Інтерпретація балетного мистецтва засобами екранної режисури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289287

Ключові слова:

балетне мистецтво, режисура, екранні мистецтва, сценічний простір, балетмейстер, мюзикл, режисерські засоби, сценічне мистецтво

Анотація

Мета статті – провести цілісний аналіз і визначити специфіку режисерських засобів інтерпретації балетного мистецтва в контексті формування мистецької особистості; окреслити наукові орієнтири, які сприятимуть вивченню феномену режисури балету в екранно- сценічному просторі. Методи дослідження ґрунтуються на міждисциплінарному підході, що передбачає використання таких загальнонаукових методів: індукції, дедукції, комплексного мистецтвознавчого аналізу, синтезу, що сприяло опрацюванню широкої фактологічної бази екранної інтерпретації балетної творчості в контексті формування балетної особистості виконавця. Аргументацію унікальності режисури балету в контексті екранного мистецтва було забезпечено завдяки використанню методів систематизації та узагальнення. За допомогою типологічного методу розглянуто спільні художні принципи у творчих пошуках майстрів екранного та сценічного мистецтва. Аналітичний і системний методи сприяли вивченню мистецтвознавчого аспекту проблеми. Наукова новизна. У статті систематизовано та розширено наукові уявлення про місце та роль екранної й сценічної режисури в системі гуманітарного знання. Мистецтво режисури визначено як універсальний різновид художньо-естетичної діяльності; уточнено взаємовплив і показано взаємозбагачення театрального й аудіовізуального мистецтв у розвитку режисерських засобів. Висновки. З’ясовано, що екранна творчість режисерів розширює та поглиблює знання про балетне мистецтво, дає поштовх для активного розвитку творчості балетмейстерів, балетних виконавців у сценічному просторі, зокрема у виробництві мюзиклів.

Біографія автора

Галина Погребняк, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент; професор кафедри режисури та акторської майстерності імені народної артистки України Лариси Хоролець

Посилання

Atkins, T., 2008. Flashdance Debuts in Plymouth, Sweeney Shouts. WhatsOnStage, [online] 08 February. Available at: <https://www.whatsonstage.com/west-end-theatre/news/flashdance-debuts-in-plymouth-sweeney-shouts_19924.html> [Accessed 17 April 2023].

Billy Elliot – The Musical to open at the Imperial Theatre on 16 Oct., 2017. New York Theatre Guide, [online] 19 October. Available at: <https://www.newyorktheatreguide.com/news-features/billy-elliot-the-musical-to-open-at-the-imperial-theatre-on-16-oct> [Accessed 17 April 2023].

Billy Elliot, 2000a. The Guardian, [online] 29 September. Available at: <https://www.theguardian.com/film/2000/sep/29/1> [Accessed 16 April 2023].

Billy Elliot, 2000b. European Film Awards. [online] Available at: <https://www.europeanfilmawards.eu/en_EN/film/billy-elliot.5563> [Accessed 17 April 2023].

Braterska-Dron, M.T., 2009. Interpretatsiia problemy svobody v kinematohrafi [Interpretation of the problem of freedom in cinematography]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 10, pp.137-143.

Billy Elliot (ot Alive) [Billy Elliot (by Alive)], 2005. Kino-Teatr.Ua, [online] 30 December. Available at: <https://kino-teatr.ua/uk/review/Billy-Elliot-41.phtml> [Accessed 03 April 2023]

Chmil, H.P., 2022. Subiekt u symvolichnomu poli ekrannoho prostoru [The subject in the symbolic field of screen space]. In: Subiekt. Pamiat. Dialoh [Subject. Memory. Dialogue], Collection of materials of round tables and conferences. Kyiv, Ukraine, 29 June 2022. Kyiv: Institute for Cultural Research, National Academy of Arts of Ukraine, pp.192-194.

Corey, M., 2005. Two Indies, 'King Kong,' Green Day Clip: Jamie Bell's A Long Way From 'Billy Elliot'. MTV, [online] 13 September. Available at: <https://www.mtv.com/news/2kci8h/two-indies-king-kong-green-day-clip-jamie-bells-a-long-way-from-billy-elliot> [Accessed 20 April 2023].

Filkevych, H., 2018. Tanets ta ekranni mystetstva: zapochatkuvannia i rozvytok kontaktiv [Dance and screen arts: initiation and development of contacts]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 22, pp.94-100.

Flashdance,’ 30 Years Later: B-Boy Recalls Girling Up for Final Scene, 2013. Yahoo!, [online] 15 April. Available at: <https://www.yahoo.com/entertainment/bp/flashdance-30-years-later-b-boy-recalls-girling-170107851.html> [Accessed 17 April 2023].

Jamie Bell Biography, n.d. TV Guide. [online] Available at: <http://www.tvguide.com/celebrities/jamie-bell/bio/155584/> [Accessed 17 April 2023].

Kabachii, R., 2021. Olena Babii: "V Indii shchoroku vykhodyt blyzko tysiachi strichok" [Olena Babii: "About a thousand tapes are released in India every year"]. LitAktsent, [online] 15 March. Available at: <http://litakcent.com/2021/03/15/olena-babiy-v-indiyi-shhoroku-vihodit-blizko-tisyachi-strichok/> [Accessed 03 April 2023].

Korol, A., 2019. Ukrainski balety yak etnomarkery [Ukrainian ballets as ethnomarkers]. Dance Studiеs, 2 (2), pp.149-157.

Korostelova, M.D., 2018. Khoreohrafichni interpretatsii baletiv P. Chaikovskoho naprykintsi XX – na pochatku XXI stolittia [Choreographic interpretations of ballets by P. Tchaikovsky at the end of the 20th – at the beginning of the 21st century]. Abstract of the thesis of the Candidate of Art Studies. Kyiv National University of Culture and Arts.

Koshchavets, I., 2014. Estetychne vykhovannia ditei zasobamy khoreohrafii [Aesthetic education of children by means of choreography]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, [online] 39 (92), pp.246-251. Available at: <http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2014/39/41.pdf> [ Accessed 16 April 2023].

Kovalenko, Ye., 2022. Metody baletmeisterskoi roboty v istorychnomu aspekti [Methods of ballet master's work in a historical aspect]. The Culturology Ideas, 22, pp.17-37. https://doi.org/10.37627/2311-9489-22-2022-2.17-37

Lan, O., 2014. Praktyka rezhysury odnoaktnoho baletu z vykorystanniam pryiomiv suchasnoho performansu [The practice of directing a one-act ballet using modern performance techniques]. In: O.A. Plakhotniuk, comp. Vykhovnyi ta mystetskyi vplyv suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva na rozvytok tvorchykh zdibnostei molodi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Educational and artistic influence of modern choreographic art on the development of creative abilities of youth: trends and prospects of development], [online] Lviv, pp.45-56. Available at: <https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Lan-O.-Praktyka-rezhysury-odnoaktnoho-baletu-z-vykorystanniam-pryyomiv-suchasnoho-performansu.pdf> [Accessed 20 April 2023].

Lloyd W.I., 2015. Billy Elliot Will Dance Out of London: Long-Running Musical Sets West End Closing Date. Broadway, [online] 10 December. Available at: <https://www.broadway.com/buzz/183176/billy-elliot-will-dance-out-of-london-long-running-musical-sets-west-end-closing-date/> [Accessed 19 April 2023].

Malakhov, V., 2000. Etyka [Ethics]. Kyiv: Lybid.

Manko, S.B., 2012. Miuzykl i rok-opera v ukrainskomu sotsiokulturnomu prostori [Musical and rock opera in the Ukrainian socio-cultural space]. Culture of Ukraine, [online] 39, pp.268-276. Available at: <https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura39/35.pdf> [Accessed 15 April 2023].

Moisieieva, M.A., 2011. Svoboda tvorchosti i tvorchist brantsiv [Freedom of creativity and creativity of prisoners]. In: XX stolittia – etnonatsionalnyi vymir ta problemy Holokostu [The 20th century – the ethno-national dimension and the problems of the Holocaust], Materials of the International Scientific practical conference. Zhytomyr, Ukraine, 22-23 October 2010. [online] Dnipropetrovsk: Tkuma, pp.47-57. Available at: <http://eprints.zu.edu.ua/13330/1/Moiseeva.pdf> [Accessed 14 April 2023].

Morozenko, O., 2022. Lets make Ukrainian ballet great again! Shcho ne tak z baletnoiu osvitoiu v Ukraini? [Let’s make Ukrainian ballet great again! What is wrong with ballet education in Ukraine?]. Ukrainska pravda, [online] 05 January. Available at: <https://life.pravda.com.ua/columns/2022/01/5/247065/> [Accessed 15 April 2023].

Musiienko, O.S., 2018. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf XX stolittia [Modernism & avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos.

Mаga, I., 2018. Billy Elliot: Breaking Free, [video online] 20 February. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=TDDN6ngNfCE&ab_channel=Istv%C3%A1nM%C3%A1ga> [Accessed 19 April 2023].

Pearce, G., 2008. On the move Jamie Bell. The Times, [online] 01 June. Available at: <http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/men/article4030105.ece> [Accessed 15 April 2023].

Puchkov, A., 2019. Kulakovius: Kyevskyi professor rymskoi slovesnosty v struzhkakh vremeny [Kulakovius: Kyiv professor of Roman literature in the shavings of time]. New York: Almaz.

Ramnath, N., 2020. In Netflix film 'Yeh Ballet', two male ballet dancers find their feet and leap for the sky. Scroll.in, [online] 21 February. Available at: <https://scroll.in/reel/953602/in-netflix-film-yeh-ballet-two-male-ballet-dancers-find-their-feet-and-leap-for-the-sky> [Accessed 21 April 2023].

Salem, R., 2011. Jennifer Beals: From ripped sweats to dress blues. Toronto Star, [online] 16 February. Available at: <https://www.thestar.com/entertainment/television/2011/02/16/jennifer_beals_from_ripped_sweats_to_dress_blues.html> [Accessed 21 April 2023].

Sharykov, D.I., 2016. Ontolohiia neoklasytsyzmu v khoreohrafichnii kulturi, a takozh heneza u baletnomu teatri novoho klasychnoho napriamu XX – pochatku XXI stolittia [The ontology of neoclassicism in choreographic culture, as well as the genesis in the ballet theater of the new classical direction of the 20th – early 21st centuries]. Innovative Solution in Modern Science, [online] 8 (8). Available at: <https://core.ac.uk/download/pdf/217454145.pdf> [Accessed 16 April 2023].

Stanislavska, K.I., 2016. Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and performing forms of modern culture]. 2nd ed. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Як цитувати

Погребняк, Г. (2023). Інтерпретація балетного мистецтва засобами екранної режисури. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 6(2), 186–203. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289287

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА ТА ЗВУКОРЕЖИСУРА КІНО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ