Три історії про кохання: мелодраматизм в кіносвіті Кіри Муратової

Автор(и)

  • Tеtіana Zhuravlоva Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1724-6395

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151822

Ключові слова:

мелодрама, мелодраматизм, К. Муратова, авторський кінематограф

Анотація

Мета роботи полягає в дослідженні ролі та специфіки функціонування елементів мелодрами в аналізованих фільмах К. Муратової. З огляду на поставлені завдання в роботі застосовано наступні методи: порівняльно-генетичний – в осмисленні мелодраматизму як явища культури та у розгляді співіснування мелодраматичних прийомів і принципів авторського кінематографа у творчості зазначеного режисера; структурний метод – у розкритті знакової та образної системи мелодрами в структурі зазначених стрічок та у з’ясуванні ключових закономірностей їхньої взаємодії; текстологічний метод залучений для виявлення елементів мелодрами у кінотексті кожного з фільмів: від сюжету в цілому до драматургії окремого епізоду, також у аналізі прийомів кінематографічної виразності.

Висновки. Дослідження довело опосередковане існування певних властивостей мелодрами, зокрема сюжетних модусів, в творчості К. Муратової. На матеріалі стрічок, де основним елементом змісту є любовний трикутник, виявлено тяжіння режисерки до пародіювання жанрових ознак мелодрами. Досліджувані фільми засвідчують також звернення режисера до аудиторії через мелодраматичні засоби виразності, які за своїм функціональним навантаженням спонукають до співпереживання події, підсиленню емоційності сцени, співчуття героям тощо.

Біографія автора

Tеtіana Zhuravlоva, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України

Кандидат мистецтвознавства, молодший науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв та культурології

Посилання

Abdullayeva, Z., 2008. Kyra Muratova: yskusstvo kyno [Kira Muratova: the art of cinema]. Moscow: Novoe lyteraturnoe obozrenye.

Baluhatiy, S.D., 1990. Poetika melodramyi [Poetics of melodrama]. Voprosyi poetiki. Lenynhrad: Leningrad State University Publishing House.

Bentley, E., 1978. Zhyzn dramy [Life of the Drama]. Translated from english by V. Voronin. Moscow: Yskusstvo.

Dimshyts, N.A., 1979. Pod chuzhym ymenem [Under a false name (Metamorphosis melodrama)]. Moscow: Yskusstvo.

Zhuravliova, T.V., 2016. Melodramatyzm v ukrainskii ekrannii kulturi [Melodramatism in Ukrainian Screen Culture]. D.Ed. Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology. M.T. Rilsky NAS of Ukraine.

Zoloeva, D., 2015. Estetyka absurdu yak element kinosvitu Kiry Muratovoi [Aesthetics of absurd as the element of Kira Muratova’s cinemaworld]. Naukovi visnik Kyivskogo natsionalnogo universitetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karogo, 16, pp.90-91.

Izvolova, I., 1998. Zvuk lopnuvshey strunyi [Sound of broken string]. Yskusstvo kyno, 8. Available at: <http://kinoart.ru/archive/1998/08/n8-article16> [Accessed 20 August 2018].

Kavelti, Dzh.G.,1996. Izuchenie literaturnyih formul [Study of literature formula]. Translated from English by E M. Lazareva. Novoe literaturnoe obozrenie, 22, pp.33–64.

Krutous, V.P., 1981. O «melodramatycheskom» [About «melodramatic»]. Voprosi philosophi, 5, pp.125-136.

Muratova, K., 2018. V tsytatakh: Moia mriia – znyknuty, i shchob zalyshylys lyshe filmy [quotes: "My dream is to fade away and only films to leave"]. Available at: < https://www.bbc.com/ukrainian/features-44394483 7th of June> [Accessed 20 August 2018].

Overina, K.S., 2014. K voprosu o melodramatyzme v rannei proze A. P. Chekhova [To questions about melodramatics in early prose of A.P. Chekhov]. Vestnyk Lenynhradskoho hosudarstvennoho unyversyteta ym. A. S. Pushkyna, 1 (2), p.18-27.

Plohotniuk, T.G., 1990. Russkaia sovetskaia melodrama 20-kh hodov (poetyka y typolohyia) [Russian soviet melodrama of the twenties (poetics and typology)]. Extendend abstract of candidate’s thesis. Tomsk.

Pogrebniak, G.P., 2014. Svitohliadni zasady khudozhnoho vidtvorennia kartyny svitu. Model intelektualnoho avtorskoho kino [World-view principles of artistic reproduction of the world picture. The model of intellectual auteurist cinema]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury. Kyiv: Milenium, 32, pp.26-35.

Sydorenko, V. ed., 2006. Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy [Essays on the history of cinema in Ukraine]. Kyiv: Intertekhnolohiia.

Stepanov, A.D., 2001. Psykholohyia melodramy [Psychology of melodrama]. Drama y teatr, 2, p.38-51.

Stori, Dzh., 2005. Teoriia kultury ta masova kultura [The theory of culture and mass culture] Translated from english by S. Savchenko. Kiev: Akta.

Svarovskaya, A.S., 2009. Melodramatycheskaia sostavliaiushchaia dramaturhyy M. Horkoho 1900-kh [Melodramatic part of M. Gorky’s dramatic art of the 1900th]. In: Russkaia lyteratura v XX veke, 10. Poetics of drama in literature in the XX century. p. 22-46.

Chmil, G., 2003. Avtorske kino Kiry Muratovoi [Auteurist cinema of Kira Muratova]. Mistetstvoznavstvo Ukraini, 3, p. 341-349.

Yampolsky, M., 2007. Muratova: Try fylma o liubvy [Muratova: Tree films about love]. Kynovedcheskye zapysky, 82, p. 90-115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Zhuravlоva T. (2018). Три історії про кохання: мелодраматизм в кіносвіті Кіри Муратової. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, (2), 89–97. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151822

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ