Монтаж кіно: від радянського кіноавангарду до сучасних практик монтажу

Автор(и)

  • Hanna Chmil Національна академія мистецтв України, Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6569-1066
  • Kateryna Pshenychna Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1471-1730

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823

Ключові слова:

аудіовізуальне мистецтво, кіномистецтво, кінематограф, монтаж, авангард, кіноавангард, кадр

Анотація

Метою дослідження є аналіз історії та теорії монтажу кіно: від радянського кіноавангарду до сучасних практик монтажу. Дослідження висвітлює вплив творчих методів Л. Кулєшова, С. Ейзенштейна, Дзиґи Вертова та інших основоположників теорії та практики монтажу на сучасне кіно. Метою дослідження також є аналіз історії та функцій монтажу як вузькоспеціального кінематографічного прийому. В рамках дослідження аргументується актуальність монтажних принципів кіноавангарду для сьогоденної режисерської практики. Методологія дослідження. У запропонованій публікації застосовано системно-аналітичний підхід щодо визначення цілей та стратегій наукового дослідження, а саме: за допомогою спеціальних методів та прийомів, проаналізований розвиток монтажу кіно – від радянського авангарду до сучасних практик. Наукова новизна результатів полягає у апробації наукової проблеми, а саме у визначенні етапів розвитку монтажу з урахуванням дослідження та аналізу монтажу радянського авангарду 1920-років та сучасних практик монтажу. Практичне значення одержаних результатів полягає у аналізі впливу авангардистських теорій монтажу радянських режисерів на сучасну практичну ситуацію. Висновки. Відповідно до поставленої мети дослідження з’ясовано, що радянські авангардисти беззаперечно вплинули на сучасні практики монтажу. Ще С. Ейзенштейн, Дзиґа Вертов та Л. Кулєшов своїми експерементами довели, що монтаж – це не тільки збірка фільму або окремих кадрів в цілісний твір. За цим терміном також стоїть потужний інструмент розвитку сюжету та допоміжний спосіб передачі ідеї картини. Без праць радянських авторів не існувало би кінематографу та монтажу у сучасному вигляді. Кожен режисер та монтажер – усвідомлено чи ні – користується прийомами радянських авангардистів, що свідчить про ключову роль окреслених пошуків для подальшого розвитку кіномистецтва. Тому особливу цікавість становить виокремлення прийомів монтажу, введених в обіг радянськими кіномитцями, у творчості сучасних практиків.

Біографії авторів

Hanna Chmil, Національна академія мистецтв України, Київський національний університет культури і мистецтв

Академік, доктор філософських наук, професор кафедри кіно-, телемистецтва

Kateryna Pshenychna, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістрантка факультету кіно і телебачення

Посилання

Bіlodіd І. K. ed., 1970. Slovnyk ukrains'koi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. In: 11. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.

Bіlodіd І. K. ed., 1973. Slovnyk ukrains'koi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. In: 11. Vol. 4. Kyiv: Naukova dumka

Vertov, D., 1966. Stat'i, dnevniki, zamysly [Articles, diaries, plans]. Moscow: Iskusstvo.

Kuleshov, L.V., 1929. Iskusstvo kino [The art of cinema]. Moscow: Tea-kino-pechat'.

Kuleshov, L.V., 1988. Sobranie sochineniy [Collected works]. In: Vol. 3, vol. 2. Moscow: Iskusstvo.

Marten, M., 1959. Yazyk kino [Cinema language]. Moscow: Iskusstvo.

Musskiy, I.V., 2008. 100 velikikh rezhisserov [100 great directors]. Moscow: Veche.

Reysts, K., 1960. Tekhnika kinomontazha [Technique of film editing]. Moscow: Iskusstvo.

Eisenstein, S., 1951. Film Form. London: Dobson.

Pudovkin, V.I., 1929. Film Technique. London: Newnes.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Chmil, H., & Pshenychna, K. (2018). Монтаж кіно: від радянського кіноавангарду до сучасних практик монтажу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, (2), 98–106. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151823

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ