Інтерпретація балетного мистецтва засобами екранної режисури
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289287Ключові слова:
балетне мистецтво, режисура, екранні мистецтва, сценічний простір, балетмейстер, мюзикл, режисерські засоби, сценічне мистецтвоАнотація
Мета статті – провести цілісний аналіз і визначити специфіку режисерських засобів інтерпретації балетного мистецтва в контексті формування мистецької особистості; окреслити наукові орієнтири, які сприятимуть вивченню феномену режисури балету в екранно- сценічному просторі. Методи дослідження ґрунтуються на міждисциплінарному підході, що передбачає використання таких загальнонаукових методів: індукції, дедукції, комплексного мистецтвознавчого аналізу, синтезу, що сприяло опрацюванню широкої фактологічної бази екранної інтерпретації балетної творчості в контексті формування балетної особистості виконавця. Аргументацію унікальності режисури балету в контексті екранного мистецтва було забезпечено завдяки використанню методів систематизації та узагальнення. За допомогою типологічного методу розглянуто спільні художні принципи у творчих пошуках майстрів екранного та сценічного мистецтва. Аналітичний і системний методи сприяли вивченню мистецтвознавчого аспекту проблеми. Наукова новизна. У статті систематизовано та розширено наукові уявлення про місце та роль екранної й сценічної режисури в системі гуманітарного знання. Мистецтво режисури визначено як універсальний різновид художньо-естетичної діяльності; уточнено взаємовплив і показано взаємозбагачення театрального й аудіовізуального мистецтв у розвитку режисерських засобів. Висновки. З’ясовано, що екранна творчість режисерів розширює та поглиблює знання про балетне мистецтво, дає поштовх для активного розвитку творчості балетмейстерів, балетних виконавців у сценічному просторі, зокрема у виробництві мюзиклів.
Посилання
Atkins, T., 2008. Flashdance Debuts in Plymouth, Sweeney Shouts. WhatsOnStage, [online] 08 February. Available at: <https://www.whatsonstage.com/west-end-theatre/news/flashdance-debuts-in-plymouth-sweeney-shouts_19924.html> [Accessed 17 April 2023].
Billy Elliot – The Musical to open at the Imperial Theatre on 16 Oct., 2017. New York Theatre Guide, [online] 19 October. Available at: <https://www.newyorktheatreguide.com/news-features/billy-elliot-the-musical-to-open-at-the-imperial-theatre-on-16-oct> [Accessed 17 April 2023].
Billy Elliot, 2000a. The Guardian, [online] 29 September. Available at: <https://www.theguardian.com/film/2000/sep/29/1> [Accessed 16 April 2023].
Billy Elliot, 2000b. European Film Awards. [online] Available at: <https://www.europeanfilmawards.eu/en_EN/film/billy-elliot.5563> [Accessed 17 April 2023].
Braterska-Dron, M.T., 2009. Interpretatsiia problemy svobody v kinematohrafi [Interpretation of the problem of freedom in cinematography]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 10, pp.137-143.
Billy Elliot (ot Alive) [Billy Elliot (by Alive)], 2005. Kino-Teatr.Ua, [online] 30 December. Available at: <https://kino-teatr.ua/uk/review/Billy-Elliot-41.phtml> [Accessed 03 April 2023]
Chmil, H.P., 2022. Subiekt u symvolichnomu poli ekrannoho prostoru [The subject in the symbolic field of screen space]. In: Subiekt. Pamiat. Dialoh [Subject. Memory. Dialogue], Collection of materials of round tables and conferences. Kyiv, Ukraine, 29 June 2022. Kyiv: Institute for Cultural Research, National Academy of Arts of Ukraine, pp.192-194.
Corey, M., 2005. Two Indies, 'King Kong,' Green Day Clip: Jamie Bell's A Long Way From 'Billy Elliot'. MTV, [online] 13 September. Available at: <https://www.mtv.com/news/2kci8h/two-indies-king-kong-green-day-clip-jamie-bells-a-long-way-from-billy-elliot> [Accessed 20 April 2023].
Filkevych, H., 2018. Tanets ta ekranni mystetstva: zapochatkuvannia i rozvytok kontaktiv [Dance and screen arts: initiation and development of contacts]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 22, pp.94-100.
Flashdance,’ 30 Years Later: B-Boy Recalls Girling Up for Final Scene, 2013. Yahoo!, [online] 15 April. Available at: <https://www.yahoo.com/entertainment/bp/flashdance-30-years-later-b-boy-recalls-girling-170107851.html> [Accessed 17 April 2023].
Jamie Bell Biography, n.d. TV Guide. [online] Available at: <http://www.tvguide.com/celebrities/jamie-bell/bio/155584/> [Accessed 17 April 2023].
Kabachii, R., 2021. Olena Babii: "V Indii shchoroku vykhodyt blyzko tysiachi strichok" [Olena Babii: "About a thousand tapes are released in India every year"]. LitAktsent, [online] 15 March. Available at: <http://litakcent.com/2021/03/15/olena-babiy-v-indiyi-shhoroku-vihodit-blizko-tisyachi-strichok/> [Accessed 03 April 2023].
Korol, A., 2019. Ukrainski balety yak etnomarkery [Ukrainian ballets as ethnomarkers]. Dance Studiеs, 2 (2), pp.149-157.
Korostelova, M.D., 2018. Khoreohrafichni interpretatsii baletiv P. Chaikovskoho naprykintsi XX – na pochatku XXI stolittia [Choreographic interpretations of ballets by P. Tchaikovsky at the end of the 20th – at the beginning of the 21st century]. Abstract of the thesis of the Candidate of Art Studies. Kyiv National University of Culture and Arts.
Koshchavets, I., 2014. Estetychne vykhovannia ditei zasobamy khoreohrafii [Aesthetic education of children by means of choreography]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, [online] 39 (92), pp.246-251. Available at: <http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2014/39/41.pdf> [ Accessed 16 April 2023].
Kovalenko, Ye., 2022. Metody baletmeisterskoi roboty v istorychnomu aspekti [Methods of ballet master's work in a historical aspect]. The Culturology Ideas, 22, pp.17-37. https://doi.org/10.37627/2311-9489-22-2022-2.17-37
Lan, O., 2014. Praktyka rezhysury odnoaktnoho baletu z vykorystanniam pryiomiv suchasnoho performansu [The practice of directing a one-act ballet using modern performance techniques]. In: O.A. Plakhotniuk, comp. Vykhovnyi ta mystetskyi vplyv suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva na rozvytok tvorchykh zdibnostei molodi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Educational and artistic influence of modern choreographic art on the development of creative abilities of youth: trends and prospects of development], [online] Lviv, pp.45-56. Available at: <https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Lan-O.-Praktyka-rezhysury-odnoaktnoho-baletu-z-vykorystanniam-pryyomiv-suchasnoho-performansu.pdf> [Accessed 20 April 2023].
Lloyd W.I., 2015. Billy Elliot Will Dance Out of London: Long-Running Musical Sets West End Closing Date. Broadway, [online] 10 December. Available at: <https://www.broadway.com/buzz/183176/billy-elliot-will-dance-out-of-london-long-running-musical-sets-west-end-closing-date/> [Accessed 19 April 2023].
Malakhov, V., 2000. Etyka [Ethics]. Kyiv: Lybid.
Manko, S.B., 2012. Miuzykl i rok-opera v ukrainskomu sotsiokulturnomu prostori [Musical and rock opera in the Ukrainian socio-cultural space]. Culture of Ukraine, [online] 39, pp.268-276. Available at: <https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura39/35.pdf> [Accessed 15 April 2023].
Moisieieva, M.A., 2011. Svoboda tvorchosti i tvorchist brantsiv [Freedom of creativity and creativity of prisoners]. In: XX stolittia – etnonatsionalnyi vymir ta problemy Holokostu [The 20th century – the ethno-national dimension and the problems of the Holocaust], Materials of the International Scientific practical conference. Zhytomyr, Ukraine, 22-23 October 2010. [online] Dnipropetrovsk: Tkuma, pp.47-57. Available at: <http://eprints.zu.edu.ua/13330/1/Moiseeva.pdf> [Accessed 14 April 2023].
Morozenko, O., 2022. Lets make Ukrainian ballet great again! Shcho ne tak z baletnoiu osvitoiu v Ukraini? [Let’s make Ukrainian ballet great again! What is wrong with ballet education in Ukraine?]. Ukrainska pravda, [online] 05 January. Available at: <https://life.pravda.com.ua/columns/2022/01/5/247065/> [Accessed 15 April 2023].
Musiienko, O.S., 2018. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf XX stolittia [Modernism & avant-garde: unity of opposites. Cinematography of the 20th century]. Kyiv: Lohos.
Mаga, I., 2018. Billy Elliot: Breaking Free, [video online] 20 February. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=TDDN6ngNfCE&ab_channel=Istv%C3%A1nM%C3%A1ga> [Accessed 19 April 2023].
Pearce, G., 2008. On the move Jamie Bell. The Times, [online] 01 June. Available at: <http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/men/article4030105.ece> [Accessed 15 April 2023].
Puchkov, A., 2019. Kulakovius: Kyevskyi professor rymskoi slovesnosty v struzhkakh vremeny [Kulakovius: Kyiv professor of Roman literature in the shavings of time]. New York: Almaz.
Ramnath, N., 2020. In Netflix film 'Yeh Ballet', two male ballet dancers find their feet and leap for the sky. Scroll.in, [online] 21 February. Available at: <https://scroll.in/reel/953602/in-netflix-film-yeh-ballet-two-male-ballet-dancers-find-their-feet-and-leap-for-the-sky> [Accessed 21 April 2023].
Salem, R., 2011. Jennifer Beals: From ripped sweats to dress blues. Toronto Star, [online] 16 February. Available at: <https://www.thestar.com/entertainment/television/2011/02/16/jennifer_beals_from_ripped_sweats_to_dress_blues.html> [Accessed 21 April 2023].
Sharykov, D.I., 2016. Ontolohiia neoklasytsyzmu v khoreohrafichnii kulturi, a takozh heneza u baletnomu teatri novoho klasychnoho napriamu XX – pochatku XXI stolittia [The ontology of neoclassicism in choreographic culture, as well as the genesis in the ballet theater of the new classical direction of the 20th – early 21st centuries]. Innovative Solution in Modern Science, [online] 8 (8). Available at: <https://core.ac.uk/download/pdf/217454145.pdf> [Accessed 16 April 2023].
Stanislavska, K.I., 2016. Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and performing forms of modern culture]. 2nd ed. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.