномистецтва. Окрім цього, результати дослідження доцільно використовувати у процесі навчання спеціалістів різних галузей, пов’язаних з кіномистецтвом та культурологією. Висновки. У статті виокремлені категорії зла, жаху, страху, відрази та жорстокості як основні у жанровій структурі фільму жахів. З’ясовані відмінності між категоріями «жах», «страх» та іншими визначальними для фільмів жахів поняттями. Окреслено особливості реалізації розглянутих категорій у структурі фільму жахів та їх значення для виокремлення базових жанроутворюючих елементів хорору. У статті привертається особлива увага до ролі філософсько-естетичних категорій жаху та страху у питанні жанрового визначення хорору.Посилання
Bychkov, V.V., 2012. Estetika [Aesthetics]. Moscow: KNORUS.
Komm, D., 2003. Tekhnologiia ctrakha. Noveishii amerikanskii triler [Technology is a fear. The latest American thriller]. Iskusstvo kino, 4. pp.108-115.
Lankin, V.G., 2010. Osnovy estetiki [Fundamentals of aesthetics]. Tomsk.
Lishaev, S.A., 2013. Estetika drugogo [Aesthetics of the other]. Moscow: Direkt-Media.
Samokhvalova, V., 2010. Bezobraznoe: ot fenomenologii iavleniia k metodologii ego identifikatcii [Ugliness: from the phenomenology of a phenomenon to the methodology of its identification]. Estetika vchera, segodnia, vsegda, [online] 4. Available at:<http://www.intelros.ru/ pdf/estetika/4/3.pdf> [Accessed 11 February 2018].
Sorokina, A.V., 2011. Kontcept «sakralnoe» v trudakh R. Otto i M. Eliade: obshchee i razlichnoe. Religii Rossii: problemy sotcialnogo sluzheniia: sbornik materialov konferentcii, 20 oktiabria 2011 [Religions of Russia: problems of social ministry: a collection of conference materials, 20 October, 2011] Moscow: Medina, pp.344-346.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Христина Січна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.