Особливості втілення режисерського задуму в процесі екранізації літературних творів, опер і театральних вистав
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332416Ключові слова:
опера, екранізація, кіновистава, видовищність, екран, сценаАнотація
Мета статті – дослідити взаємодію екранної та сценічної діяльності, вивчити вплив театральних вистав на кінематограф, виявити появу нових жанрів у кінематографі завдяки об’єднанню різних видів мистецтва та окреслити значення екранізації літературних творів. Методологія дослідження. Був застосований аналіз теоретичних матеріалів і наукових праць – для визначення впливу різних видів мистецтв один на одного, осмислення ролі перетворення літературного твору на екранний, характеристики нових мистецьких жанрів, що охоплює вивчення взаємозв’язків між різними мистецькими дисциплінами, а також впливу їх еволюції на формування нових творчих напрямів і стилів у сучасному мистецтві. Розкрито специфіку адаптації літературних творів до екранного формату, досліджено методи перенесення сюжету, персонажів та ідей з книжкового тексту на екран, а також проаналізовано вплив цього процесу на сприйняття твору глядачами і його інтерпретацію. За допомогою методу порівняння різних видів мистецтва схарактеризовано взаємодію між літературою, кіно, театром та іншими формами мистецтва, виявлено спільні риси та відмінності у способах виразності та впливу на аудиторію. Метод синтезу дав змогу з’ясувати особливості взаємодії різних мистецьких форм і виявити, як взаємодія між літературою, кіно, театром та іншими видами мистецтва сприяє створенню нових інтерпретаційних можливостей. Наукова новизна полягає у тому, що вперше проведено аналіз екранних творів і сценічних постановок як окремих видів культурної діяльності, вивчено змішування жанрів і появу кіноопери як нового виду сучасного мистецтва завдяки екранізації літературних творів. Висновки. Під час дослідження було проаналізовано не лише взаємодію кінематографа та сценічних видів мистецтва, але й виявлено взаємовплив театральних постановок на екранну діяльність. Досліджено, як естетика театрального мистецтва впливає на знімання та монтаж кінематографічних картин. Крім того, окреслено роль екранізації літературних творів у розвитку кінематографа, її значення як способу перетворення словесного тексту на візуально-аудіовізуальний продукт і збагачення мистецького досвіду глядачів.
Посилання
Abramovych, O. and Lipatov, K., 2023. Stsenichne ta ekranne mystetstva: formy intehratsii v suchasnomu sotsiokulturnomu seredovyshchi [Stage and screen arts: forms of integration in the modern socio-cultural environment]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal] 32, pp.56-62. https://doi.org/10.34026/1997-4264.32.2023.281323
Bezruchko, O., 2024. Oleksandr Dovzhenko’s experiment in film pedagogy. Studies in Russian and Soviet Cinema, [e-journal] 18(3), pp.291-308. https://doi.org/10.1080/17503132.2024.2393930
Bezruchko, O., Gavran, I., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. Stage costume as an important element of the subject environment in cinema and theatre. E-Revista De Estudos Interculturais, [e-journal] 12, pp.1-21 https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5777
Bezruchko, O., Pogrebniak G., Korablova, N., Oborska, S. and Chmil, H., 2024. The Scenery as Compositional and Artistic Components of the Subject Environment in Ukrainian Screen and Stage Culture. Herança, [e-journal] 7 (2), pp.125-137. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i2.831
Bezruchko, O., Shevchuk, Y. and Andriievskyi, D., 2022. The Role of the Latest Technologies in the Media Production Development. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 5 (2), pp.166-172. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.2.2022.269505
Cherkashyna-Hubarenko, M., 2022. Poetyka opernoho zhanru [Poetics of the Opera Genre]. Artistic Culture. Topical Issues, [e-journal] 18 (1), pp.17-25. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260385
Chmil, H., Korablova, N. and Bezruchko, O., 2024. Homo villicus u suchasnomu ekrannomu seredovyshchi [Homo villicus in the modern screen environment]. In: Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy]. Kyiv: KNUCA Publishing Centre, Vol.10, pp.214-240.
Chmil, H., Korablova, N., Bezruchko, O. and Zhukova, N., 2024. Homo villicus in the cinema environment: justifiably and limits of the index. Revista Convergências, [e-journal] 17 (33), pp.123-142. https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.235
Dovbush, O., 2015. Kinostsenarii yak zasib verbalnoi vizualizatsii literaturnoho tvoru [Screenplay as a means of verbal visualization of a literary work]. International Humanitarian University Herald. Philology, 17 (1), pp.122-124.
Fedorenko, V. and Sulima, N., 2023. Ekranizatsiia v suchasnomu audiovizualnomu vyrobnytstvi [Screen Adaptation in Modern Audiovisual Production]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (2), pp.213-223. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289308
Filkevych, H., 2018. Tanets ta ekranni mystetstva: zapochatkuvannia i rozvytok kontaktiv [Dance and screen arts: starting and development of contacts]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal] 22, pp.94-100. https://doi.org/10.34026/1997-4264.22.2018.217053
Gavran, I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I. and Pletsan, K., 2023. Visual practices of human creation in postmodern culture. Herança, [e-journal] 6 (2), pp.245-254. https://doi.org/10.52152/heranca.v6i2.721
Havran, I. and Popova, Ya., 2019. Rol kinematohrafa u zhytti suchasnoi liudyny [The Role of Cinematography in the Life of a Modern Person]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2 (2), pp.181-187. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185700
Khutorna, H., 2023. Ekranizatsiia literaturnoho tvoru yak osoblyvyi vyd intersemiotychnoho perekladu [A film adaptation as a specific type of intersemiotic translation]. International Humanitarian University Herald. Philology, [e-journal] 60 (2), pp.162-168. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2023.60.2.37
Maliarchuk, K., 2019. Osoblyvosti vykorystannia hrymu v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi [Peculiarities of makeup use in the ukrainian theatre art]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [e-journal] 40, pp.45-50. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172675
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Cherkasova, N., 2020. From "The Eleventh Year" to "The Man with a Movie Camera": conceptual search of Dziga Vertov. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (3), pp.507-514. https://doi.org/10.13187/me.2020.3.507
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Kupriichuk, V., 2021. Formation of Ukrainian Newsreel and Documentary Cinema in 1923–1928. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 17 (4), pp.684-692. https://doi.org/10.13187/me.2021.4.684
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O. and Markhaichuk, N., 2020. Poetics of Ukrainian Film 'Earth': Oleksandr Dovzhenko's Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), [e-journal] 60 (4), pp.713-720. https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713
Shyrman, R., Kotliar, S. and Suprun-Zhyvodrova, A., 2018. Semiotychna kontseptsiia v kinematohrafi [Semiotics of Cinema]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 2, pp.79-88. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2018.151819
Stanislavska, K., 2009. Opera na ekrani: estetychni osoblyvosti stvorennia ta spryimannia [Opera on the screen: aesthetic features of creation and perception]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, pp.67-72.
Stanislavska, K., 2017. Suchasni vydovyshchni zhanry stsenichno-ekrannoho pobutuvannia [Modern entertainment genres of scenic-screen existence]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, [e-journal] 21, pp.90-93. https://doi.org/10.34026/1997-4264.21.2017.220980
Tsimokh, N., 2017. Evoliutsiia zhanriv ekrannykh tvoriv [The evolution of on-screen works]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, [e-journal] 37, pp.114-125. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155621
Venher, O. and Kotskyi, M., 2023. Khudozhni ta tekhnichni zasoby realizatsii rezhyserskoho zadumu v suchasnii kinoindustrii [Artistic and Technical Means of Realizing the Director’s Idea in the Modern Film Industry]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, [e-journal] 6 (1), pp.83-91. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279247
Zhuravlova, T., 2020. Ekranni interpretatsii opernoi klasyky [Screen Interpretations of Opera Classics]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, [e-journal] 2-3, pp.37-50. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213393
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.